InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Commanditaire Vennootschap (CV)

Commanditaire Vennootschap (CV)

Commanditaire Vennootschap (CV) De Commanditaire Vennootschap of CV -ook wel vennootschap bij wijze van geldschieting genoemd- is een vorm van vennootschap onder firma. Wat is nu precies het verschil tussen deze vennootschap en een VOF? De commanditaire of stille vennoten; wat zijn dit en welke aansprakelijkheid hebben ze? Wat gebeurt er bij een faillissement? Hoe werkt het met intredende en uittredende ondernemers? In dit artikel meer over de commanditaire vennootschap en commanditaire of stille vennoten.

De Commanditaire Vennootschap

Commanditaire Vennootschap - Vennootschap bij Geldschieting

Commanditaire Vennootschap. De commanditaire vennootschap wordt ook wel vennootschap bij wijze van geldschieting genoemd, is een bijzondere vorm van een vennootschap onder firma.

Commanditaire Vennootschap - Stille Vennoten

Commanditaire - Stille Vennoten. Het bijzondere van de commanditaire vennootschap is, dat er twee soorten firmanten zijn. Naast de bekende firmanten als bij een Vennootschap VOF, die beherend vennoten genoemd kunnen worden, zijn er de zogenaamde commanditaire c.q. stille vennoten die zich niet met het beheer mogen bemoeien, maar alleen geld in de vennootschap stoppen.

Beherend Vennoten. De stille vennoten moeten, zoals de naam al aangeeft, ‘stil’ zijn. Dit houdt in dat ze zich naar derden toe niet met het beheer of bestuur van de vennootschap bemoeien. Intern, dat wil zeggen tussen de firmanten onderling, kan een stille vennoot rustig zijn invloed uitoefenen. Zodra een stille vennoot zich echter met uitvoering van zaken bezig gaat houden, wordt deze aangemerkt als beherend vennoot en wordt dan net als beherende vennoten hoofdelijk aansprakelijk. Ook de stille vennoot kan dan aangesproken worden tot gehele betaling van overeenkomsten die door (andere) beherend vennoten afgesloten zijn.

Aansprakelijkheid

Aansprakelijkheid. Een stille vennoot moet er dus voor waken zich met de uitvoering van het beheer en het bestuur bezig te houden. Zijn/haar aansprakelijkheid blijft dan maar beperkt tot maximaal het bedrag dat hij/zij als geldschieter in de vennootschap heeft gestoken en hij/zij deelt maximaal tot zover in gemaakte verliezen van de vennootschap. Bovendien gaat een stille vennoot in tegenstelling tot een beherend vennoot, niet automatisch failliet in geval van faillissement van de commanditaire vennootschap. Als beloning voor de financiële steun aan de commanditaire vennootschap deelt een stille vennoot in het algemeen voor een bepaald percentage in de winsten.

Inschrijving Handelsregister

Handelsregister KvK. Net als bij de VOF dient een commanditair vennootschap met de schriftelijke overeenkomst, waarin allerlei afspraken zijn vastgelegd, te worden ingeschreven in het handelsregister. Ten aanzien van de stille vennoten kan voor wat betreft die inschrijving worden volstaan met opgave van het aantal en het totale bedrag waarvoor ze in de commanditaire vennootschap deelnemen. Opgave van namen en adressen is voor de stille vennoten dus niet nodig.

Bijzondere situaties

Commanditaire rechtsvorm. De rechtsvorm commanditaire vennootschap komt nogal eens voor in situaties waarbij iemand in een onderneming kan stappen zonder daarvoor de nodige geldmiddelen op tafel te kunnen leggen.

Uittredende ondernemer. De uittredende ondernemer kan een gedeelte van zijn/haar geldmiddelen als commanditaire vennoot in de vennootschap laten zitten. De intredende ondernemer kan dan met behulp van de in de loop der jaren te realiseren winsten de uittredende ondernemer weer ‘uitkopen’.
De commanditaire vennootschap komt daarnaast nogal eens voor in situaties waarin iemand zich langzaam uit de onderneming terugtrekt, maar daar nog de nodige geldmiddelen in wil laten om daarmee te delen in toekomstige winsten als aanvulling op zijn/haar pensioen of AOW.

Komende Wijziging Maatschap, VOF, CV in OV - OVR

Wetswijziging OV - OVR. Hoewel ondernemers die nu een rechtsvorm kiezen of wijzigen er nog geen rekening mee hoeven te houden, zal er een wetswijziging komen betreffende de Maatschap, Vennootschap onder Firma en de Commanditaire Vennootschap. Uitgebreide Informatie hieromtrent, is te vinden in Wijziging Maatschap, VOF, CV in OV.

Meer Ondernemingsvormen

Gerelateerde artikelen
De vennootschap onder firma (VOF) en de commanditaire venn"De vennootschap" is een special die u wegwijs maakt in de elementaire beginselen van de Belgische vennootschappen. De g…
Juridische ondernemingsvormenJuridische ondernemingsvormenAls startende ondernemer kom je op het punt dat je je gaat afvragen voor welke juridische ondernemingvorm je gaat kiezen…
De maatschap, de tijdelijke en de stille maatschap"De vennootschap" is een special die u wegwijs maakt in de elementaire beginselen van de Belgische vennootschappen. De g…
De naamloze vennootschap (NV)"De vennootschap" is een special die u wegwijs maakt in de elementaire beginselen van de Belgische vennootschappen. De g…
Beleggen in cv’s een prima optieBeleggen in cv’s een prima optieBeleggen in een cv kan een prima optie zijn in plaats van te beleggen in aandelen of obligaties. Je investeert in een cv…
Bronnen en referenties
  • Groenhart et al. Uw advocaat Thuis. Amsterdam: Trendboek

Reageer op het artikel "Commanditaire Vennootschap (CV)"

Infoteur: Sila
Laatste update: 25-02-2008
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Schrijf mee!