InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Nederland is een belangrijk exportland

Nederland is een belangrijk exportland

Nederland is een belangrijk exportland Algemeen is het bekend dat Nederland een exportland is en in onrustige tijden binnen de economie willen we wel precies weten wat het woord exportland betekent. Wat exporteert Nederland en wat is de rangorde binnen de wereldhandel.In 2013 was Nederland het tweede exportland binnen Europa. Ook is Nederland een belangrijke doorvoerhaven voor China. Wat kunnen de gevolgen zijn voor de export als er wijzigingen komen binnen de eurolanden en daarbuiten?

Wat exporteert Nederland en hoe belangrijk is dit

In 2008 was Nederland het vijfde uitvoerland van de wereld na Duitsland, China, Japan en de Verenigde staten. Nederland is het derde uitvoerland op het gebied van land- en tuinbouwproducten. De olieraffinaderijen, de chemie en de elektrische apparaten zijn de grote industriële activiteiten. In de intensieve land- en tuinbouw werkt slechts vier procent van de beroepsbevolking maar toch worden er grote hoeveelheden voedsel voor de uitvoer geproduceerd. We hebben in Nederland een grote reserve aan aardgas welke in 1959 werd ontdekt en Nederland is de tweede producent van aardgas binnen de Europese Unie.Omdat de prijs van aardgas gekoppeld is aan die van olie krijgt Nederland veel en hoge inkomsten uit de export van aardgas. Koninklijke Shell is voor zestig procent afkomstig uit Nederlandse oorsprong en heeft haar hoofdkantoor in Den haag. Zij hebben grote belangen in de olie-winning en de raffinaderijen. De van oudsher bekende producten als tulpen en kaas zijn inmiddels van minder groot belang geworden. Er werkt slechts twee procent van de bevolking in deze sector. We exporteren op voedsel- en landbouwgebied vooral; levende varkens, eieren, melk, planten en snijbloemen.

Het Bruto Nationaal Product

Nederland is de zesde economie in Europa. Duitsland, Groot Brittannië, Frankrijk, Italië en Spanje hebben een voorsprong. Het bruto nationaal product bedroeg in 2008 in totaal 595 miljard euro. Dit is de totale geldwaarde van alle goederen en diensten die in een land in één jaar geproduceerd worden met daarbij de uit het buitenland afkomstige opbrengsten. Nederland had in 2009 een inflatie van 0,4% op jaarbasis en dit is belangrijk voor onze concurrentiepositie in het buitenland. Bij een stijgende inflatie worden de producten duurder voor het buitenland. De beroepsbevolking in Nederland bedroeg 7,715 miljoen mensen. Van het Bruto nationaal product gaat 60% de grens over. Naast het bruto nationaal product kennen we het bruto nationaal inkomen. Dit bestaat uit het Bruto nationaal product plus de inkomsten aan lonen, rente en winsten die Nederland uit het buitenland ontvangt. In 2010 groeide de Nederlandse economie met 1,7%. De Nederlandse aandelen stegen op de Amsterdamse beurs met 40 miljard euro aan waarde. Nederlandse bedrijven konden in 2010 voor 11 miljard aan dividend uitkeren.

Uitvoer

Het jaartotaal aan uitvoer bedraagt 365,1 miljard dollar. In 2013 bedroeg dit zelfs méér dan 500 miljard euro. De volgende producten worden uitgevoerd:
  • machinerieën
  • chemicaliën
  • brandstoffen
  • voedselproducten

Aan wie wordt er geleverd

Er wordt vooral geleverd aan:
  • Duitsland 25%
  • België 12,4%
  • Groot Brittannië 10,1%
  • Frankrijk 9,9%
  • Italië 6%
  • Verenigde staten 4,3%

Wat betekent dit voor Nederland

Voor Nederland is de export van het grootste belang. De Nederlandse economie groeide in 2010 nog met 1,7%. Inmiddels wordt vastgesteld dat de economie van de herstelfase naar een laagconjunctuur gaat. Dit zal gevolgen hebben voor de export van Nederland. De voorraden worden groter als er minder export is. Naast de overige financiële gevolgen die een daling in de economie veroorzaken zal de export verminderen in een laagconjunctuur.

De Griekse financiële crisis en de gevolgen voor de Nederlandse export

Als sedert 2010 merken bedrijven dat het volume van de export naar Griekenland vermindert. Nu was Griekenland niet erg belangrijk voor de export van Nederland. Slechts 0,8% van de totale export gaat naar Griekenland en het gaat daarbij om een bedrag van 2,6 miljard euro. Wij exporteren vooral landbouwproducten, chemische producten en vervoersproducten naar Griekenland. Hoe zich dit in de toekomst zal ontwikkelen zal vooral afhangen van hoe de financiële situatie in Griekenland zich zal ontwikkelen in de rest van 2011.

Nederland als doorvoerhaven

Nederland is een belangrijke doorvoerhaven. Er worden bijvoorbeeld computers gemaakt in China die in containers aankomen in de Nederlandse havens. Van hieruit worden de producten verder vervoerd in Europa.
Gerelateerde artikelen
Top 10 landen (geld en economie)Top 10 landen (geld en economie)De wereld bestaat uit ruim 200 landen. Maar welke landen zijn nou het rijkst? Welke hebben de sterkte economie, de hoogs…
Economische groei, inflatie en wisselkoersEconomische groei, inflatie en wisselkoersWat wordt verstaan onder economische groei, inflatie en wisselkoers? En wat is hun invloed op de rendementen in de beleg…
Vooruitzichten economie 2016 - 2017 Prinsjesdag 2015 - 2016Vooruitzichten economie 2016 - 2017 Prinsjesdag 2015 - 2016Het Centraal Planbureau heeft nieuwe vooruitzichten en verwachtingen voor de economie en economische groei 2016 en 2017…
De Australische beurs, nog voldoende potentieel?De Australische beurs, nog voldoende potentieel?De sterke opleving van de mijnsector sinds de jaren 2000, is de belangrijkste motor van de Australische groei. Ondanks d…
Definitie van inflatieDefinitie van inflatieInflatie: een woord dat we veel om ons heen horen. Wat betekent inflatie nu precies en is dat ook op mij van toepassing?
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Nat. Bureau voor statistiek
  • http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/dossiers/globalisering/publicaties/artikelen/archief/2014/2014-nederland-exportland-im-art.htm

Reageer op het artikel "Nederland is een belangrijk exportland"

Reactie

John Slenter, 25-04-2013 08:24 #1
2008: foutje BNP is 595 miljard ipv 595 miljoen… Reactie infoteur, 25-04-2013
Hallo John,

Bedankt voor je reactie. Ik ga het meteen veranderen.
Groetjes van Celientje1.

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 06-07-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Reacties: 1
Schrijf mee!