InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Schrootprijs: schroot verkopen

Schrootprijs: schroot verkopen

Er kan goed geld worden verdiend met de verkoop van schroot. Schroot is een ander woord voor metaalafval. Er zijn verschillende soorten schroot. Het belangrijkste onderscheid is tussen ferroschroot en non-ferroschroot. Het is belangrijk schroot goed te scheiden. De afgelopen jaren is er een forse stijging te zien in schrootprijzen. De schrootprijs is hoger geworden omdat de vraag ernaar fors is toegenomen. Lees er alles over in dit artikel. Schroot is een ander woord voor metaalafval. Het gaat om metaal dat is afgedankt of om andere reden niet meer bruikbaar is. Vaak gaat het om verouderde producten of bouwafval. Het kenmerkt van schroot is dat het grotendeels weer kan worden hergebruikt. Er is daarom een levendige handel in schroot. Metaalhandelaren verzamelen het schroot en zijn bereid daar een bepaalde prijs voor te betalen. Vervolgens verwerken zij het schoot zodat het voor hergebruik geschikt is, of verkopen het zelf weer door aan een bedrijf die in staat is het schroot te verwerken.

Verschillende soorten schroot

Er zijn verschillende soorten schroot. Het belangrijkste onderscheid wordt gemaakt tussen ferroschroot en non-ferroschroot. Ferroschroot bestaat voor het grootste deel uit ijzer. Bij non-ferroschroot gaat het meestal om metalen als zink, lood, koper, tin, aluminium en roestvrij staal. Metaalhandelaren proberen dit afval al zo veel mogelijk vooraf te scheiden, omdat het niet samen kan worden omgesmolten. Het moet dus sowieso worden gescheiden. Soms is dit lastig omdat in bepaalde apparaten de beide soorten schroot door elkaar zitten. U krijgt meer geld voor uw schroot wanneer u het gescheiden aanlevert, omdat dit ook het metaalbedrijf zelf kosten scheelt. Bepaalde grote bedrijven die veel schroot produceren, zoals recyclebedrijven, sloperijen en metaalverwerkende bedrijven scheiden het vaak al in speciale containers die al een voorscheiding maakt.

Schroot verkopen aan schrootbedrijf

Vroeger werd huishoudelijk schroot vaak thuis opgehaald door de oud-ijzerboer. Tegenwoordig moet het meestal worden aangeboden bij de schroothandel. Als het gaat om grote hoeveelheden schroot is de handelaar soms bereid om het te komen ophalen of een container beschikbaar te stellen waarin het schroot wordt geladen. De meeste gemeenten hebben een gemeentewerf waar het schroot wordt aangeboden. Ook bij verbranding van normaal afval komt er soms nog schroot vrij. Vaak wordt het al bij een scheidingsinstallatie van het schroot ontdaan.

Handel in schroot

Er is een levendige handel in schroot wereldwijd. De staalindustrie is zeker geïnteresseerd in het schroot, ook als het roestig is. De zuurstof die namelijk in ijzeroxide aanwezig is zich bindt met de in ijzer aanwezig koolstof. Dan wordt het kooldioxide. Corus versmelt voor 15 tot 18 procent schroot in haar ovens. Een bedrijf als Nedstaal gebruikt eigenlijk bijna alleen maar schroot bij de verbranding.Ook ijzergieterijen gebruiken veel schroot. Er wordt ook veel schroot naar Nederland verscheept. Nederland heeft namelijk een aantal grote staalbedrijven. In Nederland zelf is er niet genoeg aanbod van schroot. Daarom wordt er via Duitsland en via de zee schroot aangevoerd dat hier wordt verbrand.

Stijgende schrootprijzen

De afgelopen jaren zijn de schrootprijzen behoorlijk gestegen. Dat komt omdat er veel meer aandacht is gekomen voor het idee dat grondstoffen op de wereld uitputtelijk zijn. Tegelijkertijd is er ook een toenemende vraag, met name vanuit landen als China en India. De industrieën van deze landen hebben zich de laatste decennia hard ontwikkeld. De vraag neemt dus toe en aanbod een stuk minder. Daardoor stijgt dus de schrootprijs.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Schrootprijs: schroot verkopen"

Reacties

Mv Sedoc, 03-01-2014 08:52 #2
Dag. Ik heb een oude kachel die ik als schroot wilt verkopen. Kan dat? Bedankt.

Bas, 26-10-2011 09:15 #1
Goed artikel, alleen jammer dat je de hele tijd de term ''afval'' gebruikt. Verder super!

Infoteur: Simcha
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: Metaalhandel
Reacties: 2
Schrijf mee!