Wat is een verdienmodel?

Wat is een verdienmodel? De wijze waarop een bedrijf geld verdient, wordt het verdienmodel genoemd. Er zijn veel verschillende manieren voor organisaties om geld te verdienen, waardoor er dus veel verschillende verdienmodellen te bedenken zijn. Vaak wordt een verdienmodel echter verward met een business model, of een bedrijfsmodel, wat een veel ruimere betekenis heeft. Het verdienmodel is onderdeel van het business model.

Het verdienmodel

Een verdienmodel beschrijft de manier waarop een organisatie geld verdient, simpel gezegd. Dat kan bijvoorbeeld zijn door de verkoop van goederen, het aanbieden van een service of het aanbieden van reclamemogelijkheden. Een verdienmodel wordt vaak verward met een bedrijfsmodel, of business model in het Engels, wat een veel ruimere betekenis heeft dan een verdienmodel. Zo beschrijft een business model hoe een bedrijf er voor zorgt dat ze met het gekozen verdienmodel geld kunnen verdienen. Dat wil zeggen dat in een business model alle belangrijke processen worden besproken. Bij een verdienmodel gaat het om hoe een bedrijf meerwaarde, in de meeste gevallen geld, creëert.

Het verdienmodel van goederenverkoop

Het meest simpele voorbeeld van een verdienmodel is die van goederenverkoop. Wanneer je de plaatselijke supermarkt binnenloopt, producten in je winkelwagentje stopt, en ze vervolgens afrekent, is dat een voorbeeld van goederenverkoop. Jij betaalt geld en krijgt er direct goederen voor terug. Daarnaast is de populariteit van het kopen van goederen via internet de laatste jaren enorm toegenomen. Ondanks het feit dat je niet fysiek in een winkel aanwezig bent om de producten aan te schaffen, is het verdienmodel van een bedrijf dat producten via internet verkoopt te scharen onder de goederenverkoop.

Het verdienmodel van het abonnement

Vaak is het mogelijk voor geïnteresseerden om in plaats van dagelijks een bedrag te betalen voor de aankoop van hetzelfde product, een korting te krijgen wanneer men een abonnement aanschaft voor een langere periode. Wanneer een klant een abonnement neemt op een tijdschrift van een jaar, betekent dit voor de verkoper een gestage stroom aan inkomsten en voor de koper vaak korting, garantie op een tijdige levering en het gemak dat een abonnement biedt. De klant hoeft namelijk niet meer dagelijks of wekelijks een product te kopen, maar slechts eenmalig aan te geven dat hij een abonnement wil voor een langere periode.

Het verbruiksmodel

Bij het verbruiksmodel betaalt de klant meer naarmate hij meer van het product of de service gebruik maakt. In veel gevallen is het zo dat er een basisprijs moet worden betaald, die hoger kan komen te liggen bij meer gebruik. Voorbeelden zijn water, gas en elektriciteit in je huis, maar ook het bellen vanuit een telefooncel bijvoorbeeld.

Het reclamemodel

Het aanbieden van ruimte waar bedrijven reclame kunnen maken is een voorbeeld van het reclamemodel. Dit wordt veelal toegepast in dagbladen en tijdschriften, maar ook via reclameborden langs de sportvelden bijvoorbeeld. Het reclamemodel wordt veelvuldig gebruikt in de mediabranche.

Het verdienmodel van lenen en leasen

Door iemand het recht te geven gebruik te maken van goederen voor een bepaalde tijd, is er het voordeel voor de klant dat hij alleen maar hoeft te betalen voor de periode waarin hij gebruik maakt van het product. Voor de aanbieder betekent dit een continue stroom aan inkomsten gedurende de periode dat een klant zijn product leent of leaset, waardoor dit een populair verdienmodel is in relatie tot het aanbieden van vakantiehuisjes, auto’s en goederen die klanten over het algemeen weinig gebruiken, waardoor het volledig aanschaffen van het product duurder zou zijn.

Er zijn nog veel meer manieren waarop mensen geld verdienen, maar vaak wordt er in ieder geval gebruik gemaakt van één van de bovenstaande verdienmodellen. Zo heb je ook nog lokaasmodellen, waarbij de klant wordt gelokt door een aantrekkelijk geprijsd product, terwijl hij voor het gebruik ervan een ander duur product nodig heeft, modellen waarbij bedrijven consulteren en advies geven, modellen die gebruik maken van koppelverkoop, en vele anderen.
© 2011 - 2024 Crashtester, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Courtage, abonnement of uurtarief voor de makelaar?Courtage, abonnement of uurtarief voor de makelaar?Op het moment dat huizen niet meer eenvoudig verkocht worden, moeten makelaars op zoek naar een andere manier van beloni…
Het verdienmodel van RyanairHet verdienmodel van RyanairRyanair is een Ierse luchtvaartmaatschappij die is uitgegroeid tot de grootste low-fare luchtmaatschappij voor continent…
Veel geld verdienen - Beleggen in aandelenVeel geld verdienen - Beleggen in aandelenAls je op korte termijn veel geld wil verdienen dan is het wellicht een idee om je geld te gaan beleggen in aandelen. Ee…
5 tips om geld te verdienen met internet5 tips om geld te verdienen met internetHoe fijn zou het zijn als je met internet geld kunt verdienen. Dat klinkt toch haast te mooi om waar te zijn? Nee, er zi…

Hoe werkt een toeleverancier?Hoe werkt een toeleverancier?Een toeleverancier is de schakel tussen klant en leverancier en werkt met een eigen catalogus waarin zowel stockartikele…
Behoud en verbetering binnenvaartwaterenBehoud en verbetering binnenvaartwaterenDe binnenvaart vervult een onmisbare functie omdat het een veilige en efficiënte en betrouwbare manier is om goederen te…
Bronnen en referenties
  • http://www.de-innovator.nl
  • http://www.marketingfacts.nl
Crashtester (11 artikelen)
Laatste update: 24-04-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Bronnen en referenties: 2
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.