InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Aanbevelingsbrief schrijven

Aanbevelingsbrief schrijven

Aanbevelingsbrief schrijven Aanbevelingsbrieven hebben een uitgesproken positief karakter. Een aanbevelingsbrief is een brief van de werkgever of leidinggevende, waarin hij de werknemer “aanbeveelt” bij een volgende werkgever. Hoe kunt u als werkgever een goede aanbevelingsbrief schrijven? Wat is de inhoud van een aanbevelinigsbrief?

Aanbevelingsbrief

U kunt gevraagd worden een aanbevelingsbrief te schrijven. Of het nu gaat om een jarenlang dienstverband of een stage. Een aanbevelingsbrief is een brief die een goed beeld geeft van de werknemer: zijn werkzaamheden, werkervaring, maar ook hoe hij qua persoonlijkheid is.

Inhoud aanbevelingsbrief

In een aanbevelingsbrief staat wat de werknemer of stagiaire gedaan heeft, waar, wanneer en hoe hij bevallen is. Verder staat vermeld wat voor persoonlijkheid degene heeft. Vriendelijk, enthousiast, sociaal, proactief… Positieve persoonskenmerken worden genoemd.

Een goede aanbevelingsbrief bevat de volgende inhoud:
  • De aanbevelingsbrief geeft een goed overzicht van de aard van de werkzaamheden
  • De werkgever beoordeelt de prestaties correct (en positief)
  • Vaardigheden worden vermeld
  • De werkgever bedankt voor de samenwerking, vindt het jammer dat de werknemer in kwestie ontslag neemt etc.
  • De toonzetting van de aanbevelingsbrief is positief: negatieve zaken worden niet expliciet benoemd
  • Kwaliteiten van de werknemer worden positief vermeld
  • De datum van indiensttreding en de einddatum worden genoemd

Opbouw en vorm aanbevelingsbrief

  • De brief heeft een titel
  • Persoonlijke gegevens worden vermeld, zoals de volledige naam, geboortedatum et cetera
  • Locatie en datum worden vermeld

Getuigschrift

Een werknemer die ontslagen wordt of op eigen initiatief ontslag neemt, kan de werkgever om een getuigschrift vragen. Een getuigschrift is een verklaring van de werkgever dat de werknemer in dienst is geweest. De werkgever is wettelijk verplicht om de werknemer een getuigschrift te verschaffen als hij dat vraagt.

In tegenstelling tot een aanbevelingsbrief, is een getuigschrift niet altijd positief. Een getuigschrift kan ook beperkt blijven tot de feiten. De toonzetting is niet overwegend positief, dan wel negatief. Een werknemer kan echter wel vragen of de werkgever wil vermelden hoe hij het werk heeft gedaan en hem verzoeken de reden van ontslag te vermelden.

Aanbevelingsbrief vragen

Een tip voor de werknemer die een aanbevelingsbrief zou willen vragen. Vraag niet rechtstreeks 'Wilt u een aanbevelingsbrief schrijven?" maar peil eerst of de leidinggevvende uberhaupt inzicht heeft in de verrichte werkzaamheden. Een betere vraag is: "Denkt u dat u voldoende zicht hebt op mijn werkzaamheden om een aanbevelingsbrief te kunnen schrijven?"
© 2011 - 2014 Rebeccahoogers, gepubliceerd in Zakelijk (Zakelijk) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Conflict met werkgever kan carrière verwoestenConflict met werkgever kan carrière verwoestenBuiten uw schuld om kunt u in een juridisch geschil terecht komen met uw werkgever. Voor uw carrière kan het cruciaal zi…
Nieuwigheden startbaanovereenkomst (BE)Nieuwigheden startbaanovereenkomst (BE)Laten wij even herinneren aan het feit dat de overeenkomst voor een eerste tewerkstelling namelijk het Rosetta plan tot…
H&M vacatures: werken bij H&MH&M vacatures: werken bij H&MDe Zweedse modegigant H&M heeft duizenden werknemers in Nederland en is continu op zoek naar nieuwe enthousiaste werknem…
PostNL vacatures: werken bij PostNLPostNL vacatures: werken bij PostNLPostNL is het grootste postbedrijf van Nederland en bezorgt elke dag miljoenen folders, brieven en kaarten bij de mensen…
Online solliciterenOnline solliciterenTegenwoordig is een online sollicitatiebrief eerder regel dan uitzondering. Toch is online solliciteren ook aan conventi…
Bronnen en referenties
  • Carrieretijger
  • Stepstone.nl

Reageer op het artikel "Aanbevelingsbrief schrijven"

Infoteur: Rebeccahoogers
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Schrijf mee!