InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Zelfstandigenaftrek 2012 & oudedagsreserve 2012

Zelfstandigenaftrek 2012 & oudedagsreserve 2012

Zelfstandigenaftrek 2012 & oudedagsreserve 2012 De zelfstandigenaftrek 2012 en de oudedagsreserve 2012 zijn grondig veranderd ten opzichte van 2011. Het zijn belangrijke aftrekposten voor ondernemers. De aftrekpost zelfstandigenaftrek wordt veel eenvoudiger, zonder schijven en voor vele ondernemers kleiner. Vooral de ondernemers met een relatief lage winst. Ook is het plafond voor de oudedagsreserve verlaagd in 2012.

Zelfstandigenaftrek 2012 en 2011 vergelijken

De zelfstandigenaftrek voor ondernemers verliep in 2011 nog volgens het volgende schijvensysteem met acht schijven en tarieven:

Winst onderneming 2011, schijvenZelfstandigenaftrek 2011
0 tot 14.045 9.484
14.045 tot 16.295 8.817
16.295 tot 18.540 8.154
18.540 tot 53.070 7.266
53.070 tot 55.315 6.633
55.315 tot 57.565 5.931
57.565 tot 59.810 5.236
59.810 of meer 4.602

Dit is niet alleen ingewikkeld, maar stimuleert een ondernemer die aan het urencriterium van minimaal 1.225 uur per kalenderjaar voldoet niet echt om ook extra winst te maken. Hoe hoger de winst, hoe lager de zelfstandigenaftrek namelijk wordt. Bovendien geeft het een onzekere situatie, doordat een ondernemer pas aan het einde van het jaar weet wat zijn winst zal zijn en dus hoe hoog de aftrekpost van de zelfstandigenaftrek zal zijn. Tot slot is de zelfstandigenaftrek zo vooral een stimulans voor een ondernemer met relatief weinig winst die zo door een relatief laag inkomen wel voor allerlei toeslagen in aanmerking kan komen. Waar een werknemer in loondienst en rekening houdend met de algemene heffingskorting vanaf ruim 6000 euro per jaar aan inkomen belasting gaat betalen, doet een ondernemer door zijn aftrek dat pas vanaf bijna 9500 euro. Rekening houdend met de 12% MKB aftrek ligt die grens zelfs op bijna 18.500 euro per jaar.

Zelfstandigenaftrek 2012 is anders

De zelfstandigenaftrek 2011 heeft dus een aantal kenmerken die kunnen worden verbeterd. Het kabinet Rutte heeft dit aangegrepen om de aftrek in 2012 grondig te wijzigen. Niet langer hebt u te maken met ingewikkelde schijven en onzekerheid, maar de zelfstandigenaftrek wordt in 2012 een vast bedrag van 7.280, onafhankelijk van de hoogte van de winst. Dit is ook het bedrag dat de meeste ondernemers in de praktijk blijken te hebben, want die zitten in de vierde schijf, maar wel lager is dan de aftrek bij een lagere winst. U komt in het nieuwe systeem voor de aftrek in aanmerking als uw winst minimaal 7.280 bedraagt.

Plafond oudedagsreserve 2012 en 2011

Ook de opbouw voor de oudedagsreserve is veranderd. Momenteel kunnen ondernemers zonder een pensioenregeling een oudedagsreserve opbouwen die ten laste komt van de winst. Daarbij gelden twee plafonds in 2011:
  • 12% van de winst van de ondernemer.
  • Maximaal 11.882 in 2011.

Dit plafond voor de oudedagsreserve is in 2012 verlaagd met 2.500 naar 9.382.

Lees verder

© 2011 - 2014 Zeemeeuw, gepubliceerd in Onderneming (Zakelijk) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zelfstandigenaftrek 2012 wordt vast bedragZelfstandigenaftrek 2012 wordt vast bedragBelastingplichtigen die winst uit onderneming genieten, kunnen onder voorwaarden recht hebben op een zelfstandigenaftrek…
De eenmanszaak als bedrijfsvormDe eenmanszaak als bedrijfsvormVoor startende ondernemers is de vraag 'Welke rechtsvorm moet ik kiezen voor mijn bedrijf?' vaak erg ingewikkeld. De mee…
Fiscale verandering voor ondernemers 2012Voor 2012 zijn er een aantal wettelijke belastingen voor ondernemers veranderd. Onderstaand treft u een overzicht aan va…
Gevolgen belastingplan commissie Van DijkhuizenGevolgen belastingplan commissie Van DijkhuizenIn oktober 2012 zijn de plannen van de commissie Van Dijkhuizen gepresenteerd. Op basis van deze plannen moet onze belas…
Inkomensafhankelijke combinatiekorting 2011 - 2012Inkomensafhankelijke combinatiekorting 2011 - 2012De inkomensafhankelijke combinatiekorting is een heffingskorting van minimaal 780. Mensen die werk en zorg voor een kl…

Reageer op het artikel "Zelfstandigenaftrek 2012 & oudedagsreserve 2012"

Reacties

Peter Koren, 04-02-2012 15:09 #2
Volgens mij is de reactie van infoteurZeemeeuw geen antwoord op de vraag.
MIjn beeld is dat Anya in haar onderneming op aangeven van de accountant jaarlijks gedoteerd heeft aan de FOR vooral omdat het zo'n leuke aftrekpost is. Daarmee heeft zij nu een voorziening in de balans heeft staan, waarvoor de dekking in de onderneming ontbreekt en waarover ze straks niet wil afrekenen wanneer zij de onderneming staakt.
Nu het inkomen veel lager is doteert zij niet langer aan de FOR. Integendeel zelfs: ze bouwt de voorziening zelfs af door betaalde lijfrente in mindering te brengen op de FOR.
Je kunt de FOR laten afnemen door een lijfrente te kopen en de belastingsdienst te verzoeken de oudedagsreserve met dat bedrag te laten afnemen. Als de oudedagsreserve afneemt, neemt het ondernemingsvermogen met dat bedrag toe (= meer winst). De lijfrente is vervolgens aftrekbaar van de winst. Daarmee verloopt e.e.a. neutraal.
Anya moet er echter wel rekening mee houden dat de uitkeringen uit de lijfrente straks wel gewoon belast zijn.
Volgens mij is dus het antwoord:

Nee, je kunt niet gewoon binnen de betaalde lijfrente van de FOR-voorziening aftrekken. De vermindering van de FOR is een vermeerdering van het eigen vermogen. De lijfrentepremie is maar aftrekbaar voor zover de vermindering van de FOR verwerkt is in de toename van de winst. Reactie infoteur, 05-02-2012
Beste Peter Koren,
1. Infoteur zeemeeuw neemt de moeite om de vele vragen goed en correct te beantwoorden. Bruikbare aanvullingen hierop zijn van harte welkom.
2. Ja, de lijfrentepremie is maar aftrekbaar voor zover de vermindering van de FOR verwerkt is in de toename van de winst. Anders valt er weinig te salderen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anya, 04-01-2012 17:43 #1
Ik bouw al een paar jaar een ooit op instigatie van een accountant opgebouwde FOR af door deze weg te strepen tegen de jaarlijks betaalde lijfrentepremie. Door mijn huidige lagere inkomen en vele andere aftrekposten heb ik die aftrekpost namelijk niet echt nodig. En hoe minder er later belast wordt, hoe beter.

Over 2011 heb ik dermate weinig inkomen dat ik feitelijk zelfs de saldomethode voor de lijfrentepremie kan gebruiken.

Mijn vraag is: Kan ik de FOR gewoon laten afnemen met de in 2011 betaalde lijfrentepremie (die overigens keurig binnen de jaarruimte valt), zonder dat ik deze premie als aftrekpost opvoer? Of moet er per se tegen elkaar weggestreept worden? Reactie infoteur, 04-01-2012
Beste Anya,
De fiscale voorziening oudedagsreserve is twaalf procent van de ondernemingswinst met een maximum van ongeveer 12000 euro en gaat automatisch omlaag als de winst lager is. U hoeft er geen gebruik van te maken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Reacties: 2
Schrijf mee!