Kernwaarden van een bedrijf: voorbeelden

Kernwaarden van een bedrijf: voorbeelden Kernwaarden binnen een bedrijf of organisatie: voorbeelden van kernwaarden. Wat zijn kernwaarden en hoe kies je de juiste kernwaarden voor jouw bedrijf? Kernwaarden worden steeds meer gezien binnen het bedrijfsleven. Ze stralen kracht en vertrouwen uit en geven een steuntje in de rug bij de organisatie.

Wat zijn kernwaarden?

Kernwaarden zijn idealen die een bedrijfsonderneming heeft. Het zijn de belangrijke grondbeginselen waarin een organisatie gelooft en vasthoudt. Sommige bedrijven veranderen hun kernwaarde wanneer de markt veranderd, om zo nieuwe klanten aan te trekken. Men spreekt hier dan niet van echte kernwaarden. De kernwaarden van een bedrijf zijn onveranderlijk, en het bedrijf staat er helemaal achter. Wanneer dit niet het geval is, zal het bedrijf beter een of meerdere andere kernwaarden kunnen uitkiezen.

Kernwaarden geven de klant vaak vertrouwen. Het wordt duidelijk waar het bedrijf voor staat, ook wanneer de markt of de economie zal veranderen. Een bedrijf met goede kernwaarden staat bekend om zijn idealen en straalt kracht en vertrouwen uit. Kernwaarden maken deel uit van de identiteit van een bedrijf. Kernwaarden geven aan waar een bedrijf voor staat, wat ze willen en waar ze in geloven. Kernwaarden geven het bedrijf ook een handvat bij het maken van keuzes.

Kernwaarden kiezen

Wie een bedrijf start, kan het beste gelijk voor kernwaarden kiezen. Dit straalt naar de klant toe veel zelfvertrouwen uit. Deze kernwaarden moeten niet continue veranderd worden. Een bedrijf dat zijn kernwaarden veranderd, zal onzekerheid uitstralen.

Kernwaarden kiezen is niet altijd even makkelijk. Belangrijk is om niet teveel kernwaarden uit te kiezen. Drie tot zes krachtige kernwaarden geven een prima beeld van het bedrijf en een goed doel om naar te streven. Meerdere kernwaarden maken de organisatie van een bedrijf ook vaak rommelig en soms zelfs tegenstrijdig.

Kernwaarden kunnen per doelgroep verschillen. Zo zij er kernwaarden naar de klanten toe, naar de werknemers toe, de aandeelhouders en de maatschappij. Een en ander hangt af van de grootte van het bedrijf en de beoogde doelen. Kernwaarden kunnen per doelgroep dus verschillen, maar elkaar ook grotendeels overlappen. Ze mogen elkaar in elk geval niet tegenspreken. Wanneer de kernwaarde naar de klanten toe is: goede medische zorg, en de kernwaarde naar de aandeelhouders toe: zoveel mogelijk geld binnenharken over de rug van gezonde mensen, dan spreekt dit elkaar aardig tegen. Kernwaarden worden vaak omschreven als één of enkele woorden, omdat dit de meeste kracht uitstraalt. Maak van een kernwaarde geen paginalang verhaal.

Voorbeelden van kernwaarden

Voorbeelden van kernwaarden van bekende bedrijven zijn:
  • Creativiteit, dromen en fantasie (Walt Disney)
  • Een pionier zijn, niet anderen volgen: het onmogelijke voor elkaar brengen (Sony)
  • Vertrouwen, Vrijheid en Verantwoordelijkheid (Interpolis)
  • Oprechtheid en integriteit (Merck)

Kernwaarden moeten direct aan kunnen geven waar een organisatie voor staat, in gelooft en welk doel ze nastreven. Bij het kiezen van kernwaarden is het belangrijk om het eigen bedrijf goed onder de loep te nemen. Door een lijst te malen met de ideaalbeelden, komt men soms als snel tot een aantal kernwaarden. Algemene kernwaarden zoals klantgericht of servicegericht, zijn kernwaarden waar niemand wat aan heeft. Van ieder bedrijf of organisatie wordt tenslotte verwacht dat ze klantgericht en servicegericht zijn. Deze twee kernwaarden zijn dus overbodig.

Bij het kiezen van kernwaarden zullen vooral bij een groot bedrijf de leidinggevende werknemers betrokken moeten worden. Deze krijgen immers te maken met de kernwaarden en zullen hierna moeten handelen. Wanneer iedereen achter de gekozen kernwaarden staat, zal er intern een proces op hang gezet moeten worden. De medewerkers moeten de mogelijkheid krijgen om de nieuwe kernwaarden te bekijken en erover na te denken wat ze ermee kunnen gaan doen. Vaak is hierbij een korte cursus of workshop aan te bevelen, zodat iedereen zijn of haar ideeën kwijt kan, en de organisatie nadere toelichting kan geven.

Kernwaarden worden binnen een bedrijf gebruikt om keuzes te maken. Een bedrijf dat als kernwaarde heeft staan: 'milieubewust' en de keuze krijgt tot de aanschaf van verlichting dat op kernenergie of op zonne-energie werkt, zal uiteraard kiezen voor de tweede. Kiezen ze toch voor de verlichting op kernenergie, dan kloppen de kernwaarden niet.
© 2011 - 2024 Bibiana, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
De kernwaarden van een bedrijfDe kernwaarden van een bedrijfDe kernwaarden van een onderneming worden naar buiten toe steeds meer benadrukt. Was het vroeger nog zo dat er niet conc…
De onderneming: (groene) kernwaardenDe onderneming: (groene) kernwaardenDe kernwaarden van je onderneming uiten is steeds belangrijker. Je identiteit als ondernemer trekt eerder de juiste mens…
Levers of control: de belief systemsLevers of control: de belief systemsDe 'levers of control' van Simons is een toonaangevende publicatie. In de levers of control worden er vier handvatten ge…
Leiderschap en visie: succesvolle organisaties hebben visieLeiderschap en visie: succesvolle organisaties hebben visieSuccesvolle bedrijven hebben een visie. Als leiderschap niet begint met visie, resteert de vraag: waarmee dan wel? Een v…

Stromingen organisatiekunde: klassieke organisatiekundeStromingen organisatiekunde: klassieke organisatiekundeDe klassieke organisatiekunde gaat voornamelijk over de rol van de manager in een formele hiërarchie binnen een organisa…
Distributiekerngetallen & berekeningenDistributiekerngetallen & berekeningenBedrijven drukken hun doelstellingen kwalitatief en kwantitatief uit. Distributiekerngetallen zijn maatstaven om de dist…
Bronnen en referenties
  • Colourmycompany.nl
Bibiana (1.560 artikelen)
Gepubliceerd: 05-10-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.