Noordrijn-Westfalen: 'handelsreus' van Duitsland

Noordrijn-Westfalen: 'handelsreus' van Duitsland Noordrijn-Westfalen (ofwel NRW) is veruit de belangrijkste handelspartner van Nederland onder de Duitse deelstaten. Voor zowel investeerders als ondernemers is interessant dat NRW actief bezig is het aloude imago als industrieregio te verbreden, én handelscontacten te versterken. De Duits-Nederlandse Handelskamer sprak Harry Voigtsberger, minister van economische zaken, energie, bouwen, wonen en verkeer van NRW. Met onder andere een kritische vraag: hoe zit het met de Betuwelijn?

NRW: handelsreus in feiten en cijfers

Harry Voigtsberger is minister van economische zaken, energie, bouwen, wonen en verkeer van de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen (NRW). Noordrijn-Westfalen is voor Nederlandse ondernemers met afstand de belangrijkste Duitse deelstaat. Er wordt flink gehandeld met deze Duitse deelstaat. Het totaal handelsvolume was in 2010 liefst 45,2 miljard euro. En vergist u zich niet in de formulering 'deelstaat', gezien de grootte en betekenis van dit gebied. De deelstaat Noordrijn-Westfalen heeft 17,8 miljoen inwoners en dat is meer dan heel Nederland telt. Ook staat deze deelstaat voor meer dan 40 procent van de totle Nederlandse uitvoer naar Duitsland. Ook zijn in NRW meer dan 3.700 Nederlandse dochterbedrijven gevestigd.

Minister Harry Voigtsberger: 'topprestaties en innovatief bedrijfsleven'

Voor ondernemers die voor het eerst de blik op Duitsland richten, zowel als ondernemers die hier al actief zijn, is de kennis die Harry Voigtsberger in huis heeft in zijn ministeriele functie van belang. Dat geldt ook voor investeerders die NRW op het oog hebben. Vandaar dat de Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK) Harry Voigtsberger interviewde, en dat interview beschikbaar stelde aan de Nederlandse pers. Hier een bewerking van dat interview, met het accent op de hoofdpunten.

Allereerst was de vraag aan Voigtsberger, hoe NRW zich profileert. Volgens Voigtsberger staat Noordrijn-Westfalen voor topprestaties op het gebied van economie, wetenschap en onderzoek. Hij benadrukte dat buitenlandse investeerders NRW dan ook zien als hun eerste logische keuze bij orientatie op Duitsland. NRW heeft ambitie, en vandaar een marketingcampagne, waarmee NRW wereldwijd gepromoot wordt als vestigingsplaats voor bedrijven. Voigtsberger: "Met topprestaties, een innovatief bedrijfsleven en vele locatievoordelen laat Noordrijn-Westfalen Duitsland van de beste kant zien: ‘Germany at its best’, luidt dan ook de claim van de campagne."

Nederland, belangrijkste handelspartner

Hoe bevordert NRW de betrekkingen met Nederland? Voigtsberger: "Wij staan op velerlei gebied in nauw contact met Nederland als onze belangrijkste handelspartner. Zo worden er reizen voor Nederlandse journalisten naar NRW georganiseerd met thema’s als energie of logistiek en vinden er regelmatig Nederlands-Duitse zakenbijeenkomsten plaats. Daartoe behoren natuurlijk ook bezoeken en ontmoetingen op politiek niveau."

Imago verbreden: industrie én dienstverlening

Een van de wensen van NRW is om het vertrouwde imago als typische industrieregio te verbreden. Volgens Voigtsberger is en blijft Noordrijn-Westfalen natuurlijk een industrieregio, maar wil het een veelzijdiger gezicht laten zien. En wel als regio in beweging. Voigtsberger: "We hebben met succes een structuurverandering ondergaan van zware- en mijnbouwindustrie naar een moderne en wereldwijd competitieve vestigingsplaats, die inzet op een intelligente combinatie van industrie en dienstverlening. Onze bedrijven staan er goed voor om ook de aankomende uitdagingen aan te kunnen: wereldwijd groeit de vraag naar economisch, sociaal en ecologisch verantwoorde probleemoplossingen. Wij ondersteunen dit vernieuwingsproces door onze subsidiëring te focussen op branches waarin ons bedrijfsleven bijzonder sterk is." Alleen al de berichtgeving over Duitsland van de laatste tijd, onderstreept dit feit. We kunnen alleen maar onderkennen dat Duitsland Nederland in elk geval ver vóór is op het gebied van ecologisch onderbouwde innovaties, zoals op het gebied van energievoorziening van bedrijf en woning.

Hoe zit het toch met de Betuwelijn?

De Nederlands-Duitse Handelskamer durft ook een kritische vraag te stellen, namelijk waarom het toch is dat grensoverschrijdende projecten zoals aansluiting van de Betuwelijn op een derde spoor in Duitsland moeizaam of helemaal niet van de grond komen. Voigtsberger denkt dat hier niet zozeer plantechnische verschillen tussen Nederland en NRW spelen, of al te verschillende wensen. Wel ziet hij een knelpunt bij de financiering, en dan met name de financiering vanuit de Duitse regering. Over de Betuwelijn zegt hij: "Plantechnisch bestaan er daar geen verschillen tussen Nederland en NRW: het traject is de halsslagader van het goederenvervoer over het spoor van en naar Rotterdam. Beide zijden willen de uitbreiding. In samenspraak met Nederland zullen wij de uitbreiding naar drie sporen zo snel mogelijk realiseren. Tegelijkertijd hechten wij echter aan een effectieve geluidswering voor de omwonenden. De vertragingen bij de uitbreiding van de Betuwelijn zijn dan ook niet te wijten aan een gebrek aan gezamenlijke wil of planning, maar aan de financiering. De Duitse Bondsregering stelt te weinig geld beschikbaar voor de aanleg van nieuwe spoorlijnen. Het Duitse verkeerswegenplan is duidelijk ondergefinancierd. Daarom hebben wij de Bondsregering aangeboden om ons deelstaataandeel aan de uitbreiding van de Betuwelijn als eerste in te zetten. Als tegenprestatie moet de Bondsregering garanderen dat zij de uitbreiding direct daarna compleet zal uitgefinancieren. Daarover zijn wij momenteel in onderhandeling met de regering en de Deutsche Bahn. Ik hoop op een snelle oplossing."

DNHK: partner voor handel en investering Duitsland

De DNHK wil het eerste aanspreekpunt zijn én ook functioneren als dienstverlener als het gaat om de Nederlandse handel met Duitsland. De DNHK is beschikbaar voor vragen over bijvoorbeeld de Duitse markt, belastingen, recht en personeelsbemiddeling. Meer informatie op www.dnhk.org
© 2011 - 2024 Mariawrites, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Over de grens: Nederlandse ondernemers in DuitslandOver de grens: Nederlandse ondernemers in DuitslandAls ondernemer de grens over naar Duitsland. Hoe populair is die keuze? Welke deelstaten zijn favoriet bij Nederlandse i…
Internationale webshops: de Duitse markt biedt kansenInternationale webshops: de Duitse markt biedt kansenEigenaars van webshops kijken regelmatig over de grens. Steeds vaker zelfs. Landen zoals Duitsland volgen de trend: onli…
Duits-Nederlandse Handelskamer: inschakelen!Duits-Nederlandse Handelskamer: inschakelen!Duitsland staat al enige jaren in de top 5 van de sterkste economieën ter wereld. Met een economische groei van 3%, een…
Exporteren naar DuitslandExporteren naar DuitslandHet grootste deel van de Nederlandse export gaat naar Duitsland. Het is erg aantrekkelijk voor Nederland om handel te dr…

CommunicatiemixCommunicatiemixDe communicatiemix bestaat uit tal van communicatie-instrumenten om kennis, houding en gedrag te beïnvloeden. We maken o…
Verwachtingen werkgevers komende jaren optimistischerVerwachtingen werkgevers komende jaren optimistischerEr zijn heel wat onderzoeken die erop duiden dat zowel bedrijven als consumenten de komende jaren geen florissante tijde…
Bronnen en referenties
  • Persbericht De Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK)
Mariawrites (540 artikelen)
Gepubliceerd: 06-09-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.