InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Nationale Tankkaart: voordeel en overzicht voor de ZZP'er

Nationale Tankkaart: voordeel en overzicht voor de ZZP'er

Nationale Tankkaart: voordeel en overzicht voor de ZZP'er De Tankkaart is al een ingeburgerd fenomeen onder particulieren. Park-line kwam op het idee de Nationale Tankkaart aan te gaan bieden voor ZZP'ers. Dat betekent het voordeel dat een tankkaart altijd biedt, plus het praktische voordeel: geen losse rondslingerende parkeer- en tankbonnetjes meer, maar één factuur inclusief BTW-specificatie. De Nationale Tankkaart is niet voor iedereen. Dat wil zeggen: het is een tankkaart, maar dan voor ZZP'ers (ofwel: Zelfstandigen Zonder Personeel). Een aardige hoeveelheid mensen gebruikt inmiddels een tankkaart, vanwege het gebruiksgemak én - voor veel mensen nog belangrijker - het financiële voordeel. Maar als je ondernemer bent, is elke stap om je administratie sneller en simpeler te maken, ook meegenomen. Zeker voor ZZP'ers is de administratie al ingewikkeld genoeg. Een van de specifiek voor deze doelgroep interessante voordelen is, dat de Nationale Tankkaart het mogelijk maakt om alle parkeer- en tankkosten op één overzichtelijke en BTW-gespecificeerde factuur te ontvangen. Daarmee kan de Nationale Tankkaart een einde maken aan die overal in auto en portemonnee rondslingerende losse parkeer- en tankbonnetjes.

Aanvragen en autoriseren

Hoe vraagt de ZZP'er een tankkaart aan? Park-line, de aanbieder van de Nationale Tankkaart, maakt gebruik van een eenvoudig autorisatieproces. Benodigd zijn het aansluitingsnummer van het bedrijf bij de Kamer van Koophandel, en het betalen van een eenmalige borg à € 150,-. In tegenstelling tot diverse andere aanbieders betaalt de houder van de Nationale Tankkaart Park-line geen verplicht jaarbedrag, maar een maandelijkse kleine bijdrage van € 2,-. Prettig is ook dat de dienst niet per jaar, maar maandelijks opzegbaar is.

Overal tanken

Gebruikers van de Nationale Park-line Tankkaart kunnen bij praktisch alle tankstations in Nederland tanken - ofwel bij 99,9% van de tankstations. De Park-line Tankkaart is niet gebonden aan een bepaald merk, dus trekt de ZZP'er profijt van prijsverschillen aan de pomp. De Park-line Tankkaart is verbonden aan een persoonlijke pincode waarmee tankkosten kunnen worden geaccordeerd, zoals ook gangbaar is via pintransacties. De gebruiker van de Nationale Tankkaart heeft een persoonlijke pagina bij Park-line. Deze biedt de ZZP’er op ieder gewenst moment inzage in gemaakte kosten.

BTW altijd aantoonbaar aftrekbaar

Elke maand worden gemaakte tank- en parkeerkosten achteraf via automatische incasso geïncasseerd van de bedrijfsrekening. Dat betekent dat voor alle betreffende transacties maar één factuur hoeft te worden voldaan. De BTW kan via dit overzicht eenvoudiger bij de Belastingdienst worden afgetrokken. Overigens is BTW op een tankbeurt doorgaans alleen aftrekbaar wanneer de ondernemer betaalt met tankkaart of zakelijke betaalpas.

Aanvragen zakelijk Park-line parkeerabonnement

De Nationale Park-line Tankkaart is alleen verkrijgbaar voor zakelijke klanten, en wel in combinatie met een Park-line Parkeerkaart. Deze is verkrijgbaar via www.park-line.nl ; op de site is ook meer informatie te vinden. De kosten voor een Park-line Tankkaart zijn €2,00 per maand.
© 2011 - 2017 Mariawrites, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Nationale Tankkaart: voordeel en overzicht voor de ZZP'er"

Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: 28-09-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!