InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Persoonlijk failliet laten verklaren: regels en voorwaarden

Persoonlijk failliet laten verklaren: regels en voorwaarden

Je persoonlijk failliet laten verklaren is geen prettige beslissing, maar in bepaalde gevallen echter wel de beste beslissing. Je persoonlijk failliet laten verklaren is het gevolg van structurele financiële problemen zoals schulden en wanbetaling. Een privé faillissement geeft toegang tot financiële dienstverlening van de staat die je binnen afzienbare tijd een doorstart kan garanderen.

Artikel indeling

Hoe moet je je persoonlijk failliet laten verklaren?

Een privé faillissement aanvragen kan gedaan worden bij de rechtbank door de schuldenaar zelf als hij of zij inziet dat de financiële problemen niet meer oplosbaar zijn zonder de interventie van de staat, door schuldeisers bij minimaal twee opeisbare vorderingen, door het Openbaar Ministerie bij het schaden van publieke belangen, denk hier bijvoorbeeld aan een grote belastingschuld, en door de rechtbank zelf als er sprake is van de intrekking van schuldsanering aan de hand van WSNP (Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen) of als er sprake is van intrekking van surseance van betaling.

Hoe verloopt de procedure bij een persoonlijk faillissement?

Na het persoonlijk failliet laten verklaren treedt er een procedure in werking bij de rechtbank die als volgt in elkaar zit:
  1. De procedure start bij de aanvraag van een particulier faillissement bij de rechtbank.
  2. Het privé faillissement wordt uitgesproken door de rechtbank die een rechter-commissaris en een curator aanstelt.
  3. De persoon die het faillissement betreft verliest het recht over zijn vermogen en wordt handelingsonbekwaam.
  4. De curator zal de persoon die zich persoonlijk failliet heeft laten verklaren vervangen bij de vereffening van de schulden.
  5. De curator is ook verantwoordelijk voor het behartigen van de belangen van de schuldeisers.
  6. De curator maakt het privé faillissement kenbaar bij de Kamer van Koophandel en de Staatscourant.

Een particulier faillissement eindigt in een akkoord. Dit akkoord verschilt per situatie en betreft een schikking met betrekking tot de betaling van een procentueel aandeel van de schulden met kwijtschelding van de overige schulden. Een persoonlijk faillissement kan ook worden opgeheven bij gebrek aan baten. Als alle bezittingen en het vermogen van de schuldenaar zijn verdeeld over de schuldeisers is het faillissement afgerond. Opheffing van een persoonlijk faillissement kan ook plaatsvinden na het in hoger beroep gaan van de gefailleerde bij het Gerechtshof. Ten slotte kan een persoonlijk faillissement worden beëindigd door het stopzetten van de faillissementsprocedure die voortkomt uit de keus voor een schuldsaneringsproject die door de gefailleerde en de rechter samen wordt gemaakt.

Je persoonlijk failliet laten verklaren en dan?

Na de afronding van een persoonlijk faillissement moet de gefailleerde weer opnieuw beginnen met het opbouwen van een leven. Het genereren van inkomsten, het betrekken van een woning en dergelijke zaken horen hier bij. Het is van belang om enige praktische en emotionele begeleiding te krijgen tijdens dit zware traject. De gefailleerde kan hiervoor terecht bij bijvoorbeeld de crisisopvang.
© 2013 - 2017 Mitchxl, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Procedure bij faillissementProcedure bij faillissementWat is een faillissement en in welke fasen verloopt een faillissement? Hoe wordt het vermogen van de persoon die faillie…
Bent u privé aansprakelijk bij een faillissement?Bent u privé aansprakelijk bij een faillissement?Een faillissement betekent nog niet per se dat u ook privé aansprakelijk bent. De vraag in dit artikel is of u en bij we…
Zelf aanvragen van een faillissementZelf aanvragen van een faillissementWanneer u ziet dat uw bedrijf failliet aan het gaan is kunt u het beste zelf het faillissement aanvragen. Dit is om te v…
Een faillissement, wat betekent dat voor uEen faillissement, wat betekent dat voor uFailliet gaan of dreigen failliet te gaan. Wat betekent het nou als een bedrijf of persoon failliet wordt verklaard. Kun…
Surseance van betalingDoor het indienen van een verzoek om uitstel (surseance) van betaling, kan een faillissement worden voorkomen. In dit ar…

Reageer op het artikel "Persoonlijk failliet laten verklaren: regels en voorwaarden"

Reacties

Wendy, 17-12-2016 14:44 #15
Mijn ex is 11 januari 2013 persoonlijk failliet verklaard en zit in een WSNP traject en moest gister voor de rechter verschijnen.
Hij heeft in de tussentijd een auto ongeluk meegemaakt als bijrijder en kreeg 1000 euro uitgekeerd en heeft dat bedrag niet doorgestort omdat zijn raadsman zei dat bij letselschade dat niet hoefde. 17 maart loop het WSNP traject af maar rechter laat nog daarna drie maanden de financieen doorlopen zodat hij dan nog netjes zijn vakantiegeld af kan staan. Mag dat zomaar?
Heeft hij nou nog niet lang genoeg op een houtje gebeten? Vanaf 2013 leven van 880 euro vind ik al een flinke straf op zich.
Mijn vraag is dan ook hoe zit het met letselschade?

Marcel, 01-09-2016 09:50 #14
Mijn ex weigert mee te betalen aan de hypotheek waarvoor zij ook getekend heeft, mijn advocaat wilt alleen procederen als ik vooruit betaal hetgeen ik niet kan. Geen "toevoeging" door het overschrijden van de inkomenslimiet. Ondertussen zijn mijn financiële middelen opgedroogd en niks of niemand die me bij staat. Nog even en ik ben echt failliet, wat kan ik nog doen?

Brinkman, 13-06-2016 10:31 #13
Kom je nadat je failliet bent verklaard een paar jaar later ook nog in aanmerking voor de wsnp?

Erik, 17-05-2016 06:23 #12
Ik vraag me af als je je persoonlijk failliet laat verklaren ben je dan ook over een bepaalde periode je inkomsten kwijt, moet je je huis uit omdat je de huur niet kan betalen, hoe zit het met de ziektekostenverzekering?

Jodi, 10-03-2016 11:32 #11
Goedendag, ik zit bij de SD.Ben afgelopen 31 dec verhuisd naar een andere gemeente. Heb sindsdien geen geld meer gekregen, wel inmiddels schulden bij ziekenfonds, gas, licht, huur etc. Sd heeft hier geen boodschap aan en ik denk dat er niets anders meer op zit dan me failliet te laten verklarenů maar ik heb geen cent en geen baten en las dat als je geen baten heb het faillissement wordt opgehevenů maar hoe kom je dan van schulden af?

René ter Haar, 02-03-2016 14:33 #10
Hoi ik heb een huurwoning als ik een faillissement aan vraag moet ik dan uit mijn huis? En hoe zit het met de inboedel ben ik die dan ook kwijt? Ik heb ook om de twee weken mijn kinderen bij me, zijn zij dan ook hun spullen en speelgoed kwijt?

Sandra, 09-02-2016 14:53 #9
Hoi ik woon bij mijn vriend in en ik sta onder bewind. Dit wordt stop gezet omdat ik maar geen werk kan vinden. Steeds te oud of word niet aangenomen omdat ik onder bewind sta. Ben nu ten einde raad wat ik moet doen? Vriend betaalt nu alles voor mij en kids en zelf nergens recht op. Hij heeft nog een lening samen met zijn ex dus kunnen echt niks missen. Heeft u tips wat te doen? Bewind heeft die niet voor mij.

Margreet, 27-11-2015 12:08 #8
Heb zoveel vragen, minstens 10 jaar in conflict met belastingdienst, ga hier kapot aan wat ze ook willen. Jaar in jaar uit aanslagen aan het afbetalen, een dossier van 20cm hoog en het blijft maar door gaan. Niemand kan je helpen en ze snappen het zelf ook niet, werk voor het minimumloon en dat dreigen ze ook nog in te houden. Weet zeker dat er heel veel fouten bij de belastingdienst zitten, mailtjes, brieven, bezwaren, telefoontjes niets mee te maken. Zij zeggen dat het zo is dus betalen, heb altijd overal op geregeerd en geprobeerd op te lossen en het nooit in een hoek gegooid. Ze geven verkeerde informatie door de telefoon om er maar snel af te wezen, en ongeacht je alles wat veranderd is doorgeeft wordt het naar mijn weten niet goed berekend, wat zijn de gevolgen voor mij als ik mezelf failliet laat verklaren?

Jolanda, 24-11-2015 07:51 #7
Hoe zit dat met een koophuis moet dat eerst worden verkocht of niet als je faillissement aanvraagt?

J. V. D. Kerkhof, 10-06-2015 15:23 #6
Mijn zoon wil zich failliet laten verklaren, hij staat met zijn rug tegen een muur, hoe moet hij dat doen?

Arie, 28-11-2014 15:36 #5
Ik wordt door de overheid gedwongen om een faillissement aan te vragen. Kan de zorgverzekering niet meer betalen. Ben dus op zoek naar een hulpverlener die mij hierin kan begeleiden. Wie weet er een goede hulpverlener?

Peet, 17-11-2014 11:50 #4
Hallo ik zit al 5 jaar zonder werk en krijg geen uitkering. kan ik me nu failliet laten verklaren?

Monti, 26-05-2014 12:22 #3
Ik heb een dochter die torenhoge schulden heeft door toedoen van haar voormalige vriendje. Ze heeft geen inkomen en ik zelf een ww uitkering heb kan ik haar hier niet bij helpen. Kan zij ook een persoonlijk faillissement aanvragen?

Beau, 15-05-2014 09:32 #2
Ik zit al drie jaar in pers.faillissement maar de grootste schuldeiser is het niet eens met akkoord, wat nu? kan niet nog een failliet laten verklaren en wil niet wsnp in.

Gonnie, 03-04-2014 13:50 #1
Moeten wij ons huurhuis verlaten, wanneer wij ons failliet laten verklaren?

Infoteur: Mitchxl
Gepubliceerd: 19-09-2013
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Reacties: 15
Schrijf mee!