InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Wat houdt een jaarrapport in?

Wat houdt een jaarrapport in?

Een jaarrapport wordt ook wel een jaarverslag genoemd. Het bestuur van een onderneming legt daarbij zijn verantwoording af en geeft meer informatie over het beleid van het afgelopen jaar. Grote ondernemingen publiceren hun jaarrapport vaak in de vorm van een mooi boekwerk vol met foto's, illustraties en informatie. Zo wordt het gezien als het visitekaartje van de onderneming.

Deze jaarrapporten bestaan over het algemeen uit drie delen:

  • De jaarrekening met de nodige toelichting
  • Een verslag van het bestuur van de organisatie
  • Overige zaken

Het jaarverslag is bedoeld voor twee verschillende groepen:

  1. De aandeelhouders van de onderneming
  2. Overige belanghebbende en geïnteresseerde in de onderneming

Denk bij de tweede groep, bij de beursgenoteerde ondernemingen aan financiële journalisten, beleggingsfondsen en overige institutionele instellingen. Vaak wordt bij grote ondernemingen ook de pers uitgenodigd. Zo wordt het ook aantrekkelijk om iets nieuws aan te kondigen.

De organisatie kijkt door middel van een jaarrapport terug het afgelopen jaar en blikt vooruit in de toekomst. De presentatie van de jaarcijfers is voor de directie dan ook altijd een belangrijk moment. Want deze cijfers geven een duidelijk beeld op de toekomst en de aandeelhouders houden deze cijfers zeer goed in de gaten.

Welke onderdelen kent de jaarrekening?

Een jaarrekening geeft een goed overzicht over de financiële positie van het bedrijf. Daarnaast geeft de organisatie ook een verantwoord oordeel over de behaalde resultaten. Een jaarrekening bestaat uit drie onderdelen:
  1. De balans
  2. De resultatenrekening
  3. Toelichting op beide stukken

In een volgend artikel wordt dit verder uitgelegd.

Het verslag van het bestuur

Het verslag begint meestal met een brief van de bestuurder.
Dit kunnen de volgende personen zijn:
  • De directeur
  • De voorzitter van de Raad van Bestuur
  • De voorzitter van de Raad van Commissarissen

De bestuurder tekent de brief, en zo het gehele jaarrapport. Na de inleidende brief worden de belangrijkste activiteiten van de onderneming en hun financiële consequenties besproken. Dit wordt ook wel een activiteitenverslag genoemd en daarin staat vermeld wat de situatie is van de organisatie in een omgeving die verandert.

Ook de volgende punten kun je in dit verslag tegen komen:

  • Organogram
  • Toelichting op de missie
  • Toekomstperspectief
  • Activiteiten van dochterondernemingen

Verder bestaat een jaarverslag uit overige gegevens. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan de te verwachte ontwikkelingen in het komende jaar. Dit is een interessant onderwerp voor de lezer maar meestal wordt er niet erg diep op ingegaan. De bestuurder is voorzichtig met zijn uitspraken en vrijwel altijd positief over de toekomst.
© 2008 - 2017 Kimmy-tje, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat houdt een jaarrapport in?"

Infoteur: Kimmy-tje
Gepubliceerd: 28-05-2008
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Schrijf mee!