InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Concurrentieanalyse maken

Concurrentieanalyse maken

Concurrentieanalyse maken De externe analyse is de eerste stap van een marketingplan. Maar ook bij het bepalen van de juiste positionering is de externe analyse van belang. De externe analyse en de interne analyse vormen samen de SWOT-analyse. Dit artikel gaat specifiek over de concurrentieanalyse als onderdeel van de externe analyse.

Externe analyse

Door het maken van een externe analyse (ook wel "omgevingsanalyse" genoemd) verkrijgt de marketeer inzicht in de omgeving waarin de organisatie opereert. De conclusies uit de externe (marketing)analyse brengen de kansen en bedreigingen in kaart. Er zijn verschillende methoden om de externe analyse uit te voeren.

ABCD-analyse

Met de ABCD-analyse kunt u de gehele externe omgeving van uw onderneming in kaart brengen. Deze analyse bestaat uit de volgende onderdelen:
  • Afnemersanalyse
  • Bedrijfstakanalyse
  • Concurrentenanalyse
  • Distributieanalyse

Marktonderzoek

Marktonderzoek bevat de volgende componenten:
  • Ontwikkeling van de markt
  • Grootte van de markt
  • Segmentering van de markt
  • Groei van de markt

Marktonderzoek is het uitgangspunt voor het opstellen van marketing en communicatiebeleid. Marktonderzoek heeft betrekking op het gedrag, de motivatie en houding van een bepaalde doelgroep. Er wordt informatie verzameld over (potentiële) markten of klanten.

Concurrentieanalyse

Het is van belang om naar uw concurrenten te kijken. Wie zijn uw belangrijkste concurrenten? Wat zijn hun sterke en zwakke punten? Hoe kunt u zich onderscheiden van de concurrentie? Er zijn verschillende methoden om een concurrentieanalyse te maken.

Concurrentieanalyse maken

U kunt een concurrentieanalyse maken op basis van het volgende stappenplan.
  1. Opsomming eigen productportfolio. Bij dit onderdeel beschrijft u het productportfolio van uw eigen organisatie. Een handig hulpmiddel is de BCG matrix.
  2. Identificeren van de concurrentie. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen directe en indirecte concurrenten. Directe concurrenten zijn organisaties die gelijkwaardige alternatieven aanbieden. Indirecte concurrenten bieden een alternatief voor de productcategorie aan.
  3. Keuze van de concurrenten. Het is het beste om alleen de belangrijkste concurrenten te kiezen.
  4. Onderzoeken van doelstellingen en strategie. Hoe ziet de huidige strategie van de concurrentie eruit? Welke doelstellingen streven zij na?
  5. Conclusie. Sluit af met het maken van een SWOT-analyse, waarin u de sterktes en zwaktes van de eigen onderneming en de kansen en bedreigingen uit de omgeving inzichtelijk maakt.
Gerelateerde artikelen
Externe analyse makenDe externe analyse (omgevingsanalyse) is een onderdeel van de SWOT-analyse. Je analyseert de kansen en bedreigingen voor…
Hoe maak ik een externe analyse?Wie een marketingplan wil schrijven ontkomt niet aan een externe analyse. De externe analyse is de basis van je marketin…
Marketingplan makenMarketingplan makenEen marketingplan is een afgeleide van het organisatieplan of de organisatiestrategie. Het marketingplan bestaat uit een…
Een bedrijfsplan maken in 6 stappenEen bedrijfsplan maken in 6 stappenEen uitdaging voor vele ondernemers is het schrijven van een bedrijfsplan. Een goed plan is volledig en concreet, maar b…
De interne en externe kant van de SWOT-analyseDe interne en externe kant van de SWOT-analyseHet uitvoeren van een SWOT-analyse is tegenwoordig een veelgebruikt middel voor bedrijven om de eigen capaciteiten en de…
Bronnen en referenties
  • Intemarketing
  • Wikipedia
  • Toegepaste organisatiekunde - P. Thuis

Reageer op het artikel "Concurrentieanalyse maken"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 20-11-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!