InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Het verdienmodel van Facebook

Het verdienmodel van Facebook

“Het is gratis (en dat blijft het ook).” Een quote van de home pagina van Facebook die meteen al veel duidelijk maakt over de manier waarop het bedrijf geld probeert te verdienen. In enkele jaren tijd is Facebook gegroeid tot de grootste netwerksite ter wereld, en is het bedrijf er in geslaagd om een succesvol verdienmodel te koppelen aan het enorme bereik onder klanten dat Facebook heeft. Maar hoe heeft Mark Zuckerberg dat gedaan?

De groei van Facebook

Toen Mark Zuckerberg in februari 2004 Facebook introduceerde voor studenten aan de universiteit van Harvard, had hij onmogelijk kunnen dromen van het succes dat hij in de volgende jaren zou gaan boeken. Eind 2011 kende Facebook meer dan 800 miljoen gebruikers wereldwijd, waarvan meer de helft dagelijks inlogt op Facebook. Dat betekent dat één op de negen mensen wereldwijd een account heeft op Facebook! Gemiddeld worden er per dag meer dan 250 miljoen foto’s geüpload per dag op de website, worden er 2 miljard ‘vind ik leuk’ gepost, en een gemiddelde gebruiker heeft zo’n 130 vrienden en staat in contact met 80 groepen, activiteiten etc.

De grote kracht van Facebook is de manier waarop het de bezoeker aan zich weet te binden. Natuurlijk is het gebruiken van Facebook gratis, waardoor al meer mensen zich aanmelden dan voor een service waar je voor moet betalen. Daarnaast is het echter zo dat mensen veel langer op Facebook doorbrengen dan op bijvoorbeeld nieuwssites. Het lezen van status updates van je vrienden en het doorbladeren van fotoalbums van bekenden kost veel meer tijd dan het lezen van de krant online. Elke gebruiker spendeert gemiddeld 15 uur en 33 minuten per maand op Facebook. Dat zorgt er voor dat Facebook ongelooflijk interessant is voor adverteerders.

Hoe Facebook geld verdient

Facebook maakt gebruik van het advertentiemodel om geld te verdienen. De gebruiker wordt gebruikt als inkomstenbron, omdat een platform waar gebruikers lang verblijven nu eenmaal interessant zijn voor adverteerders. Hoe meer gebruikers, hoe groter het platform, hoe interessanter het wordt voor adverteerders.
Facebook verdient omgerekend ‘slechts’ 3,75 euro per jaar per gebruiker. Dat lijkt niet veel, maar als je het aantal gebruikers bekijk wordt al snel duidelijk hoeveel geld Facebook verdient. Met meer dan 800 miljoen actieve gebruikers verdient Facebook jaarlijks meer dan drie miljard euro. Maar hoe verdienen ze dat nu precies?

Self-Serve Facebook Advertising

De grootste bron van inkomsten voor Facebook zijn de lokale advertenties. Dat zijn advertenties die door lokale bedrijven of gebruikers zelf kunnen worden gemaakt, waardoor het voor Facebook ook nog eens extra makkelijk geld verdienen is. Via deze self-advertising is het voor lokale bedrijven mogelijk om de doelgroep te bepalen. Zo kun je als adverteerder uit allerlei opties kiezen wie jouw advertentie wel of niet krijgt te zien. Onderscheid kun je bijvoorbeeld maken in de geografische locatie van de gebruiker, een leeftijdscategorie, geslacht, interesses etc. Met dit gerichte adverteren verdiende Facebook in 2010 al bijna een half miljard.

Engagement ads

Naast de heel gerichte manier van adverteren is het voor grotere bedrijven ook mogelijk om een groter publiek aan te spreken via advertenties op Facebook. Zo zijn er engagement ads die op de homepage van Facebook worden geplaatst, waar de gebruiker er mee kan interacteren. Engagement ads zijn ‘sociale advertenties’ die ‘likes’ kunnen ontvangen van gebruikers. Als gebruiker krijg je het totaal aantal ‘likes’ van de advertentie te zien, of welke van jouw vrienden de advertentie al ‘leuk vinden’.

Naast deze twee belangrijkste vormen van inkomsten voor Facebook, zijn er nog enkele andere manieren waarop het bedrijf geld verdient. Zo verdient Facebook ook nog geld aan advertenties die naast zoekopdrachten worden getoond, waar Microsoft jaarlijks behoorlijk wat miljoenen voor betaalt. Ook affiliate deals, waarbij Facebook een kickback krijgt wanneer er een product of dienst via Facebook wordt verkocht, levert jaarlijks meer dan 50 miljoen op.
Tot slot zijn er nog de inkomsten uit de virtual goods en de gift shop. Gebruikers kunnen virtuele cadeautjes kopen voor je vrienden die ze kunnen gebruiken in de vele spellen die op Facebook te vinden zijn. Ook dit levert vele miljoenen per jaar op voor het bedrijf van Mark Zuckerberg.

Waarom Facebook gratis blijft

Facebook is zo succesvol omdat zo enorm veel gebruiker zoveel tijd doorbrengen op het platform. Wanneer Facebook zou besluiten om gebruikers te verplichten om te gaan betalen voor een profiel op Facebook, dan zou dat waarschijnlijk de ondergang van het sociale platform betekenen. Er zijn namelijk gratis alternatieven die dezelfde soort dienst gratis aan zouden bieden. De meeste gebruikers zullen dus niet bereid zijn een bedrag te betalen voor een dienst die ze bij een ander bedrijf voor niks kunnen verkrijgen. Facebook is afhankelijk van de gebruikers, en de informatie die zij met anderen delen. Daarom zal Facebook gratis blijven, ook in de toekomst.
© 2011 - 2017 Crashtester, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is een verdienmodel?Wat is een verdienmodel?De wijze waarop een bedrijf geld verdient, wordt het verdienmodel genoemd. Er zijn veel verschillende manieren voor orga…
De impact van het internet op het verdienmodelDe impact van het internet op het verdienmodelDe wijze waarop een bedrijf geld verdient, wordt het verdienmodel genoemd. Nu mensen steeds meer doorbrengen op het inte…
Geld verdienen met appsGeld verdienen met appsEr zijn verschillende manieren waarom makers van apps hun geld verdienen. Een deel van het geld krijgen ze binnen door d…
Social Netwerksite: FacebookSocial Netwerksite: FacebookOndertussen is Facebook uitgegroeid tot een zeer bekend en gewaardeerd bedrijf. Er is bijna niemand die niet weet wat Fa…
Free-to-play (Game-industrie)Free-to-play is een term afkomstig uit de game-industrie. En staat voor een verdienmodel waarbij de ontwikkelaar van een…
Bronnen en referenties
  • http://www.facebook.com/press/info.php?statistics
  • http://www.frankwatching.com

Reageer op het artikel "Het verdienmodel van Facebook"

Infoteur: Crashtester
Laatste update: 24-04-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!