InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Thuiswerken en sociale media

Thuiswerken en sociale media

De meeste werknemers die thuiswerken doen dit slechts een aantal dagen in de week. Dit is niet alleen prettig voor de werknemer maar ook voor de werkgever. De werknemer behoudt wel zijn sociale contacten want hij ziet altijd nog een aantal dagen per week een deel van zijn collega's, maar hij is geen tijd kwijt aan reizen en geen geld aan benzine op de dag dat hij thuis werkt. Ook kan hij zich thuis vaker beter concentreren dan op zijn werk waar hij vaker gestoord wordt door collega's en telefoon. De werkgever is ook gebaat bij werknemers die hun werk thuis ongestoord en geconcentreerd hebben uitgevoerd en bovendien uitgeruster zijn doordat zij geen reistijd en geen files hebben gehad.

Skype en MS communicator

E-mail is een achterhaald media. Wanneer we communiceren met onze collega's willen we direct antwoord. Vandaar dat Skype of MS communicator onmisbaar zijn in een bedrijf met veel thuiswerkers. Bijkomend voordeel is de sociale controle. Je ziet als baas, maar ook als collega wanneer de rest online is. Dus als een collega thuiswerkt, maar niet online komt dan weet je dat hij niet achter zijn computer zit. Vaak zie je in de loop van de ochtend steeds meer thuiswerkende collega's/werknemers online komen. Er is dus op deze wijze toch een zekere mate van controle. Een werknemer die achter zijn computer zit kan natuurlijk wat anders aan het doen zijn, maar dat is op de werkvloer ook het geval. Dit valt ook daar bijna niet te controleren. Bovendien moet zijn werk natuurlijk wel af.

Meeting van Verizon Business of Teamviewer

Er zijn vast nog wel andere pakketten maar dit zijn twee pakketten die gebruikt worden wanneer mensen op afstand samen willen vergaderen. Dit wordt niet alleen gebruikt voor thuiswerken maar ook voor bedrijven die in diverse landen vestigingen hebben en samen willen vergaderen in een wereldwijde meeting.

Het nieuwe werken

Thuiswerken wordt ook vaak het nieuwe werken genoemd. De mogelijkheden om thuis te kunnen werken worden door werknemers ook steeds belangrijker gevonden. Maar ook de werkgever heeft hier wat aan. Hij heeft minder kantoorruimte en minder apparatuur nodig. Wanneer hij werknemers de mogelijkheid geeft om thuis te werken kan hij hierop flink bezuinigen. Hieronder valt ook het eisen van werknemers dat ze hun eigen computer en communicatie apparatuur meenemen. In een bedrijf worden de computers die er staan een groot deel van de tijd niet gebruikt. De werknemer is vrij, ziek, in vergadering of hij werkt thuis en de apparatuur staat daar ongebruikt. Steeds vaker hoor je tegenwoordig dan ook de kreet “Bring your own device”. De werknemer krijgt hiervoor een Persoonlijke Standaard Uitrusting (PSA)-budget en daarvan moet hij een minimale uitrusting kopen zoals een mobieltje, laptop en software. Het bedrijf zorgt voor netwerktoegang, WiFi, enz. Dit is een win-win situatie want de werkgever zit niet met allerlei overbodige apparatuur en de werknemer kan de apparatuur aanschaffen die het beste bij hem past en waar hij het beste mee overweg kan.

Natuurlijk moet je als werkgever wel structuur brengen in een bedrijf waarin veel werknemers thuiswerken. Je kan bijvoorbeeld één dag in de week instellen waarop alle werknemers op kantoor aanwezig moeten zijn. Op die dag kan face-to-face informatie gedeeld worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.jongenjewilwat.nl/thuiswerken-byod-social-media-zijn-belangrijk-voor-de-nieuwe-generatie-werknemers/
  • http://www.computable.nl/artikel/opinie/business_intelligence/4161537/1277145/bring-your-own-device-heeft-de-toekomst.html

Reageer op het artikel "Thuiswerken en sociale media"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 06-06-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: Thuiswerken
Schrijf mee!