InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Cultuur Israël: Het zakenleven in Israël

Cultuur Israël: Het zakenleven in Israël

Cultuur Israël: Het zakenleven in Israël Was er vroeger een tamelijk socialistische sfeer in Israël, tegenwoordig triomfeert het kapitalisme en daarmee de commercie. Het zakenleven in Israël heeft grote sprongen voorwaarts gemaakt. Daarbij horen een aantal zaken zoals zakelijk kleden, protocol en presentatie, persoonlijke relaties, onderhandelen, het sluit van contracten. Ook steeds meer Israëlische vrouwen begeven zich in de zakenwereld.

Van socialisme naar kapitalisme

De oorspronkelijke Zionisten waren vooral socialistisch georiënteerd. Op kapitalisme werd neergekeken. Het symbool van het socialisme was vooral de kibboets waar alles gemeenschappelijk was en geen geld verdiend werd. Maar deze 'idealistische' wereld hield uiteindelijk geen stand. Zelfs de kibboets ging veranderen door toedoen van de opmars van het kapitalisme. Het kapitalisme in Israël kon plaatsvinden dankzij rechtse politieke partijen zoals de Likoed. Zij zorgden ervoor dat veel overheidsbedrijven geprivatiseerd werden. Een andere oorzaak dat was de opkomst van de hightech industrie en in het bijzonder start-up bedrijfjes. Israël is daar uitermate succesvol in. Nadeel van de opkomst van het kapitalisme is de groeiende kloof tussen rijk en arm in Israël. Dit wordt mede veroorzaakt door de economische concentratie van bedrijven in handen van enkele families. Zodoende is er weinig concurrentie en zijn de prijzen van producten in Israël veel hoger dan in andere westerse landen. In 2011 heeft dit tot grote sociale onrust geleid.

Zakelijk kleden

Bij de eerste ontmoeting met uw Israëlische zakenpartner is het gewenst dat u zich formeel kleed. Vrouwen dienen zich ingetogen te kleden. Formele kleding geldt vooral bij beroepen als advocaten, bankiers, accountants, etc. Bij industriële beroepen kunt u zich wat informeler kleden en dat geldt vooral bij de hightech bedrijven. Let goed op de kleuren van uw kleding en zorg dat uw schoenen goed gepoetst zijn.

Protocol en presentatie

Hoewel generaliseren niet echt mogelijk is vanwege de verschillende achtergronden van de Israëliërs zult u opvallen dat de zakenlui zich vooral op Engels/Amerikaanse wijze profileren. Zo heeft men tweetalige visitekaartjes (Hebreeuws/Engels) en worden onderhandelingen in het Engels gevoerd. Ook de presentaties en de contracten zijn in het Engels. Vaak zit u niet tegenover elkaar maar naast elkaar tijdens het onderhandelen. Ook zal men u niet zo snel introduceren bij andere aanwezige personen dus kunt u beter uzelf introduceren.

Persoonlijke relaties

De Israëliërs geloven in het houden van goede persoonlijke banden. De kans is groot dat u thuis uitgenodigd wordt voor een diner. Neem dan een klein geschenk mee. Hou de gesprekken op algemene onderwerpen en begin niet over politiek.

Onderhandelen

Onderhandelen hangt van veel factoren af. Factoren die een rol spelen zijn ervaring, leeftijd, opleiding, prestige onderneming, etc. Israëliërs houden van openheid en het nemen van risico's: Israëliërs zijn beleefd maar ook assertief waardoor ze onbeleefd over lijken te komen door de overhand te nemen. Toch zullen de basale fatsoensnormen nooit overschreden worden.

Contracten

Mondelinge afspraken zijn voor een Israëliër minder waard dan schriftelijke. Verkoop van land en onroerend goed gaat per contract. In de diamantindustrie is de handdruk nog altijd heilig. Mochten er problemen voordoen dan vertrouwen Israëlische zakenlui op de goede relationele sfeer. Maar het kan ook tot arbitrage zaken leiden.

Vrouwen in de zakenwereld

Relatief weinig vrouwen doen zaken. Degenen die het wel doen doen het zeer goed (cosmetica, modehuis voor badkleding, voedselproductie, bankwezen, kunst, amusement).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Culture Smart! Israel (A Quick Guide to Customs & Etiquette) - Jeffrey Geri
  • Eigen ervaringen

Reageer op het artikel "Cultuur Israël: Het zakenleven in Israël"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 19-10-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Special: Israël cultuur
Schrijf mee!