Groothandel Hanos ook voor de kleine ondernemer

HANOS Internationale Horeca Groothandel is een groothandel waar de horeca, grootverbruikers maar ook andere bedrijven food, non-food en versproducten kunnen kopen. De Hanosbedrijven bestaan uit veel verschillende afdeling, maar die zijn wel allemaal onder één dak gevestigd. Er zijn zo’n 85.000 producten te koop bij de Hanos.

Pas aanvragen Hanos alleen bij inschrijving Kamer van Koophandel

Alleen mensen die staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel kunnen bij de Hanos inkopen doen. Ze moeten daarvoor eerst een pasje aanvragen. Daarvoor moet eerst een vragenlijst worden ingevuld en moet een afschrift worden meegestuurd van inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Met dat pasje heeft de persoon of het bedrijf in kwestie toegang tot de groothandel die vaak veel meer producten heeft dan andere toeleveranciers. Dus ook voor kleine zaken of eenmansbedrijven een leuke manier om te shoppen. Wie dat wil kan op die manier er gewoon zijn wekelijkse boodschappen halen of het bedrijf bevoorraden van koffie en thee, toiletpapier, schoonmaakmiddelen en lekkere hapjes.

Hanos niet goedkoper - let op met BTW

Goedkoper is het overigens vaak niet, want de vermelde prijzen zijn zonder BTW. IN veel gevallen komt er daarom nog 6 procent bij de prijs op, op andere producten 19 procent. De speciale aanbiedingen zijn wel vaak erg interessant. Bovendien is het voor iemand die van koken houdt een waar walhalla om inkopen te doen. Er is namelijk een keur van producten variërend van versproducten van over de hele wereld. Van bijzondere olijfolie tot sushi en van topwijnen tot bijzondere watertjes. Ook is er een groot assortiment snacks, afbakbroden, kruiden van over de hele wereld, rijst in allerlei soorten, snoep in grootverpakking, servies, verpakkingsmateriaal, kookspullen, kookboeken, pannen en potten, heel veel diepvriesproducten, chocolade, maar iemand kan er ook een heel kantoor laten inrichten. Op het einde van het jaar levert Hanos bovendien kerstpakketten.

Er zijn in Nederland een aantal vestigingen van de Hanos en eentje in België. Bovendien zijn er twee gespecialiseerde ISPC's in Breda en Utrecht. Hieronder alle Hanos vestigingenop een rij:
  1. Amsterdam
  2. Antwerpen
  3. Apeldoorn
  4. Doetinchem
  5. Eindhoven
  6. Groningen
  7. Haarlem
  8. Hasselt
  9. Heerenveen
  10. Heerlen
  11. Nijmegen
  12. Texel
  13. Valkenburg
  14. Venlo
  15. Zwolle
  16. HANOS-ISPC Breda
  17. HANOS-ISPC Utrecht

Iedere Hanos ziet er anders uit

Elke Hanos heeft zo zijn specifieke inrichting van de verschillende afdelingen. Ook het aanbod varieert, want elk deel van het land heeft behoefte aan andere zaken. In elke Hanos zijn wel dezelfde afdelingen te vinden, zij het dat het aanbod varieert. Deze afdelingen zijn:
  • Visafdeling met verse vis en kreeft
  • Groente- en fruitafdeling met verse groenten en fruit van over de hele wereld
  • Patisserie met vers gebakken en diepvriesproducten
  • Kaasafdeling met de meest uiteenlopende kaassoorten
  • Slagerij met vers producten en diepvriesproducten
  • Gevogelte- en wildafdeling eveneens met verse producten en diepvries
  • Wijnen – variërend van een leuk slobberwijntje tot wijnen die in speciale kasten worden bewaard en die erg duur zijn. Wijn proeven is altijd mogelijk
  • Sterke dranken – van alle mogelijke merken en soorten
  • Buitenlandse producten variërend van uiteenlopende olijfolies, tot Aziatische producten. In blik, pot of fles
  • Frisdranken en bieren in grootverpakking
  • Thee, koffie en andere warme dranken – ook in grootverpakking
  • Verzorgingsproducten variërend van waspoeder tot toiletpapier en van tandpasta tot crèmes
  • Een afdeling waar allerlei apparaten voor de keuken te koop zijn
  • En afdeling waar interieur wordt verkocht, maar ook de kleine accessoires

Een pasje van de Hanos en dan?

Mensen die bij de Hanos gaan winkel pakken bij de ingang een kar waar zij hun producten op kunnen zetten. Bij de ingang kunnen zij hun bezittingen in een locker opbergen en moeten zij hun pasje vervolgens scannen om binnen te komen. Dit gaat allemaal automatisch. Eenmaal door de poort kunnen mensen hun eigen producten pakken en inladen met uitzondering van de versafdelingen. Bij die afdeling kan een deel wel zelf gepakt worden, maar wordt een ander deel verpakt in een doos. De producten die in die doos gaan worden gescand en in één keer afgerekend bij de kassa. Door de pas af te geven bij de kassa, komt het bedrag dan automatisch in beeld. De andere loss artikelen worden daar dan bij opgeteld.

Zelfbediening bij de Hanos

De klant kan dus op zijn gemak uren door de winkel lopen om zich te concentreren op de meest uiteenlopende voedingsmiddelen. Zijn de inkopen gedaan dan is er de gang naar de kassa, waar dus de pas weer afgegeven moet worden en er vervolgens na het scannen van alle producten betaald moet worden. Kleine inkopers doen dat meestal gewoon contant of met hun pinpas. Horecaondernemers of grootverbruikers kunnen op rekening kopen, die dan eenmaal in de zoveel tijd moet worden betaald of die automatisch wordt afgeschreven.

De eerste Hanos

De eerste Hanos werd in 1975 opgericht in Apeldoorn. Inmiddels heeft het bedrijf 13 vestigingen in Nederland en eentje in het Belgische Antwerpen. Bovendien heeft het bedrijf een eigen vervoersdienst. Door heel Nederland worden dagelijkse vele producten vers aangeleverd bij horeca en grootverbruikers.

Deskundige medewerkers

De medewerkers van de Hanos zijn allemaal opgeleid in hun vak en geven graag advies over de bereiding, maar kunnen een horecabedrijf ook helpen bij het samenstellen van menu’s en wijnkaarten. Tevens kan advies worden gegeven over de prijzen die instellingen of bedrijven moeten berekenen als zij een hapje of een drankje serveren.

Hanos Courant

Klanten van de Hanos die regelmatig inkopen doen bij het bedrijf (ook de kleinverbruikers) krijgen 13 keer per jaar de Hanos Courant op de mat. Naast allerlei aanbiedingen staan in deze krant ook altijd informatieve verhalen over horecabedrijven, recepten en achtergrondverhalen over de producten die Hanos biedt.

HANOS activiteiten

De Hanos organiseert regelmatig bijzondere dagen waar de klanten op de hoogte worden gebracht van ontwikkelingen in de branche. Demonstraties, proeverijen en presentaties maken daar deel van uit. Bovendien organiseert het bedrijf:
  • Open Dagen
  • Inloopdagen
  • Fastfood Dagen
  • Workshops
  • Uitreiking van de HANOS Globe
  • Vakwedstrijden voor relaties, waarbij een vakjury de culinaire creaties beoordeelt
© 2009 - 2024 Singalees, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Wagyu: Wat is er zo bijzonder aan Wagyu rundvlees?Wagyu: Wat is er zo bijzonder aan Wagyu rundvlees?Wagyuvlees is het vlees van het Wagyurund dat oorspronkelijk uit Japan komt. Wagyu staat bekend als een delicatesse were…
Kokkels, ze komen uit het zandKokkels, ze komen uit het zandDe kokkel is een schelpdier. De kokkel is heerlijk en kan zelf bereid worden. In landen als Spanje en Portugal werd de k…
Pastrami, vleesbeleg uit de Joodse keukenPastrami, vleesbeleg uit de Joodse keukenPastrami is vleesbeleg uit de Joodse keuken. Maar wat is pastrami nu eigenlijk echt? In iedere Amerikaanse film wordt we…
Insecten eten algemeen geaccepteerd?Insecten eten algemeen geaccepteerd?Het is eerder “dubieus” te noemen in hoeverre we insecten als normale voeding betitelen en toch zijn er legio landen waa…

Ouder personeel in dienst nemen of houden levert geld opHet aannemen van iemand van ouder personeel ( 50 jaar of ouder) of het in dienst houden van mensen van 62 jaar en ouder…
Financieel plan: De start van een succesvolle ondernemingWanneer je eindelijk dat briljante idee hebt voor het opzetten van je eigen zaak, begint het pas echt. Met een ondernemi…
Bronnen en referenties
  • www.hanos.nl
Singalees (1.216 artikelen)
Laatste update: 02-11-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.