Offerteaanvraag, offerteaanbieding en bestelling

Offerteaanvraag, offerteaanbieding en bestelling Een offerte, ook wel aanbieding genoemd, wordt opgesteld op verzoek van een klant. Dit voor de aanvraag van één of meerdere producten of diensten. Een offerte gaat aan een mogelijke bestelling vooraf. Als aanbieder is het van belang zo snel en juist mogelijk een offerte aan te bieden om de kansen op verkoop te vergroten. Echter gebeurt het in de praktijk vaak dat aanbieders niet meer reageren op offerteaanvragen. Dit kan zijn omdat ze in het verleden meerdere malen toch gereageerd hebben op een aanvraag, maar steeds niet tot een verkoop zijn kunnen overgaan. Een offerteaanvraag kan namelijk handig als tool gebruikt worden om bepaalde leveranciers enkel te 'testen' ten opzichte van de concurrentie. Voor de leverancier is het dan tijdverlies om steeds op aanvragen te blijven reageren.

De offerteaanvraag

Interesse

Wanneer een mogelijke klant een aanvraag doet bij een bedrijf voor één of meerdere producten of diensten is het geïnteresseerd in volgende zaken:
  • de prijs (met eventuele korting)
  • de levertermijn
  • de kwaliteit
In het geval van een dienst (bv. een herstelling) zal de klant vaak extra geïnteresseerd zijn in een planning.

Offertegegevens

Deze informatie in combinatie met de geldigheidsduur van de offerte, de contactgegevens van de aanvrager, de algemene voorwaarden en een handtekening zal een schriftelijke offerte zo compleet mogelijk maken. Naast een schriftelijke offerte kunnen er telefonisch ook aanvragen binnenkomen. Deze zijn vaak zeer dringend, maar worden in de praktijk vaak bevestigd via e-mail.

Offerteaanbieding

Snelheid

Als aanbieder is het van belang dat je zo snel mogelijk reageert. Op die manier ben je de concurrentie te snel af, want je mag ervan overtuigd zijn dat er ook aanvragen zullen vertrokken zijn naar andere aanbieders. Door een snelle reactie toon je ook oprechte interesse naar de klant toe.

Juistheid

In een bedrijf komen er vaak veel aanvragen tegelijk binnen en dan is een foutje snel gemaakt. Probeer er zeker op te letten dat je de juiste prijs vermeldt en dus geen aanbieding naar buiten stuurt waarbij het eigen bedrijf nadeel oploopt. Wees ook zo correct mogelijk met het vermelden van de contactgegevens van de aanvrager en de opgevraagde informatie van het artikel of de dienst.

Reageren?

Je kan de vraag stellen waarom een bedrijf niet meer zou reageren op een aanvraag? Immers hoe meer aanvragen er gedaan worden hoe meer er in de praktijk verkocht kan worden. Maar vaak doen dezelfde klanten veel aanvragen waar ze uiteindelijk niets of heel weinig mee doen. Voor een bedrijf is het op de duur dan verlieslatend om steeds te reageren op deze aanvragen en niets te verkopen. Dit wordt in sommige bedrijven onderzocht via een analyse en zo kunnen er profiterende 'klanten' uitgefilterd worden.

De bestelling

Op basis van de offerte kan de klant dan al dan niet beslissen om een bestelaanvraag te doen. Men ziet dus hoe belangrijk het is om een offerte zo compleet, foutloos en informatief mogelijk te maken. Het zal voor de klant in vele gevallen een trigger zijn om tot de aankoop over te gaan.
© 2012 - 2024 Brunos, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Hypotheekofferte aanvragen: wanneer en hoe?Hypotheekofferte aanvragen: wanneer en hoe?Wanneer je een hypotheek gaat kiezen, laat je jezelf goed informeren door de hypotheekverstrekker, hypotheekadviseur of…
Hoe stel je een goede offerte op?Hoe stel je een goede offerte op?Een goede offerte opstellen is voor sommige mensen een behoorlijke klus. Met onderstaande stappen weet je hoe je een off…
Schriftelijk offerte aanvragen biedt voordelenSchriftelijk offerte aanvragen biedt voordelenU wilt een bepaald werk laten uitvoeren, u heeft zichzelf een kostenlimiet gesteld en u wilt graag goede kwaliteit tegen…
Wat kost een fotograaf?Wat kost een fotograaf?Goede foto’s laten maken van een huwelijk of een jubileumfeest kan achteraf veel plezier geven. Dit zijn vaak mooie heri…

NIBUD: ZZP'er moet zakelijker met geld (leren) omgaanNIBUD: ZZP'er moet zakelijker met geld (leren) omgaanDe ZZP'er heeft last van de recessie, maar ook van de eigen neiging om privé en zakelijke geldstromen door elkaar te lat…
Het belang van een opleidingsbeleid“Alles is veranderd, niets is blijvend”, zei de Griekse filosoof Heraclitus in de vijfde eeuw voor Christus. “Het is nie…
Brunos (127 artikelen)
Laatste update: 26-04-2020
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.