De curator mag wel heel veel

De curator mag wel heel veel

Wat mag de curator allemaal doen, als u in een faillissement bent verwikkeld. Waarover mag u als gefailleerde nog zelf beslissen en wat is eigenlijk de taak van een curator. Het wordt in dit artikel uitgelegd. Bovendien ga ik in op het verzoek tot het onder curatele stellen van een persoon. Wie kan vragen om een ondercuratelestelling en wie beslist daarover.

Wat is een curator

In het Latijn staat curator voor voogd respectievelijk verzorger van waanzinnigen of verkwisters. Dat is nogal wat. In onze wetgeving kent de rechtbank iemand een curator of bewindvoerder toe indien hij handelingsonbekwaam is of in een faillissement is verwikkeld. In beide gevallen bent u in feite onder curatele gesteld. De curator is in feite uw voogd, en handelt daar ook naar.

Taak van de curator

De bevoegdheden van de curator gaan ver. Een curator is door de rechter is aangewezen en gemachtigd om het beheer te voeren over de bezittingen van een andere persoon of van een rechtspersoon. Hij is de wettelijke vertegenwoordiger van de persoon of rechtspersoon, die onder zijn bewind valt, de curandus. De curator is dus bij alle belangrijke beslissingen betrokken en voert ze uit, of stelt ze bij. De curator dient in het belang van de schuldeisers de boedel te liquideren en binnen de mogelijkheden en wettelijke regelingen zo veel mogelijk schuldeisers hiervan uit te betalen.

Wat een curator zoal doet, ziet u in onderstaand lijstje:
  • Hij maakt een boedelbeschrijving, een lijst van uw bezittingen en schulden.
  • Hij liquideert uw vermogen en verdeelt de baten onder de schuldeisers.
  • Hij beschermt de boedel, om te voorkomen dat delen van de bezittingen verdwijnen.
  • Hij beheert alle administratieve zaken van de gefailleerde.
  • Hij beheert alle kassen.
  • Hij beheert alle waardevolle zaken zoals sieraden.
  • Hij rapporteert aan de rechter-commissaris, die op zijn beurt weer toezicht houdt op de curator en het verloop van het van het faillissement. De rechter-commissaris let er onder meer op dat de belangen van zowel de curandus als de schuldeisers voldoende in de gaten worden gehouden.
  • Hij opent al uw post, zowel uw brieven als eventuele mails. Post die niet betrekking heeft op de boedel moet hij direct aan de gefailleerde doen toekomen.
  • Hij kan zo nodig rekeningen openen.
  • Hij bepaalt in overleg met de rechter-commissaris welk deel van het inkomen u zelf mag besteden voor de noodzakelijke persoonlijke uitgaven.
  • Hij kan en zal zo nodig bestaande overeenkomsten beëindigen. Denkt u daarbij bijvoorbeeld aan een huurovereenkomst of een arbeidsovereenkomst. Het kan ook een andere overeenkomst zijn die door u tussentijds is gesloten, maar waarvoor u van de curator geen toestemming heeft.
  • Tot slot bent u verplicht om de curator alle informatie te geven, die hij nodig heeft om zijn werk goed te kunnen verrichten. U mag niet zonder toestemming naar een andere woonplaats of naar het buitenland verhuizen. Ook moet u voor iedere handeling met financiële gevolgen, toestemming vragen aan de curator.

Onder curatele stellen

Het onder curatele stellen is bedoeld voor personen, die hun eigen belangen, financiële en andere persoonlijke belangen, niet meer kunnen behartigen. Het is ook mogelijk bij verkwisting en aantoonbaar langdurig en nadelig drankmisbruik. Eenmaal onder curatele gesteld, verliest de onder curatele gestelde zijn handelingsbekwaamheid en mag daardoor niet meer zonder toestemming van de aangewezen curator, zelfstandig rechtshandelingen verrichten. Een ondercuratelestelling kan worden aangevraagd door:
  • De betrokkene zelf.
  • Diens partner of familieleden tot in de vierde graad. Dat wil zeggen de ouders, grootouders, kinderen, kleinkinderen, de broers, zussen, ooms, tantes,neven en nichten.
  • Wanneer betrokkene nog minderjarig is, kan ook de voogd een onder curatele stelling aanvragen.
  • De officier van justitie.
  • De instelling of woonvoorziening waar betrokkene verblijft. Eis daarbij is wel dat de instelling moet vermelden waarom de partner van de betrokken persoon, of de bloedverwanten in de eerste of tweede graad, de voogd, de curator of de bewindvoerder niet zelf het verzoek daartoe indienen.

Aandachtspunten onder curatele stelling:
  • Velen kunnen een onder curatele stelling aanvragen, maar het verzoek tot ondercuratelestelling moet worden gedaan bij de rechtbank in het arrondissement waar betrokkene woont. De rechtbank beslist over het verzoek.
  • De betrokkenen, ook de persoon voor wie onder curatele stelling is aangevraagd, kunnen binnen twee maanden hoger beroep aantekenen tegen de gerechtelijke uitspraak. Hiervoor hebt u wel een advocaat nodig.

Commissie van schuldeisers

De rechtbank kan bij het vonnis tot faillietverklaring of op een later moment besluiten om uit de haar bekende schuldeisers een voorlopige commissie van drie leden te benoemen. Zij brengen advies uit aan de curator, maar die kan het advies naast zich neerleggen. Als de curator het advies naast zich neerlegt moet hij dat de commissie onmiddellijk laten weten. De commissie kan zich dan wenden tot de rechter-commissaris. De gefailleerde dient desgevraagd te verschijnen en uitleg te geven.

De curator mag niet alles

De curator mag veel maar niet alles. Dat wil zeggen zaken kunnen worden herroepen. Ieder van de schuldeisers en ook de gefailleerde kunnen per verzoekschrift tegen elke handeling van de curator bij de rechter-commissaris bezwaar maken en eventueel om een herziening van besluiten vragen. De rechter-commissaris beslist daarop binnen drie dagen. Verder geldt dat de curator elke drie maanden verslag uitbrengt over de toestand van de boedel. Dit verslag wordt ter beschikking gesteld aan de griffie van de rechtbank en kan kosteloos worden ingezien. De termijn kan door de rechter-commissaris worden verlengd.

Slot

Dit alles overziend is het woord curator nog niet zo slecht gekozen. U mag namelijk bijna niets meer. Toch lonkt soms een doorstart van het bedrijf of een ander perspectief, waar u zich met alle energie op kunt richten. Maar het zal niet meevallen. Het is maar beter, om niet in de situatie van curandus te komen.
© 2007 - 2012 Zeemeeuw, gepubliceerd in Zakelijk (Zakelijk) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van Zeemeeuw is vermenigvuldiging van dit artikel verboden. Meer informatie…

Gerelateerde artikelen
Rangorde schuldeisers bij faillissement De rangorde van schuldeisers in het faillissement bepaalt in belangrijke mate de…
Procedure bij faillissement Wat is een faillissement en in welke fasen verloopt een faillissement? Hoe wordt het vermogen…
Een faillissement, wat betekent dat voor u Failliet gaan of dreigen failliet te gaan. Wat betekent het nou als een bedrij…
DSB Bank en de strijd tussen spaarders en kredietnemers Vanaf woensdag 14 oktober om 24.00 uur is er geen enkele geldopna…
De doorstart van een bedrijf bij faillissement Ook wanneer een faillissement is aangevraagd en uitgesproken, zijn er soms…

Reageer op het artikel "De curator mag wel heel veel"

Kees van Veen, 26-12-2011 14:12
Goede morgen zoals ik in de eerdere reactie schreef is dit een klein detail uit een denk ik een vies zaakje maar ik ga mijn verhaal wat uiteen zette als dat mag mij dochter is 10 jaar geleden een paarden pensionstalling gestart maar omdat zij geen hypotheek kreeg hebben wij dat als ouders gedaan maar na 6 jaar zag de bank het niet meer zitten en draaide de kraan dicht en er kwam een executie verkoop het bedrijf was getaxeerd op 850000 euro de bankhad gezegd dat het niet onder de 700000 euro verkocht zou worden maar u weet hoe dat gaat er zitten van die mensen die met hun geld op zulke panden zitten te azen tenslote werd er afgemijnd op 588000 euro en werd verkocht aan MERKS HOLDINGin Veldriel toen is mijn dochter het van hem gaan huren voor 3250euro per maand daarna heeft de eigenaar nog een stuk land er bij gekocht wat van iemand anders was aangrenzend op zijn land maar gooide wel de huur met 500euro omhoog voor mijn dochter bijna niet te happen maar toch tot het laatst haar huur betaald ik was er achter gekomen dat hij mijn dochter er uit wilde hebben omdat de landbouw grond over zou gaan naar bouwgrond er ligt een bestemmingplan de rest kan u zelf wel bedenken eind augustus kwam de klap de eigenaar zij sorry voor mijn woorden maar zo heef hij het gezegt als je van het weekeind niet opgedonderd bent breek ik alle twee je poten tegen mijn schoonzoon die is toen met mijn zwagere dochter en een kind van 3 gevlucht naar een klant van mijn docher 2 maanden onder erbarmelijke omstandigheden op een zolder hebben gezeten terwijl de huurders beschermd zijn in nederland nou vergeet het maar na vele pogingen een huis te huren lukte dat niet zij kreeg te horen je hebt de kleur niet mee goed even terug naar de zaak van diverse mensen heb ik te horen gekregen dat de Heer MERKS 4000 euro had over gemaakt om mijn dochter eruit te krijgen maar dat kan ik niet hard maken de curator een fallissement op gesteld door een aanvraag van CEHAVE LANDBOUWBELANG in Veghel dat was dus 1 party ik vroeg op mijn beurd waar de 2e aanvrager was van het fallissement zijn antwoord dat hoefde niet omdat CEHAVE falliet was hoefde er maar 1 party te zijn ik op mijn beurd naar Veghel gebeld die waren dus niet falliet maar waren gefuseerd een direktie lid vertelde dat zij de zaak van mijn dochter uit handen hadden gegeven aan curatoren van der laan en die hebben het ook weer uit handen gegeven CEHAVE (die dus niet meer bestaat) want ze zijn gefuseerd zou de aanvraag van mijn dochter voor het fallissement ingediend hebben volgens de directie hebben zij dat niet gedaan een leugen van de curator dus ik had een aantal paarden gekocht voor het geld van mijn hypotheken met die verstanden dat de paarden bij haar op stal zouden blijven staan en zou verzorgen mijn dochter heeft met een koopovereenkomst getekend door mijn docher en schoonzoon mijn vrouw en mijzelf heel ver voor het fallissement maar de curator zij dat hij daar zijn twijfels over had en dat mijn paarden in de boedel hoorde en wilde mijn paarden taxeren daar heeft hij van mij geen toestemming voor gekregen omdat hij eerst zeker moest weten of die koopovereenkoms al dan niet rechtsgeldig was de curator heeft mij toen gedaagd op 17 october maar ik heb toen gemeld dat ik voor mijn werk( touringcarchauffeur ) in Rome was en de curator heeft toen een andere data geprikt tussen die 2 data in heeft hij waarschijnlijk met mijn dochter er telefonis een schikking van gemaakt buiten mijn weten om nou op dat gebied heb ik natuurlijk niets met mijn dochter te maken en had de curator denk ik mij een voorstel van een schikking moeten doen via de post die ik dan had moeten tekenen dat ik het daar mee eens zou zijn mijn dochter heeft mij ook nooit iets verteld dus toen ik 29 november ter zitting kwam zat ik daar met de veronderstelling dat het over die koopovereenkomst zou gaan ook het hele pleidooi daarover werd (overguns zonder advocaat mijnerzijt ) voorgelezen maar zowel de rechter als de curator cq advocaat verbraken het gesprek niet van waar gaat het hier over aan het eind van het verhaal zij de rechter gelijk en keek mijn vrouw aan dat zij haar betalingsafspraken niet na was gekomen en dat wij een procesverbaal kregen van 12000 euro te betalen in termijnen van 12 maanden plus 260 euro intree gerechtsgebouw plus de helft van de gerechtskosten wij waren aan de grond genageld en omdat de rechter zij van als u niet betaald leg ik beslag op al u bezittingen wij dat proces getekend hebben omverdere elende te voorkomen en proberen mijn vrouw en ik maar aan die eisen iedere maand te voldoen mijn spaarbankboekje is leeg ik heb mijn spaarplan voor mijn pensioen af moeten kopen en ik heb mijn belastingvrij sparen wat in januari vrij komt er in moeten stoppen om dit allemaal te kunnen betalen daar hebben mijn vrouw en ik heel ons leven voor gewerkt ik vraag mij af of dat dit allemaal zo maar kan de curator wist allang dat de koopovereenkomst rechtsgeldig was want dat zij hij in de rechtzaal en gaf mij gelijk een paard waar hij beslag op had gelegt direckt aan mij terug en zij tegen mij dat mijn advocaat heeft verzuimd dat mij te zeggen maar ik had helemaal geen advacaat blijkbaar had mijn dochter een gesprek gehad met een advocaat waar ik ook al niets van af wist ik op mijn beurd toen ik daarachtergekomen was die advocaat gebeld die zij tegen mij dat zij van het hele gebeuren niets af wist ook niet dat de curator had gezegt dat die paarden van mij waren dus weer een leugen van die curator ik vraag mijn eigen dus af als hij allang wist dat die paarden van mij waren waarom hij mij gedaagd heeft maar ik begrijp het wel omdat er bij mijn dochter niets te halen valt probeerd hij dat via een omweg over mijn rug en dat is hem op dit moment al aardig gelukt ik heb een brief geschreven naar de rechter commissaris maar daar heb ik nog geen antwoord op gehad ik heb erin gezet dat ik die curator niet vertrouwd en hem verdenk van leugens en bedrog ik stop er even mee ik hoop dat het voor u een beetje verhelderend is ook al is het moeilijk te begrijpen Vriendelijke Groet Kees van Veen . Reactie infoteur, 26-12-2011
Beste Kees van Veen,
1. Ter zake is van alles in de rechtszaal beklonken waarvan u vooraf niets wist en waarbij u geen juridisch adviseur/advocaat had. Jammer is dat u hebt getekend. U had om uitstel kunnen vragen, omdat u onvoldoende hierop was voorbereid. U werd overvallen.
2. U kunt de mogelijkheden bekijken om in hoger beroep te gaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kees van Veen, 23-12-2011 15:45
Goede morgen even een klein detail van een zeer gecompliseerde zaak mijn dochter heeft een paarden pension stalling gerund en is in augustus falliet verklaard ik ben geen mede eigenaar maar ik heb mijn dochter wel financieel gesteund door een aantal hypotheken ter waarde van 99000 euro voor dat geld heb ik een aantal paarden van haar gekocht waar zij met mij een koopovereenkomst heeft afgesloten de curator zij dat het niet rechtsgeldig was en dat de paarden in de boedel hoorde en spande een kort geding tegen mij aan dat plaats zou vinden op17 october maar toen was ik voor mijn werk in het buitenland ik heb toen gevraagt of het op een andere data kon hij heeft dat toen verplaatst naar 29 november ik ben daar naar toegegaan met de gedachten dat het over die koopovereenkomst zou gaan al dan niet rechtsgeldig maar de curator hheft mij er in geluist en er een schikking van gemaakt de uitspraak van de rechter dat ik mijn betalingsafspraak niet na was gekomen en ik kreeg 12000 euro op mijn rug te betalen in een termijn van 12 maanden als ik niet zou betalen werd er beslag gelegt op mijn huis salaris en auto ik was op dat moment zo verbouwereerd dat ik ( achteraf dom) zonder er bij na te denken getekend heb toen zij de curator dat hij allang wist dat die paarden van mij waren en gaf mij een paard waar hij beslag op had gelegt aan mij in de rechtzaal terug en zij daarbij dat mijn advocaat dat heeft verzuimd dat tegen mij te zeggen ik wist op dat moment niet dat ik een advocaat had ik had ook geen opdrachtgeven dat er 1 of andere advocaat voor mij moest werken achteraf had mijn dochter iets buiten mijn medeweten met een advocaat gesproken ik heb toen die advocaat gesproken en gevraagt of zij mij verzuimd heeft te vertellen dat die koopovereenkomst wel rechtsgeldig was zij blijkt daar niets van af te weten dus de curator heeft gelogen en ik zit met 12000 euro opgescheept dus even ter verduidelijkheid ik ben klant bij mijn dochter de curator daagt mij voor een papier wel of niet rechtsgeldig hij omzeild de hele rechtsgang en hij sleept mij mee in een fallissement hoe denk u hier over want als dit iets maar dan ook iets met recht te maken heeft dan kunnen ze mij gerust naar een tehuis brengen want dan is er iets met mijn verstand niet in orde graag u visie hier over Vriendelijke groet Kees van Veen. Reactie infoteur, 23-12-2011
Beste Kees van Veen,
1. Ik begrijp niet waarom u 12.000 euro moet betalen. Stond u borg, hebt u de paarden veel te goedkoop gekocht of op een moment toen al duidelijk was dat de manage failliet zou gaan?
2. Uit de dagvaarding moet duidelijk zijn waarom u gedagvaard wordt. Dat kan zonder uw toestemming niet zomaar worden verander. dan moet de zitting op uw verzoek worden uitgesteld.
3. U hebt getekend, maar wat hebt u getekend?
4. Met uw hypotheek hebt u toch ook een vordering op de manege en geen schuld?
5. U kunt in beroep gaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Paul K., 21-12-2011 19:06
Een huurder is failliet gegaan halverwege het laatste kwartaal van het huurcontract. Het huurcontract was al opgezegd. De huur voor dit kwartaal was nog niet betaald. Dus huur valt deels onder concurente en deels onder de boedelschuld. Nu is nog geen week na de faillissementsdatum het bedrijf overgenomen. De curator heeft een vergoeding ontvangen van de overnamepartij voor de huur van het pand voor de periode die onder de boedelschuld valt. Dus onderverhuur door curator aan overnamepartij. Volgens het huurcontract moet de verhuurder hier toestemming geven op straffe van een boete. Mag de curator onderverhuren aan de overnamepartij??? En hoe moet dit afgehandeld worden? Reactie infoteur, 21-12-2011
Beste Paul K.,
De curator mag niet onderverhuren zonder uw toestemming. Nu is het de vraag wat u wilt. Wilt u de onderverhuur ongedaan maken? Wilt u de huur ontvangen? Wilt u een schadevergoeding? Wilt u de boete incasseren? Wat u ook wilt, u kunt het beste schriftelijk hierover de curator op de hoogte brengen. Bouw een dossier op.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Janssen W. H. J., 08-12-2011 19:01
Mag een curator bij een faillissement beslag leggen op de bankrekening van de personeelsvereniging en de tegoeden er van af halen? Reactie infoteur, 08-12-2011
Beste Janssen W. H. J.,
Dat mag wel, maar waar het lonen, emolumenten, onkostenvergoedingen of verhuiskostenvergoeding betreft, hebben de personeelsleden bij voorrang een vordering op de boedel. De curator moet het achterstallig loon uitbetalen en lukt dit niet dan komt het UWV in diens plaats.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Inge Edenburg, 08-12-2011 14:46
Goede middag dams en heren
ik heb een klacht die gaat over een curatot van budgetondersteuning dit bedrijf moet mijn financien beheren maar niets betaald aan me normalen betaling rekeningen en ook niet de schulden afbetaald ik ben 28 juni voor het eerst bij de kantonrechter geweest en dat is niet echt goed gegaan ze hebben mijn onder bewindvoer gezet en nu is deze persoon me curator die niets betaald waar kan ik deze persoon aangeven voor oplichter en verduisteren van inkomen .
ik krijg niets te zien en niets te horen wat die met me inkomen aan het doen is deze persoon is door de eerst advocaat dringen verzorg om met me in gesprek te gaan en dat wijzet deze persoon nog steeds .
kan u me hier bij helpen ik woord echt van kastjes naar de muur gestuurt ook politie wel er niet aan gaan doen ook aangifte van oplichter is hier echt nu voor mijn wel spraken van deze persoon wil zelf niet mee werken om me zo ook zelf weer alles terug te geven .
ik hoop echt dat u me kan of wil helpen hier mee Reactie infoteur, 08-12-2011
Beste Inge Edenburg,
De curator moet verantwoording afleggen aan een rechter commissaris. U moet bij de rechtbank vragen wie dat in uw geval is. Schrijft deze rechter commissaris een brief, formuleer uw klacht en vraag om opheldering.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan-Herbert, 15-09-2011 12:25
Mag een curator in een bedrijf (plaats) een zoeking uitvoeren (in kasten kijken en computerbestanden laten openen) om vervolgens administatie in beslag te nemen en computerschermen met geopende bestanden te fotograferen. De curator vermoed dat deze zaken uit een faillisement afkomtig zijn en door dit bedrijf wordt gebruikt Zo ja, onder welke artikelen en voorwaarden mag dit? Reactie infoteur, 15-09-2011
Beste Jan-Herbert,
Als het bedrijf niet tot de boedel behoort, mag dit niet zonder toestemming of bevel van de rechter commissaris. Die toestemming wordt alleen gegeven als er een overduidelijk vermoeden van fraude of strafbare feiten is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Esther, 10-09-2011 19:37
Mag een curator zonder overleg kindgebondenbudget afschrijven van de bankrekening?
Kan een curator überhaupt zonder dat je daar van op de hoogte wordt gesteld geld van je rekening afhalen? Reactie infoteur, 11-09-2011
Beste Esther,
1. Het hangt van het mandaat van de curator af wat hij allemaal mag doen. Tegelijkertijd hebt u recht op de beslagvrije voet, zoals die ook geldt bij een loonbeslag. Als u gegeven uw inkomen het kindgebonden budget nodig hebt, moet u bezwaar maken. Dat mag namelijk niet zonder uw toestemming worden ingehouden.

2. Zie voor meer over de beslagvrije voet het artikel:

http://www.financieel.infonu.nl/geld/61035-loonbeslag-deurwaarder-en-incassobureau.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bert, 18-08-2011 18:36
Mag de curator een openbaarverslag op het internet plaatsen i.v.m. de privacywetgeving? Reactie infoteur, 19-08-2011
Beste Bert,
Faillissementsverslagen zijn openbaar. Toch plaatsen nogal kantoren uit privacy-overwegingen de uitgebrachte verslagen niet op internet. Het is dan ook beter om vooraf dit met de curator te bespreken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mary, 04-07-2011 19:51
Wij vinden dat onze curator zich te makkelijk heeft laten afschepen in een zaak wat kunnen wij hier nog aan doen, er is inmiddels door de curator een schikking met het bedrijf gemaakt waar wij het niet mee eens zijn. En ook niet van te voren over zijn geinformeerd. Reactie infoteur, 04-07-2011
Beste Mary,
U kunt gemotiveerd uw beklag doen bij de rechter commissaris. Hij zal uw klacht bekijken en eventueel de curator corrigeren.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Yelda, 24-05-2011 11:01
We hebben een pand en wij zijn onderverhuurder ons huisbaas is faillet gegaan we hadden paar maanden huur achterstand en wegens die achterstand is er beslag gelegd op de spullen en het slot is veranderd door deurwaarder.

mijn vraag: Mag een ontruimer spullen meenemen wat niet op het beslag lijst staat ?

Mag de deurwaarder na eerst gemaakte beslag lijst nog andere goederen toevoegen?

En mag de curator informatie geven aan de onderverhuurder wat de stand van zaken zijn ? Reactie infoteur, 24-05-2011
Beste Yelda,
1. De deurwaarder mag geen andere spullen meenemen dan die van de beslaglijst.
2. Later kunnen nog zaken worden toegevoegd als overduidelijk is dat die zaken van begin af aan op de lijst hoorden.
3. De curator mag anderen inlichten als dat in het voordeel van de afhandeling van de zaak is, anders niet. U kunt altijd terecht voor beklag bij de rechter-commissaris.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

I. Neuteboom, 01-05-2011 20:02
Mijn vader zit in een psychiatrische inrichting. Toen hij daar heen ging waren wij (zijn dochters) te jong om curator te worden. zijn zus is toen curator geworden. Nu willen wij het graag overnemen, omdat zij hem nooit bezoekt en willen niet dat zij bij zijn geld kan komen. En we willen graag goed inzicht krijgen in zijn financiele situatie. Wat moeten we ervoor doen om het over te nemen van haar? Reactie infoteur, 02-05-2011
Beste I. Neuteboom,
Daarvoor moet u naar de kantonrechter. Zie ook het artikel:

http://www.zakelijk.infonu.nl/zakelijk/53430-curatele-onderbewindstelling-en-mentorschap.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Dhr Visser, 22-01-2011 23:54
Mijn ex-vrouw en ik hebben een dochter die in een zorginstelling woont (is meervoudig gehandicapt) wij zijn beiden aan gewezen als curatoren. Nu ontvangt ze al geruimte tijd een uitkering (wajong). Mijn ex-vrouw en ik zien dat haar bank saldo best stijgt. Hoe kunnen wij of mogen wij er geld afhalen? Kan een kind die onder curatele staat ook schenken? Reactie infoteur, 23-01-2011
Beste Dhr. Visser,

1. Bij de onder curatele stelling heeft de kantonrechter als het goed is ook aangegeven wat u mag en wat niet. Over een schenking om reden van een morele verplichting hoeft u geen schenkbelasting te betalen.
2. Als een onder curatele stelling u onvoldoende mogelijkheden biedt, kunt u de kantonrechter om toestemming vragen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Holland, 30-09-2010 16:08
Geachte heer, Mijn vader zit in een gesloten inrichting. We hebben 3 kinderen. Mijn moeder is overleden. De kinderen willen hem onder curatele stellen. Echter 2 kinderen willen cutaror zijn en mij als 3e kind niet mee laten doen als curator. Hiermee ga ik niet akkoord. Ik heb een keer getekend om alleen betrokken te zijn bij beslissingen boven de 50.000 euro. Nu wil ik mijn handtekening terugtrekken, door verandering van mening. Ik krijg het formulier niet terug de anderen willen dit gebruiken voor de aanvraag voor 2 van de 3 kinderen als curator. Hoe kan ik (aan de rechter) mijn bezwaar kenbaar maken en mijn voorkeur uitspreken voor een 3e onafhankelijke als curator of alle 3 kinderen als curator. Reactie infoteur, 30-09-2010
Beste Holland,
1. Stuur de twee andere kinderen bericht, liefst aangetekend, dat u voortaan volledig betrokken wilt zijn bij besluiten omtrent uw vader. Dat u voortaan met ingang van vandaag bij alle beslissingen betrokken wilt worden.
2. Neem contact op met de griffie van de kantonrechter. Vraag of daar al een verzoek voor het onder curatele stellen van uw vader is ingediend. Zo ja laat weten dat u er niet mee akkoord bent dan alleen de 2 betrokken kinderen curator zullen zijn en dat u ze dat schriftelijk hebt laten weten.
3. Vraag ook hoe u uw verzoek het beste kunt indienen.
4. Zie ook het artikel:

http://www.zakelijk.infonu.nl/zakelijk/53430-curatele-onderbewindstelling-en-mentorschap.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Angel1505, 23-09-2010 14:56
Mag mijn toekomstige currator ook over mijn kinderbijslag beheren, en is zij verplicht om mij dit bedrag uit te betalen? Ik zou dit graag willen weten. Reactie infoteur, 23-09-2010
Beste Angel1505,
De curator mag niet aan de kinderbijslag komen. Zie ook het artikel:

http://www.zakelijk.infonu.nl/zakelijk/6544-een-faillissement-wat-betekent-dat-voor-u.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tom, 17-09-2010 11:45
Begin november 2009 ging onze zaak failliet, een curator werd aangesteld die de boedel verkocht via Troostwijk auctions. Alles, behalve een prototype van een uitvinding waar nergens sprake van is. Eveneens de octrooiaanvraag van de uitvinding, dat twee maanden voor het faillissement uit de zaak was gehaald werd nergens vermeld. We zijn het dossier gaan inkijken op de griffie maar vonden geen enkele vermelding van de items noch was er enig spoor terug te vinden van een driemaandelijkse verslaggeving. Verscheidene maanden trachten we de curator te vragen wat er met deze items gaat gebeuren of is gebeurd maar krijgen geen enkele reactie. Ik begrijp dat een curator "wel heel veel mag" maar ook gefailleerden hebben rechten vermoed ik.
Wat kan men in zulke situatie best ondernemen?
Alvast hartelijk dank voor uw raadgeving(en).
Mvg, Tom. Reactie infoteur, 17-09-2010
Beste Tom,
U kunt bezwaar aantekenen tegen de gang van zaken en opheldering vragen bij de rechtercommissaris.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Cee, 14-09-2010 19:03
Bedankt voor het snelle antwoord, maar heeft hij ook een meldingsplicht naar ons toe en zit daar een termijn aan vast? Reactie infoteur, 15-09-2010
Beste Cee,
1. Standaard geldt dat de curator elke 3 maanden een verslag uitbrengt, die u kunt inzien. De rechter commissaris kan deze termijn wel oprekken.
2. Er is een vonnis van de rechter-commissaris. Wellicht geeft die u meer duidelijkheid. Het is namelijk wel belangrijk om te weten wat de curator allemaal uitvoert. Bent u het namelijk niet met een besluit eens, dan kunt u bezwaar aantekenen bij de rechter-commissaris. Er staat echter nergens dat de curator de gefailleerde steeds op de hoogte moet houden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Cee, 14-09-2010 17:55
Onze vof is failliet gegaan, we horen niet erg veel van de curator. Is er een bepaalde tijdslimiet dat hij ons moet informeren hoe de zaken c.q afwikkeling er voor staat? Reactie infoteur, 14-09-2010
Beste Cee,
De curator zal binnen korte termijn na zijn aanstelling alle hem bekende crediteuren aanschrijven en de situatie in beeld brengen. Daar ligt zij prioriteit. Hij moet ook terughoudend zijn met het verstrekken van informatie aan derden, maar u kunt hem altijd om informatie vragen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Eric, 24-06-2010 10:45
Beste lezer,

Mag een curator in een faillissement een koopovereenkomst sluiten ten gunste van de boedel? Doet de curator dat op zijn titel of geeft hij toestemming aan de failliet om de overeenkomst alsnog aan te gaan?

Met vriendelijke groet,

Eric Reactie infoteur, 24-06-2010
Beste Eric,
De curator is bevoegd om het faillissement af te wikkelen en alles te doen wat in zijn ogen daarvoor goed is. De failliet heeft hierin geen bevoegdheden tenzij anders door de kantonrechter is bepaald.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Esperence, 02-06-2010 21:16
Ik ben in faillissement verwikkeld het is ongeweer 4 weken, maar ik heb geen curator tot nu toe, en ik wil niet meer onder curator instelling loppen want mijn situatie is nu beter geworden. Hoe kan ik doen? Reactie infoteur, 02-06-2010
Beste Esperance,
U moet zich wenden tot het hof dat het faillissement heeft uitgesproken. Zie voor het beëindigen van een faillissement het artikel:

http://www.zakelijk.infonu.nl/zakelijk/6544-een-faillissement-wat-betekent-dat-voor-u.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Alexandra, 20-05-2010 16:04
Beste zeemeeuw,
ik ben nu ruim een half jaar weg bij deze curator.omdat hij geen schuldsaniring aanvroeg o e.
maar onlangs hoorde ik dat ik er dankzij hem even 1700euro erbij heb. omdat meneer geen ouderbijdrage betaalden
maar hij ving wel mijn kinderbijslag. mijn schulden zijn aantoonbaar meer geworden. wat kan ik hier tegen beginnen ruim
een half jaar veder?? Reactie infoteur, 20-05-2010
Beste Alexandra,
Wat je kunt doen hangt helemaal af van wat de opdracht van deze curator was. Als hij zich niet aan de opdracht heeft gehouden kun je hem/haar daarvoor aanklagen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Alexandra, 19-05-2010 15:56
Ik heb 5jaar lang als persoon onder curatele gestaan. mijn schulden zijn niet minder geworden maar meer. hoe kan ik er achter komen wat die curator wel met mijn geld heb gedaan?? want ik heb dus 5jaar lang maar 35euro per week gehat.
en zelfs dat was er wel eens niet. Reactie infoteur, 19-05-2010
Beste Alexandra,
1. Een curator wordt aangesteld door de kantonrechter. De curator krijgt van hem bepaalde bevoegheden mee en is aan hem verantwoording verschuldigd.
2. In eerste instantie kunt u de curator vragen om een verslag van zijn werkzaamheden.
3. Ga na door welke rechtbank de curator is aangesteld en vraag daar naar de verslaglegging van de werkzaamheden. Desnoods kunt u ook daar uw klacht indienen en vragen om de onder curatele stelling op te heffen.

Zie ook:

http://www.zakelijk.infonu.nl/zakelijk/53430-curatele-onderbewindstelling-en-mentorschap.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ivon, 03-03-2010 07:45
In november is mijn man failliet verklaard. Onlangs kwamen er verschillende brieven van de belastingdienst binnen. Ook de aangifte inkomensbelasting 2009. Mijn man diende zelf te zorgen voor de afwikkeling hiervan. Zijn zoon (ze hadden samen een vof) kreeg nog een aanslag 2007 binnen. Bij navraag bij de belastingdienst bleek dat de curator deze brieven nooit had mogen doorzenden en dat zij deze zaken inorde moest maken, omdat de periode voor faillisement is. Klopt dit? Reactie infoteur, 03-03-2010
Beste Ivon,
Het is inderdaad zo dat de curator het faillissement moet afwikkelen, inclusief de schulden. Ook de belastingschulden. Als dat niet gebeurt is namelijk onvoldoende zichtbaar welke schuldeiser wat krijgt en waarom. De curator is aan zet, niet u. Stuur dus eventueel nagekomen belastingaanslagen door naar de curator ter afwikkeling. Het kan geen kwaad om hiervan een kopie achter de hand te houden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Eef, 23-02-2010 14:27
Hallo,

Ik krijg geen antwoord van mijn curator,heb het al vier keer gevraagd en krijg geen reactie van hem.
Dus vraag ik het hier hopende op wel een antwoord!
Wij hebben een sociale dienst uitkering sinds 8-12-2009(tevens datum faillissement),nou hebben we 2 x een voorschot van 400,00 gekregen omdat zo n aanvraag altijd wel even duurt en we toch moesten overleven.
Afgelopen feb hebben we dan eindelijk de goedkeuring gekregen van de uitkering.
Direkt daarna heeft de uitkerende instantie 2x 975,00 overgemaakt(975,00 omdat wij geen hypotheek hoeven te betalen anders zou het 1260,00 zijn) en onze curator heeft hier bijna 900,00 van gepakt!!!
Dit is voor ons heel veel geld en hij wil maar niets zeggen waarvoor dat geld bestemd is,mag dat??!!
We hebben toch recht om te weten waar zoveel geld heengaat??!
We hopen dat u ons kunt helpen.
Dan heb ik nog een vraag we hadden voor het faillissement drie bankrekeningen 2 heeft de curator opgeheven en 1 is hij vergeten(hij zegt zelf dat hij nooit niets van deze rekening af wist,maar deze papieren zaten duidelijk in onze administratie!)dus denken wij vergeten!
Omdat deze bank 1000,00 in de min staat heeft ook nog eens deze bank 200,00 van onze rekening afgeschreven!!!!
Ook hier reageerd de curator op dat hij nergens niks van af weet en dat hij de bankafschriften wel tegemoet ziet!!!
Nou ronduit belachelijk dus het betekend van onze bijstandsuitkering heeft de curator bijna 900,00 afgenomen waar we niks over mogen weten en de bank pakt er 200,00 vanaf en wat houden wij over??/
Maar we mogen niet weer in de schulden raken hoe moeten we dat in vredesnaam doen als er geen geld meer over blijft voor ons?
Kunt u ons aub helpen ben echt ten einde raad!

Met vriendelijke groet Reactie infoteur, 23-02-2010
Beste EEf,
1. In beginsel legt de curator verantwoording af aan de rechter commissaris. De rechter commissaris heeft ook bepaald wat de curator allemaal mag, en hoeveel u aan minimaal inkomen mag behouden.
2. Om een voorbeeld te geven. Wie onder WSNP valt, mag minimaal minimaal 90% van de geldende bijstandsnorm houden, om van te leven. Zie bijvoorbeeld het artikel:

http://www.zakelijk.infonu.nl/zakelijk/10754-faillissement-de-wet-schuldsanering-natuurlijke-personen.html

3. De bank mag alleen geld van uw rekening halen als daartoe toestemming is gegeven.
4. Ik zou in ieder geval vier wegen bewandelen:
* het mandaat van de curator bemachtigen, dat is afgeven door de rechtercommissaris.
* de curator aanschrijven.
* de rechtercommissaris schriftelijk benaderen en uitleggen dat dit niet haalbaar is.
* de gemeente benaderen om te zien wat er aan bijstand mogelijk is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Alfred Bogema, 12-02-2010 18:34
Geachte mevrouw, meneer,

Bij mij heerst het vermoeden, dat mijn psychiater een medische verklaring heeft ondertekend. Om mij maar onder een curator te krijgen. Kan dit zomaar zonder mijn toestemming ? Eerst zit ik een oorlog te voeren met een simpele bewindvoerder en nu moet ik een oorlog voeren met een Curator ? Want wanneer dit is voorgevallen, dat mijn psychiater zijn handtekening heeft gezet, dan ga ik hier dus niet mee akkoord. Mijn financiele administratie kan ik best zelf. Ik heb echt een hele tijd echt helemaal, maar dan ook helemaal alleen in de wereld gestaan. Waar haalt die ellendeling van een psychiater het recht vandaan om maar even zijn handtekening te zetten ? Reactie infoteur, 13-02-2010
Beste Alfred Bogema,
1. Een psychiater heeft een medisch beroepsgeheim, waaronder de zwijgplicht. Zonder uw toestemming mogen geen medische gegevens over u worden doorgegeven. Let wel op de bewindvoerder of hij gemachtigd was om deze gegevens op te vragen en door te geven, en daartoe aan de psychiater toestemming heeft gegeven.
2. U kunt niet zo maar onder curatele worden geplaatst. Daar is een gerechtelijke uitspraak voor nodig. U kunt ook beroep aantekenen. Ik heb het artikel naar aanleiding van uw vragen op dit punt uitgebreid.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marrigje, 21-10-2009 22:43
Tot wanner na datum faillissement mag een curator nog een claim in dienen? En is dit reeel indien dit 2,5 jaar na dato gebeurd met een tijdslimiet van twee weken? Reactie infoteur, 22-10-2009
Beste Marrigje,
Niet elke afwikkeling van een faillissement gaat even snel. Op enig moment zal de curator vragen om claims in te dienen met daarbij een deadline. Vervolgens zal hij de claims beoordelen. De nadien ingediende claims worden normaliter niet meer meegenomen.
Met vriendelijke groet,
Zeemeeuw

Toos, 24-08-2009 17:16
Als curator van mijn zoon stap ik naar het gemeentehuis om zijn bromfietscertificaat om te wisselen voor een bromfietsrijbewijs, iets wat tegenwoordig moet als je geen autorijbewijs hebt. Mijn zoon is erg autistisch en daardoor bijna nergens mee naar toe te krijgen, dus ook niet naar het gemeentehuis. Maar ach, dat is geen probleem, ik ben zijn curator en mag dus in zijn plaatst tekenen. Dat dacht ik tenminste. Totdat men mij daar verteld dat ik niet voor hem mag tekenen en hij dit zelf moet doen. Ik begrijp er niets meer van. Zijn handtekening is toch niet meer geldig? Kunt u mij vertellen hoe dit zit?
Met vriendelijke groet, Toos Reactie infoteur, 24-08-2009
Beste Toos,
1. Met uw toestemming heeft de waarde van de onder uw curatele gestelde zoon wel degelijk waarde. Voor allerlei documenten moet de curator een zogenaamd Toestemmingsformulier tekenen, voordat een persoonlijk document kan worden aangevraagd.
2. Hiermee is overigens uw probleem om uw zoon te kunnen meenemen naar het gemeentehuis niet opgelost. Daartoe zou ik aan de balie vragen of u een afspraak kunt maken met een beambte, om op afspraak in een aparte kamer de handtekening te laten zetten. Neem daarbij het bewijs van in curatele stelling mee.

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gertjan Tolhoek, 20-10-2008 14:37
Aannemer is failliet verklaart, echter hij moet nog werkzaamheden uitvoeren volgens de overeemkomst. Kortom, "100% werkzaamhden klaar" is nooit bereikt. Kortom er staat nog een betaling uit van 10% van het orderbedrag welke gefactureerd kon worden wanneer alles af was. Nooit gefactureerd naar mij toe en ik heb ook niet betaald. Wat gaat er nu gebeuren door het faillisement? Gaat curator het bedrag vorderen van mij, terwijl het nog niet afgebouwd is? Moet ik schade gaan claimen bij de curator als gevolg van de niet-uitgevoerde werkzaamhden? Wie heeft ervaring of kent de wet?

Gertjan Reactie infoteur, 20-10-2008
Beste Gertjan,
1. Zoals altijd in dit soort zaken sta je het sterkst, wanneer je de zaken goed hebt gedocumenteerd, de zogenaamde dossiervorming. Wellicht is er een briefwisseling over het feit dat de werkzaamheden niet klaar waren.
2. Het is goed mogelijk dat de curator alsnog komt aankloppen voor de resterende 10%. Indien de curator dit zal vorderen, moet je hem onderbouwd aangegeven waarom de claim op de resterende 10%, of een deel daarvan, onterecht is. Misschien beschik je ook over een rechtsbijstandsverzekering, om je daarbij zonodig bij te staan.
3. Ik zou pas stappen ondernemen als er een vordering komt, maar wel al vast nadenken over de onderbouwing van je afwijzing.

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Rubriek: Zakelijk / Zakelijk
Reacties: 27
Schrijf mee!