InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Sollicitatie: goede en slechte (negatieve) eigenschappen

Sollicitatie: goede en slechte (negatieve) eigenschappen

Sollicitatie: goede en slechte (negatieve) eigenschappen Sollicitatie: goede (positieve) en slechte (negatieve) eigenschappen. Grote kans dat er in een sollicitatiegesprek wordt gevraagd naar de positieve en negatieve eigenschappen van de sollicitant. Veel mensen vinden het knap lastig hier spontaan op te antwoorden. De sollicitant doet er daarom verstandig aan van te voren te bedenken wat hij op deze vraag gaat antwoorden. Dat is geen sinecure. Hij wil natuurlijk geen informatie over zichzelf geven, waardoor hij kan fluiten naar de baan. Hoe kan een sollicitant omgaan met deze vraag? We bespreken een aantal do's en dont's.

Sollicitatie: goede en slechte eigenschappen

Goede voorbereiding

Een sollicitant moet voorkomen dat hij in het sollicitatiegesprek met zijn mond vol tanden staat als hem gevraagd wordt naar zijn positieve en/of negatieve eigenschappen.¹ Een goede voorbereiding is het halve werk. Bedenk van te voren een aantal werkgerelateerde positieve en negatieve eigenschappen. Vaak vindt men het moeilijk om positieve eigenschappen over zichzelf te bedenken; negatieve eigenschappen zijn gemakkelijker op te noemen. Vraag andere personen, zoals collega’s, vrienden en familie naar wat zij typerend vinden. Ook kan de sollicitant gebruik maken van een lijst met eigenschappen om wat ideeën op te doen.

Kwaliteiten onderbouwen

Een voorbeeld uit de praktijk kan een werkgever overtuigen van de kwaliteiten van de sollicitant. Ter onderbouwing van kwaliteiten of positieve eigenschappen, kan de STARR-methode worden gebruikt. STARR staat voor: Situatie, Taak, Actie, Resultaat. De STAR-methode werkt als volgt:
  • Bedenk een positieve eigenschap. Bijvoorbeeld: analytisch vermogen, creatief, besluitvaardig of aanpassingsvermogen.
  • De sollicitant concretiseert wat hij er onder verstaat, bijvoorbeeld: ‘Aanpassingsvermogen betekent voor mij gemakkelijk over kunnen schakelen van de ene naar de andere activiteit of dat ik mij bij veranderingen op mijn gemak voel, kalm blijf en overzicht houd.
  • Daarna kan de sollicitant een voorbeeld uitwerken aan de hand van de STAR-methode. Hij beschrijft een concrete (werk)situatie en geeft daarbij aan wat zijn taak of rol hierbij was. Dan beschrijft hij welke acties hij heeft ondernomen en wat hiervan het resultaat was.
  • Daarna maakt de sollicitant een bruggetje naar de baan waarop hij solliciteert. Bijvoorbeeld: “Ook in deze functie kan ik …”.

Wees altijd eerlijk

De sollicitant moet altijd eerlijk zijn naar de recruiter. Door te liegen valt hij zo door de mand. Alleen intelligente psychopaten kunnen goed acteren en liegen. De sollicitant moet dus geen negatieve eigenschap voorwenden. Maar het hart op de tong hebben en alles vrijuit zeggen, is ook weer niet verstandig. Daarover gaat het volgende item.

Wees selectief

Solliciteren is jezelf presenteren. Dit doet de sollicitant door zichzelf als het ware te ‘verkopen’. De sollicitant moet dus geen negatieve eigenschappen opnoemen, waarbij de kans groot is dat hij kan fluiten naar de baan. Wanneer de functie vereist dat er veel samengewerkt moet worden met collega’s, dan is het niet verstandig van de sollicitant dat hij zegt dat hij het lastig vindt om met anderen rekening te houden. De sollicitant moet zichzelf ook niet in een kwaad daglicht stellen, door bijvoorbeeld te zeggen dat hij slordig is. Bij dit soort ontboezemingen blijft hij hoogstwaarschijnlijk een sloddervos zonder baan.

Niet de vraag ontwijken

Ontwijk niet de vraag van de recruiter om een negatieve eigenschap op te noemen, door te zeggen: “Ik heb de neiging te hard te werken”, of: “Ik ben perfectionistisch”. Dit is een doorzichtige truc waarbij geen antwoord wordt gegeven op de vraag, maar in feite een positieve eigenschap wordt opgenoemd. Bovendien heeft de recruiter dit al duizenden keren gehoord. De sollicitant kan beter een echte negatieve eigenschap opnoemen, die iets over zijn persoon zegt. Let op dat de negatieve eigenschap geen harde functie-eis is. In dat geval moet de sollicitant zich achter de oren krabben en zichzelf afvragen of hij wel de juiste man voor deze baan is.

Spreek over ‘verbeterpunten’

Het woord ‘eigenschap’ suggereert alsof het een vaste, onveranderlijke karaktertrek is. Door te spreken over verbeterpunten in plaats van negatieve eigenschappen, neemt de sollicitant deze suggestie weg. Hij maakt hiermee duidelijk dat hij zichzelf kan ontwikkelen en kan veranderen. Hij kan zeggen: “Ik vind het lastig om” of “Ik ben niet zo goed in”, gevolgd door de opmerking: “Dat wil ik graag verbeteren, ontwikkelen of leren”. Hierop volgt logischerwijze de vraag aan de zijde van de recruiter: “En hoe denk je dat te gaan doen?” De sollicitant moet daarop voorbereid zijn, zodat hij niet moet zoeken naar woorden of er zelfs helemaal niet uitkomt.

De sollicitant moet ervoor waken dat hij niet overkomt alsof hij heeft geoefend op het antwoord of dat hij het direct uit een sollicitatieboekje oplepelt. Begin de zin daarom bij voorkeur niet met: "Mijn slechte (of goede) eigenschap is...".

Noot
  1. Daar waar over 'hij' of 'man' wordt gesproken, kan uiteraard ook 'zij' of 'vrouw' worden gelezen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sollicitatievraag: Wat zijn jouw slechte eigenschappen?Sollicitatievraag: Wat zijn jouw slechte eigenschappen?De meest voorkomende sollicitatievraag is een moeilijke vraag om te beantwoorden. In een gesprek zit standaard de volgen…
Sollicitatie: goede en/of slechte eigenschappenSollicitatie: goede en/of slechte eigenschappenTwee veel voorkomende vragen tijdens een sollicitatiegesprek: wat zijn je goede eigenschappen? En wat zijn je slechte ei…
Zelfreflectie - de basisStuderen, solliciteren, carrière maken. Tegenwoordig kan je niets bereiken op carrière gebied, zonder zelfreflectie. En…
Afvallen met knoflookAfvallen met knoflookKnoflook eten geeft je misschien wel een slechte adem, maar het heeft veel positieve eigenschappen. Afvallen met knofloo…
Een sollicitatiegesprek, wat kun je verwachten?Een sollicitatiegesprek, wat kun je verwachten?Een sollicitatie is altijd erg spannend. Wat zijn precies de do's en don'ts? En welke vragen kun je verwachten? Bij veel…

Reageer op het artikel "Sollicitatie: goede en slechte (negatieve) eigenschappen"

Infoteur: Tartuffel
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Special: Solliciteren
Schrijf mee!