InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Is zakelijke rekening ook veilig bij faillissement bank

Is zakelijke rekening ook veilig bij faillissement bank

Is zakelijke rekening ook veilig bij faillissement bank Is een zakelijke rekening of de rekening van een vereniging ook veilig bij een faillissement van een bank? Hoe hoog is deze spaargarantie? Wat betekent het bekende depositogarantiestelsel, DGS, zakelijk? Als een bank failliet gaat, spreekt men meestal over de particuliere spaarder, maar hoe zit als bedrijven zakelijk sparen. Kan de spaarder met een zakelijke rekening wel veilig zijn geld plaatsen bij een bank. Hoe zit het met ondernemers en hun zakelijke rekeningen. Zijn ook die gelden gegarandeerd, als een bank failliet gaat. Virtuele valuta's vallen niet onder het depositogarantiestelsel.

Veilige spaarbank in 2017

Of een bank veilig is en dus onder het depositogarantiestelsel valt, is vrij snel na te gaan door uit te zoeken of er een Nederlandse bankvergunning is. De site van de betrokken bank geeft daar meestal duidelijkheid over en anders kunt u het vrij snel nagaan bij de Nederlandse Bank. Dan kan het nog zo zijn dat een bank onder twee garanties valt, zoals bij het Belgische Argenta.

Welke gelden zijn voor bedrijven gegarandeerd in 2017

Wat er onder de garantie valt weten we ook wel: geld dat op lopende rekeningen, spaarrekeningen of bijzondere spaarrekeningen, zoals termijndeposito's. Met uitzondering van het achtergestelde deposito, tenzij daar met een bank uitdrukkelijk afwijkende bepalingen over bestaan. Meestal is dat niet het geval.

Depositogarantiestelsel zakelijk sparen en zakelijke rekening

Maar dan de zakelijke rekening. Hoe zit het daarmee. De hoofdregel is dat particulieren en ondernemingen ongeacht hun omvang, zich kunnen beroepen op het depositogarantiestelsel. Een particuliere rekening en een zakelijke rekening worden wat betreft de garantie dus gelijk behandeld. De eis dat de onderneming een verkorte balans moet hebben, is vervallen. Een verkorte balans houdt in:
  • Minder dan 4,4 mln aan activa.
  • Minder dan 8,8 mln aan netto omzet.
  • Minder dan gemiddeld 50 werknemers.

Ook stichtingen en een stamrecht B.V. kunnen een beroep doen op het DGS. Hetzelfde geldt voor een vereniging van eigenaren, het saldo op een derdenrekening bij notaris of advocaat of een een rekening van een firma of maatschap, alle vallen onder het depositogarantiestelsel. En dat zal voor velen een hele geruststelling zijn. Bovendien zijn er genoeg zakelijke rekeningen die een mooie rente bieden. Alle grote banken hebben zakelijke rekeningen, maar ook vele prijsvechters. En ook hier geldt natuurlijk dat u als het even kan, uw geld moet spreiden over meerdere banken. Niet zo handig, maar wel veiliger.

De particuliere spaarder en de spaargarantie

Het is ook weer niet zo dat alle particulieren onder het depositogarantiestelsel vallen. Bijvoorbeeld niet de bestuurders van de bank die betalingsproblemen hebben, personen die een belang hebben van meer dan vijf procent in de bank of de directe familie van die personen. Ook die doen er goed aan om elders te sparen. Bovendien blijkt een groot belang in een bank dus ook niet erg veilig te zijn.

Rechtsvorm van de zaak is belangrijk

Ook de rechtsvorm van uw zaak of onderneming is van belang:
  • Vennootschap onder firma of een besloten vennootschap: u heeft zelfs tweemaal recht op de garantieregeling;
  • Eenmanszaak of maatschap: zakelijk en privé wordt u als dezelfde rekeninghouder gezien. Helaas geldt de garantieregeling dan maar één keer bij eenzelfde bankvergunning.

De rente op zakelijke rekening

De rente op een zakelijke rekening voor een ondernemer kan zeker interessant kan zijn. Een paar banken met zakelijke spaarrekeningen vindt u in het volgende overzicht:

Zakelijk sparen en de spaarrente inclusief bonus:

BankRekening
SNSSNS zakelijk
ING bankZakelijke bonus spaarrekening
RabobankBedrijfsbonussparen
Credit Europe bankOndernemersrekening
ABN AMRODirect kwartaal sparen

Bovendien kunt u een zakelijke deposito nemen met een vaste rente.

Slot

Let op de depositogarantiestelsel zakelijk als ondernemer. Ook bij zakelijke rekeningen is het spreiden van uw geld van groot belang. Hoe meer u spreidt, hoe veiliger u bent. Bovendien is de rechtsvorm van uw onderneming van belang. Bij een vennootschap onder firma of een besloten vennootschap, wordt zakelijk en privé als gescheiden gezien. Zo kunt u dubbel aanspraak maken op de garantieregeling, als u zowel uw zakelijke als particuliere rekeningen bij dezelfde instelling heeft ondergebracht. En er is inmiddels volop keuze.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Nog veiliger sparen door nieuwe bankgarantieNog veiliger sparen door nieuwe bankgarantieHet tumult bij de banken de laatste jaren is een hele goede reden om de bankgaranties, veilig sparen en het depositogara…
Zakelijk sparen 2017 tegen de hoogste renteZakelijk sparen 2017 tegen de hoogste renteZakelijk sparen doet u in 2017 tegen een hoge spaarrente. Er zijn een aantal interessante zakelijke rekeningen voor onde…
Spaarbank, de AnadolubankSpaarbank, de AnadolubankDe Anadolubank staat in 2017 in de top van banken met veilig sparen tegen een hoge spaarrente. Op een spaardeposito krij…
Credit Europe Bank & sparen voor ondernemersCredit Europe Bank & sparen voor ondernemersDe Credit Europe Bank manifesteert zich al jaren als bank. De rente is er relatief hoog. Voor zowel de particuliere spaa…
Zakelijke spaarrekeningZakelijke spaarrekeningParticulier sparen: daar vindt je voldoende inforamtie over. Maar over zakelijk sparen vindt je heel weinig informatie.…

Reageer op het artikel "Is zakelijke rekening ook veilig bij faillissement bank"

Reacties

P. J. Voet, 01-10-2016 15:37 #5
Stel; ik Open een Spaar BV en hierna de beleggingsrekening van deze bv. bij bank X.
Ik stort 3 ton op deze beleggingsrekening, laat 1 ton staan bij bank X tegen een rente percentage en open vanuit mijn beleggingsrekening 2 deposito rekeningen van een ton bij Banken Y en Z. Heb ik dan recht op 3 x dekking deposito garantie stelsel van 1 ton of loop ik het risico dat alles gezien wordt als een rekening, nl bij bank X en dat er bij faillissement van bank X maar een dekking van 1 ton zal gelden? Reactie infoteur, 03-10-2016
Beste P.J. Voet,
Als u bij drie verschillende banken die elk een eigen depositogarantiestelsel hebben, uw geld stort is bij elk uw geld voor maximaal 100.000 euro veilig.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marcel, 10-11-2015 09:11 #4
Hoe is de dekking bij een stichting geregeld?
- Wordt ieder bestuurslid als rekeninghouder gezien?
- Wordt ieder bestuurslid en participatiehouder als rekeninghouder gezien?
- Is dit gescheiden van het prive vermogen?

Een stichting is voor de belasting transparant ; wordt de dekking dan per participatiehouder bepaald?
Bijvoorbeeld participant 1 heeft 150.000 en participant 2 heeft 50.000 en participant 3 heeft heeft 100.000.
Samen 300.000 is er dan 300.000 gedekt of is het voor deelnemer 1 tot 100.000 gedekt? Reactie infoteur, 12-11-2015
Beste Marcel,
Als de stichting in aanmerking komt voor het depositogarantiestelsel, geldt dat voor maximaal 100.000 euro, ongeacht nadere afspraken en de bestuursverdeling binnen de stichting. De stichting wordt als entiteit gezien.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Herman, 06-05-2013 13:06 #3
Ik heb privé een en/of rekening, dat zou inhouden een maximale dekking van 2x 100.000 euro is 200.000 euro Daarnaast als ZZP een zakelijke rekening. Hiervoor een dekking van 100.000 euro. Klopt deze redenering totaal 300.000 euro dekking? (wel per afzonderlijke rekening bekeken). Alles bij een bank (ING).
Vriendelijke groeten
Herman Reactie infoteur, 26-10-2015
Beste Herman,
Bij een eenmanszaak en als ZZP-er wordt u privé en als ondernemer als één individu gezien. Zo loopt uw garantie op tot 200.000 en niet 300.000
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bert, 16-08-2012 10:31 #2
Is een derdengelden rekening ook veilig bij een evt. faillissement van de bank?
Mvg Bert. Reactie infoteur, 16-08-2012
Beste Bert,
Een derdenrekening is tot 100.000 euro gedekt per houder van de rekening. Dat is op zich niet veel:

http://www.leerwiki.nl/Geld_veilig_op_derdenrekening_notaris_of_advocaat

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Theo van der Zee, 07-03-2011 21:34 #1
Een vraagje: Is de rekening van een kerkelijke gemeente ook veilig bij een evt. faillissement van de bank? Reactie infoteur, 07-03-2011
Beste Theo van der Zee,
Als het om een stichting gaat en u beneden de bedragen aan activa, omzet en werknemers blijft wel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 31-03-2017
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Special: Geld beschermen
Reacties: 5
Schrijf mee!