Briefing schrijven

Briefing schrijven Een briefing is een instructie van de opdrachtgever aan een communicatie- of reclamebureau. Het schrijven van een briefing geeft richting aan de creatieve. Er is geen standaard format voor het schrijven van een briefing. In dit artikel komt de inhoud en vorm van de briefing aan de orde.

Wat is een briefing?

Een briefing is een instrument uit de kring van reclame- en communicatiebureaus. Het is een instructie waarin precies wordt uitgelegd wat de opdracht is die de klant (een bedrijf of organisatie) geeft aan de creatieven.

Kenmerken van een briefing

“Briefing” is afgeleid van het Latijnse woord “brevis”, kort. Dit woord kennen we in het Frans als “bref”. Een belangrijk kenmerk van een briefing is dan ook de geringe omvang, maximaal twee tot drie A4’tjes. Er is veel wit tussen de verschillende kopjes. De briefing is expliciet en informatiedicht. Over ieder woord is nagedacht.

Functie van een briefing

Voor de opdrachtgever is de briefing de link met zijn communicatiestrategie. De functie voor de ontvanger van de briefing (tekstschrijver, fotograaf) geeft de briefing de richting aan en de kaders waarbinnen de opdracht wordt voltooid. Binnen die kaders kan de creatieve oplossingen naar eigen inzicht bedenken. Bij het opstellen van een briefing is het belangrijk om ruimte te laten voor de creativiteit.

Format briefing

Iedere organisatie maakt een briefing op zijn eigen manier. Er is geen standaard format of model om een briefing te maken.

Soorten briefings

Freek Holzhauer, schrijver van “Briefing, hoe vertel ik het mijn reclamebureau” onderscheidt drie soorten briefings.
  • Marketingbriefing: geeft achtergrondinformatie over alle elementen van de marketingmix en bevat veel feiten en cijfers.
  • Communicatiebriefing / reclamebriefing: deze briefing geeft de reclamestrategie voor het totale communicatiepakket. De inhoud bestaat uit een omschrijving van communicatiedoelen en doelgroepen en de gewenste resultaten. Richtinggevend.
  • Inhoudsbriefing: de inhoudsbriefing geeft specifiek aan wat de uiting moet overbrengen en wat de inhoud van de communicatie moet zijn.

Inhoud van een briefing

De inhoud van een briefing kan er als volgt uitzien:
  • Inleiding
  • Doel
  • Doelgroep
  • Boodschap
  • Kanaal
  • Creatie
  • Planning
  • Budget
  • Administratieve follow-up
  • Bijzonderheden

Inleiding

De inleiding beschrijft kort wat de aanleiding is voor deze communicatie-uiting. Het gaat niet om het beschrijven van het hele project.

Doel

Een valkuil is om het algemene projectdoel te formuleren. Het doel heeft echter betrekking tot de communicatieactiviteit. Het doel kan worden uitgesplitst in een algemeen en commercieel doel. Het algemene doel geeft aan wat je in kennis, houding of gedrag wilt bereiken met de communicatie-uiting. Het meetbare, commerciële doel geeft aan wat de gewenste respons van de communicatie-uiting is.

Doelgroep

De doelgroep zijn mensen en geen instellingen. Wees zo specifiek als mogelijk is. Een doelgroep is niet “de gemeente”, maar bijvoorbeeld de wethouders. Het is ook van belang om je te realiseren dat de communicatiedoelgroep niet altijd dezelfde groep is als de marketingdoelgroep.

Boodschap

Wat is de boodschap van deze communicatie-uiting?

Kanaal

Het kanaal is de fysieke drager van de boodschap. Via welke weg komt de boodschap bij de doelgroep terecht? Bij dit onderdeel beschrijf je ook de elementen, zoals het formaat van de advertentie, het aantal vierkante meters van de stand enzovoort.

Creatie

Creatie is het kader waarbinnen de vormgever/tekstschrijver/ fotograaf moet werken. Je kunt dit kader schetsen met een korte opsomming van punten: formaat, kleur of zwart-wit, illustraties etc. Als het om tekst gaat, kun je denken aan de toonzetting van de tekst.

Planning

De planning omvat de datum van het eerste concept tot en met de datum van aflevering.

Budget

De briefing kan een overzicht geven van de kostenraming. Het definitieve budget wordt bepaald na de briefing.
© 2011 - 2024 Rebeccahoogers, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Ingredienten voor een goede briefingIngredienten voor een goede briefingVoor het instrument Communicatie (of Promotie) uit de marketingcommunicatiemix gebruiken organisaties vaak een briefing.…
Marktonderzoek: de verschillende soorten onderzoekMarktonderzoek: de verschillende soorten onderzoekMarktonderzoek is het vakgebied dat zich bezighoudt met het verzamelen en analyseren van gegevens op het gebied van mark…
Kantoortermen: spreek de juiste kantoortaal!Kantoortermen: spreek de juiste kantoortaal!Wil jij het maken op je werk? Dan helpen deze termen en uitdrukkingen je op weg. Als je het jargon beheerst, wordt het e…
Het debat van de Tweede Kamer: live op tv en livestreamHet debat van de Tweede Kamer: live op tv en livestreamDe Tweede Kamer der Staten-Generaal is het hoogste orgaan van de Nederlandse volksvertegenwoordiging. De plenaire debatt…

SWOT-analyse makenSWOT-analyse makenDe SWOT-analyse staat centraal in het strategisch managementproces. De SWOT-analyse bestaat uit een interne en een exter…
De startende ondernemer en zijn/haar financiënDe startende ondernemer en zijn/haar financiënVeel ondernemers beginnen enig moment vanuit een bepaalde passie of een gat in de markt zien of …. noem maar op. Talloze…
Bronnen en referenties
  • Elementaire communicatie - Olsthorn
Rebeccahoogers (449 artikelen)
Gepubliceerd: 14-10-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.