InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Sollicitatie: goede en slechte eigenschappen (met lijst)

Sollicitatie: goede en slechte eigenschappen (met lijst)

Sollicitatie: goede en slechte eigenschappen (met lijst) Sollicitatie: goede en slechte eigenschappen ofwel positieve en negatieve eigenschappen. Grote kans dat er in een sollicitatiegesprek wordt gevraagd naar de positieve en negatieve eigenschappen van de sollicitant. Veel mensen vinden het knap lastig hier spontaan op te antwoorden. De sollicitant doet er daarom verstandig aan van te voren te bedenken wat hij op deze vraag gaat antwoorden. Dat is geen sinecure. Hij wil natuurlijk geen informatie over zichzelf geven, waardoor hij kan fluiten naar de baan. Hoe kan een sollicitant omgaan met deze vraag? We bespreken een aantal do's en dont's.

Sollicitatie: goede en slechte eigenschappen

Goede voorbereiding

Een sollicitant moet voorkomen dat hij in het sollicitatiegesprek met zijn mond vol tanden staat als hem gevraagd wordt naar zijn positieve en/of negatieve eigenschappen.¹ Een goede voorbereiding is het halve werk. Bedenk van te voren een aantal werkgerelateerde positieve en negatieve eigenschappen. Vaak vindt men het moeilijk om positieve eigenschappen over zichzelf te bedenken; negatieve eigenschappen zijn gemakkelijker op te noemen. Vraag andere personen, zoals collega’s, vrienden en familie naar wat zij typerend vinden. Ook kan de sollicitant gebruik maken van een lijst met eigenschappen om wat ideeën op te doen.

Kwaliteiten onderbouwen

Een voorbeeld uit de praktijk kan een werkgever overtuigen van de kwaliteiten van de sollicitant. Ter onderbouwing van kwaliteiten of positieve eigenschappen, kan de STARR-methode worden gebruikt. STARR staat voor: Situatie, Taak, Actie, Resultaat. De STAR-methode werkt als volgt:
  • Bedenk een positieve eigenschap. Bijvoorbeeld: analytisch vermogen, creatief, besluitvaardig of aanpassingsvermogen.
  • De sollicitant concretiseert wat hij er onder verstaat, bijvoorbeeld: ‘Aanpassingsvermogen betekent voor mij gemakkelijk over kunnen schakelen van de ene naar de andere activiteit of dat ik mij bij veranderingen op mijn gemak voel, kalm blijf en overzicht houd.
  • Daarna kan de sollicitant een voorbeeld uitwerken aan de hand van de STAR-methode. Hij beschrijft een concrete (werk)situatie en geeft daarbij aan wat zijn taak of rol hierbij was. Dan beschrijft hij welke acties hij heeft ondernomen en wat hiervan het resultaat was.
  • Daarna maakt de sollicitant een bruggetje naar de baan waarop hij solliciteert. Bijvoorbeeld: “Ook in deze functie kan ik …”.

Wees altijd eerlijk

De sollicitant moet altijd eerlijk zijn naar de recruiter. Door te liegen valt hij zo door de mand. Alleen intelligente psychopaten kunnen goed acteren en liegen. De sollicitant moet dus geen negatieve eigenschap voorwenden. Maar het hart op de tong hebben en alles vrijuit zeggen, is ook weer niet verstandig. Daarover gaat het volgende item.

Wees selectief

Solliciteren is jezelf presenteren. Dit doet de sollicitant door zichzelf als het ware te ‘verkopen’. De sollicitant moet dus geen negatieve eigenschappen opnoemen, waarbij de kans groot is dat hij kan fluiten naar de baan. Wanneer de functie vereist dat er veel samengewerkt moet worden met collega’s, dan is het niet verstandig van de sollicitant dat hij zegt dat hij het lastig vindt om met anderen rekening te houden. De sollicitant moet zichzelf ook niet in een kwaad daglicht stellen, door bijvoorbeeld te zeggen dat hij slordig is. Bij dit soort ontboezemingen blijft hij hoogstwaarschijnlijk een sloddervos zonder baan.

Niet de vraag ontwijken

Ontwijk niet de vraag van de recruiter om een negatieve eigenschap op te noemen, door te zeggen: “Ik heb de neiging te hard te werken”, of: “Ik ben perfectionistisch”. Dit is een doorzichtige truc waarbij geen antwoord wordt gegeven op de vraag, maar in feite een positieve eigenschap wordt opgenoemd. Bovendien heeft de recruiter dit al duizenden keren gehoord. De sollicitant kan beter een echte negatieve eigenschap opnoemen, die iets over zijn persoon zegt. Let op dat de negatieve eigenschap geen harde functie-eis is. In dat geval moet de sollicitant zich achter de oren krabben en zichzelf afvragen of hij wel de juiste man voor deze baan is.

Spreek over ‘verbeterpunten’

Het woord ‘eigenschap’ suggereert alsof het een vaste, onveranderlijke karaktertrek is. Door te spreken over verbeterpunten in plaats van negatieve eigenschappen, neemt de sollicitant deze suggestie weg. Hij maakt hiermee duidelijk dat hij zichzelf kan ontwikkelen en kan veranderen. Hij kan zeggen: “Ik vind het lastig om” of “Ik ben niet zo goed in”, gevolgd door de opmerking: “Dat wil ik graag verbeteren, ontwikkelen of leren”. Hierop volgt logischerwijze de vraag aan de zijde van de recruiter: “En hoe denk je dat te gaan doen?” De sollicitant moet daarop voorbereid zijn, zodat hij niet moet zoeken naar woorden of er zelfs helemaal niet uitkomt.

De sollicitant moet ervoor waken dat hij niet overkomt alsof hij heeft geoefend op het antwoord of dat hij het direct uit een sollicitatieboekje oplepelt. Begin de zin daarom bij voorkeur niet met: "Mijn slechte (of goede) eigenschap is...".

Lijst: wat zijn mijn goede en slechte eigenschappen?

Goede eigenschappen bevatten valkuilen en in slechte eigenschappen schuilen vaak bijzondere kwaliteiten. Deze lijst kun je gebruiken om te reflecteren op je eigen kwaliteiten en valkuilen:

Kwaliteiten:
  1. Vrolijk
  2. Enthousiast
  3. Betrouwbaar
  4. Serieus
  5. Optimistisch
  6. Netjes
  7. Dapper
  8. Ontspannen
  9. Actief
  10. Bescheiden
  11. Alert
  12. Spontaan
  13. Creatief
  14. Belangstellend
  15. Verantwoordelijk
  16. Zorgzaam
  17. Avontuurlijk
  18. Positief
  19. Luisteraar
  20. Intelligent
  21. Ruimdenkend
  22. Royaal
  23. Gevoelig
  24. Organisatorisch
  25. Zorgvuldig
  26. Eerlijk
  27. Veelzijdig
  28. Flexibel
  29. Duidelijk
  30. Liefdevol
  31. Geduldig
  32. Verdraagzaam
  33. Behulpzaam
  34. Sterk
  35. Humoristisch
  36. Zelfverzekerd
  37. IJverig
  38. Aardig
  39. Zelfstandig
  40. Handig
  41. Rustig
  42. Behoedzaam
  43. Sympathiek
  44. Sociaal
  45. Joviaal
  46. Leergierig
  47. Dapper
  48. Idealistisch
  49. Kranig
  50. Meegaand

Valkuilen:
  1. Onzelfstandig
  2. Brutaal
  3. Verkwistend
  4. Onvoorzichtig
  5. Asociaal
  6. Chaotisch
  7. Drammerig
  8. Wanhopig
  9. Ontevreden
  10. Streng
  11. Overmoedig
  12. Traag
  13. Stil
  14. Fanatiek
  15. Opdringerig
  16. Lui
  17. Krenterig
  18. Onhandig
  19. Plagerig
  20. Agressief
  21. Onverschillig
  22. Opschepperig
  23. Arrogant
  24. Jaloers
  25. Perfectionistisch
  26. Drammerig
  27. Geremd
  28. Angstig
  29. Cynisch
  30. Wispelturig
  31. Gesloten
  32. Ongeduldig
  33. Bazig
  34. Humeurig
  35. Onrustig
  36. Afwachtend
  37. Loslippig
  38. Klagerig
  39. Slordig
  40. Onzeker
  41. Hebberig
  42. Overbezorgd
  43. Dwars
  44. Overgevoelig
  45. Meegaand
  46. Saai
  47. Egoïstisch
  48. Kritisch
  49. Verlegen
  50. Rechtlijnig

Noot
  1. Daar waar over 'hij' of 'man' wordt gesproken, kan uiteraard ook 'zij' of 'vrouw' worden gelezen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zelfreflectie - de basisStuderen, solliciteren, carrière maken. Tegenwoordig kan je niets bereiken op carrière gebied, zonder zelfreflectie. En…
Afvallen met knoflookAfvallen met knoflookKnoflook eten geeft je misschien wel een slechte adem, maar het heeft veel positieve eigenschappen. Afvallen met knofloo…
Een sollicitatiegesprek, wat kun je verwachten?Een sollicitatiegesprek, wat kun je verwachten?Een sollicitatie is altijd erg spannend. Wat zijn precies de do's en don'ts? En welke vragen kun je verwachten? Bij veel…
De puberteit er veranderd van allesDe puberteit er veranderd van allesIn de puberteit gebeuren er rare dingen met je. Er groeit en veranderd van alles en nog wat. Je hebt wisselende gevoelen…
Huwelijk: ik ben zijn (of haar) irritante gewoontes zatHuwelijk: ik ben zijn (of haar) irritante gewoontes zatLiefde maakt blind. Ook u zult toen u verliefd was op uw huidige partner, vooral de goede eigenschappen van uw partner g…
Bronnen en referenties
  • www.voorelkementor.nl/documenten/50-kwaliteiten-valkuilen.pdf

Reageer op het artikel "Sollicitatie: goede en slechte eigenschappen (met lijst)"

Infoteur: Tartuffel
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Special: Solliciteren
Schrijf mee!