Vrouw en carrière: Kun en wil jij jezelf verkopen?

Vrouw en carrière: Kun en wil jij jezelf verkopen? Je hebt een revolutionair en fantasierijk product van uitstekende kwaliteit in handen: jezelf! Tien tips voor een strategie om daar bekendheid aan te geven. Je CV is goed, je hebt ervaring maar het kost je veel moeite hogerop te komen en je doel lijkt onbereikbaar. Wat te doen? Een adequate strategie om je product aan de man te brengen is onontbeerlijk! Behalve vakkennis zijn overtuigingskracht en een sociaal netwerk het meest gevraagd op de arbeidsmarkt. Maar houd steeds in de gaten of dit werkelijk is wat jij wilt.

Carrière

Succes komt niet van vandaag op morgen. Al lijkt dat vaak wel zo. Omdat je pas van mensen hoort als ze al succesvol zijn. Zolang mensen ploeteren is niemand geïnteresseerd, zeker de media niet. Hoe zorg je ervoor dat je op termijn succes hebt? Kan dat eigenlijk wel? Niet helemaal maar tot op zekere hoogte kun je je voorbereiden. Dat doe je allereerst door te bedenken wat je wilt. Hoe zie jij je toekomst voor je? Dat wil zeggen: de komende vijf, tien, twintig jaar en meer. Wat vind jij het allerbelangrijkst? Hoeveel ben je bereid daarvoor te doen, en vooral te laten? Dat het niet vanzelf gaat is een ding dat zeker is.

Plan van aanpak

1 Analyseer je bekwaamheden

Wat kun je, wat niet? Wat wil je nog graag leren en wat zou je nooit willen doen? Kijk niet alleen naar je professionele-, maar ook naar je privéleven. Maak je gemakkelijk vrienden? Werk je graag samen? Neem jij altijd het initiatief? Vertaal het naar je werk

2 Waar liggen je interesses?

Welke functie heb je op het oog en welke stappen moet je zetten op weg daar naar toe? Wees realistisch en houd rekening met je opleiding, ervaring, karakter en persoonlijke situatie.

3 Ontwikkel een strategie

Strategische beslissingen lopen over een langere periode en vormen daarmee het centrale uitgangspunt voor deelbeslissingen die op kortere termijn genomen moeten worden. Begin er op tijd mee en houd steeds in de gaten of je nog de goede kant opgaat. Loopt het anders, vraag je dan af of dat is omdat je toch iets anders belangrijker vindt. Dat is jouw keuze. Laat je niet gek maken

4 Pas je aan de behoeften van het bedrijf aan

Goede verkopers spelen in op de behoeften van de markt en het moment. Wees dus alert (anticipeer), flexibel en creatief.

5 Maak jezelf bekend en leg contacten

Iemand die aardig, vriendelijk en behulpzaam is legt gemakkelijk contact en maakt vrienden. Dat soort informele contacten zijn belangrijk. Zorg ervoor plooibaar genoeg te zijn om met iedereen (min of meer) overweg te kunnen. Ieder mens heeft positieve kanten. Pas op voor vooroordelen en negeer roddels. Je hoeft niet met iedereen beste vriendjes te zijn. Toon interesse in je collega's, je omgeving. Doe je werk goed en toon initiatief.

6 Zet een netwerk op

Je netwerk is van onschatbare waarde. Blijf het bijwerken. Het kan je de juiste contacten opleveren en goede kansen bieden. Denk aan sociale media, maar ook aan de mensen om je heen in real life. Je buren, collega’s, mensen van de sportschool, of die je leert kennen op een feestje, een vergadering, bij de natuurwinkel, etc. Vriendelijkheid opent vele deuren. Denk niet bij ieder nieuw contact of het bruikbaar is. Dat merk je te zijner tijd vanzelf wel.

7 Vernieuw jezelf

Een verkoper moet de trends in de gaten houden en zijn product regelmatig vernieuwen. Dat geldt ook voor jou, verkoper van je eigen product. Volg de ontwikkelingen van het bedrijf en de markt, wees alert en flexibel. Kijk waar vraag naar is, waar je kunt helpen, jezelf bewijzen en blijf niet wachten tot je gevraagd wordt.

8 Blijf positief

Laat je niet ontmoedigen door tegenslagen. Houd je professionele doelen in het vizier en vergeet niet wat je al gerealiseerd hebt. Kijk niet afgunstig naar succesvolle collega's of vrouwen uit je buurt. Spreek ze aan en vraag ze het hemd van het lijf. En bedenk dat bij hen ook niets is komen aanwaaien.

9 Luister en wees zuinig met kritiek

Stem in met de beslissingen van je baas, zeker in het begin als je de dynamiek van het bedrijf nog niet doorziet. Luister naar zijn/haar bezwaren maar wees geen ja-knikker. En als je het niet eens bent, wees dan niet bang om een kritisch geluid te laten horen. Je mag best laten weten hoe jij erover denkt. Wie weet zijn er medestanders die hun mening niet durven te geven door de gesloten bedrijfscultuur of als baas een goeroe is. Je zult juist respect afdwingen als je jezelf blijft, ook bij de goeroe. Mocht dat tegenvallen, dan kun je in ieder geval jezelf nog in de ogen kijken.

10 Verkoop geen gebakken lucht

Laat je niet verleiden tot loze praatjes die je niet kunt waarmaken. Een goed imago dat niet overeenstemt met de werkelijkheid komt vroeg of laat aan het licht. Het zou erg zijn als je je dan achter iemand moet verschuilen. Zorg dat je je gedrag en keuzes altijd kunt verantwoorden.

Wat hebben vrouwen voor op de mannen?

  1. vrouwen zijn veel communicatiever dan mannen en beschikken over een betere mondelinge uitdrukkingsvaardigheid.
  2. vrouwen zijn betere waarnemers; we hebben duidelijker zicht op een situatie.
  3. vrouwen identificeren zich sterker met een project.
  4. vrouwen kunnen beter onderhandelen en zijn in staat tot dirigeren, integreren en motiveren zonder macht te hebben, terwijl een man dat alleen doet als hij die macht heeft.

Ken je beperkingen

Dat klinkt goed. Waarom wordt er dan door vrouwen zoveel geklaagd over een glazen plafond? Misschien houden we het wel zelf in stand, doordat we te bescheiden zijn. Of omdat we toch andere prioriteiten hebben. Je wilt bijvoorbeeld niet iedere avond en in de weekenden overwerken. En je vind het vervelend of kunt überhaupt niet wekenlang van huis om welke reden ook. Als dat je promotie in de weg staat lijkt dat geen ramp. Kwaliteit van leven is niet te overschatten. Hoeveel werkende ouders hebben er later spijt van dat ze hun kinderen niet hebben zien opgroeien? Hoeveel huwelijken lopen stuk omdat man en vrouw uit elkaar gegroeid zijn?

Mogelijkheden te over

Je hebt maar één leven, en het goede nieuws is: het bestaat uit meerdere etappes. Als vrouw kun je voor of na je studie besluiten eerst kinderen te krijgen en daarna (je bent nog steeds jong), aan een studie of loopbaan beginnen. Vaak denken we dat we snel moeten zijn en al haastend komen we er opeens achter dat we voor sommige dingen te laat zijn. Misschien moeten we juist vergeten ons leven te plannen. Doe waar je interesse naar uit gaat. Doe je werk goed. Mogelijk leer je al jong een leuke man kennen, waarmee je een gezin wilt vormen. Gebeurt dat niet, dan ligt het voor de hand eerst te gaan studeren, te reizen, of meteen te gaan werken. En misschien blijf je tot je vijftigste alleen, of je hele leven.

Ideé fixe

Pas op dat je je tanden niet stukbijt op een idée fixe. Iets wat je in praktijk helemaal niet blijkt aan te kunnen. En dan een burn out krijgt. Of iets wat in de praktijk veel minder interessant en aantrekkelijk blijkt dan je dacht. Ook valt niet alles te plannen; een man, kinderen of zelfs een (goede) baan. Vooral daarom is het essentieel niet alleen vooraf, maar ook tijdens je leven regelmatig af te vragen of je op de goede weg bent. Wees reëel en accepteer het leven zoals het komt. Dat maakt het een stuk prettiger.
© 2008 - 2024 Stine, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Marketingplan: De marketingmix of de 4 P’sMarketingplan: De marketingmix of de 4 P’sDe marketingmix is een onderdeel van het marketingplan. Het is een essentieel onderdeel aangezien in dit onderdeel de st…
FOETSJE strategie marketingplanBij het schrijven van een marketingplan komt u vaak op veel ideën en strategieën. Veel van deze ideën worden al eerder i…
Strategie, missie, visie en doelenDe begrippen strategie, missie en visie worden geregeld door elkaar gehaald. De missie is de opdracht, de bestaansreden…
Soorten marketing, strategie, kwaliteit en de 4P'sMarketing is opkomende rond 1950, vanaf daar heeft marketing grote sprongen gemaakt. Het wordt in iedere organisatie gea…

Participanten bij planontwikkelingVroeger was de overheid heer en meester bij het ontwikkelen van ruimtelijke plannen, omdat gewenste planresultaten konde…
Zakelijk vergaderen in het EngelsZakelijk vergaderen in het EngelsOok al kun je redelijk uit de voeten in het Engels, het is nog iets heel anders als je als buitenlander deelneemt aan ee…
Bronnen en referenties
Stine (145 artikelen)
Laatste update: 01-06-2017
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Bronnen en referenties: 2
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.