InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Wat zijn waardevolle boeken?

Wat zijn waardevolle boeken?

Wat zijn waardevolle boeken? De handel in tweedehands boeken is snel aan het groeien, maar wat bepaalt precies de waarde van een een tweedehands boek? Er zijn verschillende factoren die daar invloed op hebben, bijvoorbeeld de vraag hoe oud of juist hoe recent een boek is en of het zeldzaam is. Ook wordt er meer geld betaald voor speciale exemplaren, zoals een eerste druk. De meeste mensen hebben wel een boekenkast. Wanneer ze er vanaf willen is een optie om deze te verkopen. Lang niet altijd wil een handelaar deze boeken accepteren. Vaak is niet helemaal duidelijk waarom. Boeken die ooit eens voor veel geld gekocht zijn blijken opeens niets meer waard. Terwijl soms juist boeken waar je het helemaal niet van zou verwachten voor grof geld worden door verkocht. Wat bepaalt de waarde van een boek? Deze vraag is zeer actueel, zeker gezien de groei van de tweedehands boekenmarkt. Steeds meer particulieren hebben hun weg gevonden naar sites als Boekwinkeltjes.nl en Bol.com en handelen fanatiek in tweedehandsboeken. In de algemene zin kan daarover worden gezegd dat een boek waard is wat iemand er voor over heeft. Meer specifiek is er wel meer over te zeggen. Zo zijn er verschillende factoren die invloed hebben op de waarde van een boek, zoals de oudheid, de eerste druk, de categorie, de zeldzaamheid en het onderwerp.

Ouderdom

Oude boeken zijn niet per se veel geld waard. Er staan bibliotheken vol met boeken uit de 18e en 19e eeuw waar niemand meer in geïnteresseerd is. Ze zijn weinig waard omdat het aanbod veel te groot is. Bovendien is niet elk boek zeldzaam. Sommige boeken zijn destijds in zon grote oplage verschenen dat er zeer veel exemplaren van beschikbaar zijn. Voor veel families is het bijvoorbeeld verrassend dat hun soms honderd jaren oude familiebijbel weinig blijkt waard te zijn wanneer er ze er hoopvol mee naar de taxateur gaan. Juist van de Bijbel zijn veel exemplaren bewaard. Dit zorgt voor een relatief groot aanbod. In dat geval geldt dat vooral bijzondere of zeldzame exemplaren veel waard zijn. Voor boeken begint het doorgaans pas interessant te worden als boeken ouder zijn dan de 18e eeuw. Boeken die gedrukt zijn in de 15e eeuw, in de eerste tijd na de invoering van de boekdrukkunst, zijn helemaal bijzonder: deze worden aangeduid als incunabel. Ook oude handschriften kunnen veel geld opleveren. Dit soort boeken worden vaak op veilingen gekocht en verkocht.

Zeldzame boeken zijn meer waard

Een tweede factor die van invloed is op de waarde van een boek is de schaarste. Soms worden boeken bewust in een kleine oplage verspreid zodat er een hoge prijs voor kan worden gevraagd. Mensen willen nu eenmaal iets hebben dat hen onderscheidt van anderen en een manier kan zijn door spullen te hebben die anderen niet hebben. Uitgevers maken gebruik door speciale uitgaven te publiceren. Dit kunnen ze niet continue doen, omdat het anders niet meer bijzonder zou zijn.

Recente boeken

Het lijkt tegenstrijdig met de alinea dat des te ouder een boek is des te meer het oplevert, maar dit is een uitzondering op de regel. Boeken die juist vrij recent zijn verschenen op de markt leveren doorgaans ook nog veel geld op wanneer het tweedehands wordt verkocht via een site als Boekwinkeltjes.nl of Bol.com. Dat komt omdat er nog steeds een grote vraag naar is. Afhankelijk van het genre daalt de prijs wel snel. Een chicklit zal na een jaar weinig niets meer opleveren, terwijl het voor sommige studieboeken na een jaar nog mogelijk is tachtig procent van de nieuwprijs te krijgen.

Eerste druk en verzamelaars

Er zijn ook veel verzamelaars die voor bepaalde boeken veel geld over hebben. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om de eerste druk van een boek dat later belangrijk werd. Dit kan voor serieuze boeken gelden, maar ook bijvoorbeeld voor stripboeken. De waarde van zulke boeken kan op deze manier in de duizenden euro's lopen. Het is voor de leek wel lastig te bepalen wanneer een boek veel geld waard is, omdat ze een gebrek aan kennis hebben. In al deze gevallen geldt wel dat des te mooier een boek is, des te meer geld er voor wordt neergelegd.

Genre

Als laatste bepaalt het genre voor een deel of een boek waardevol is. Zo zijn geschiedenisboeken of naslagwerken doorgaans langer meer waard dan een roman. Dit komt omdat de roman een snellere doorlooptijd en vaak na een aantal drukken bijvoorbeeld ook in paperback verschijnt.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat zijn waardevolle boeken?"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 08-12-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Schrijf mee!