InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Het MIC of Militair-Industrieel Complex

Het MIC of Militair-Industrieel Complex

Zoals bekend dienen in een kapitalistisch systeem bedrijven elk jaar meer winst te maken. Militair-industriële bedrijven moeten jaarlijks beter presteren. Dat betekent dat er elk jaar meer oorlog moet zijn zodat de omzet voor de verkopen van wapens, munitie en veiligheidssystemen kan blijven groeien. Het schieten met geweren is sterk geromantiseerd in onze maatschappij. De geweldsfilmindustrie is één grote reclamespot voor het MIC.

Inhoud:

Winstmechanisme roept om oorlog

De gezamenlijke wapenindustrie wordt het Militair-Industriële Complex of het MIC genoemd. Deze bedrijfssector is onderhevig aan het marktprincipe van vraag en aanbod. Wanneer er geen vraag is naar wapens dan gaan er bedrijven failliet. Daarom is er in deze tak van industrie een behoefte aan gewapende conflicten. Bedrijfslobby voor het MIC betekent dat er nieuwe conflicten ontketend worden door geheime diensten. Een voorbeeld hiervan biedt het Iran-contra-schandaal waarbij politici als Bill Clinton en de CIA betrokken zijn bij regimeverandering in Nicaragua en Iran. Dit bedenkelijke winstmechanisme zou gestopt kunnen worden door politici. Politici krijgen te maken met de bedrijfslobby van het MIC. Voorlopig heeft het MIC onbeperkte handelsvrijheid. Het MIC wordt gesteund door de gezamenlijke overheden van de wereld want zij zijn de afnemers. President Eisenhower, voormalig president van Amerika, noemde het daarom het Miliair-Industrieel-Parlementair-Complex

Aandeelhouders eisen winsttoename

In ons kapitalistische systeem kunnen bedrijven zich alleen overeind houden als er elk jaar hogere omzetten en meer winst worden gemaakt. De aandeelhouders eisen dat. Dat leidt er toe dat de industrie steeds groter en machtiger wordt. De politici die verantwoordelijk zijn voor een land hebben de industrie vaak geholpen door opdrachten voor de bouw van wapenmaterieel binnen te slepen. Elke keer als een land van regime veranderd door een staatsgreep, is er een business opportunity voor het MIC. Zij weten dat er een nieuw leger wordt geïnstalleerd. Nieuwe gevechtsvliegtuigen en marineschepen worden aangeschaft. Wanneer er in een land een nieuwe machthebber komt dan krijgt hij bezoek van lobbyïsten.

Leger tegen burgers

Het wordt in de huidige situatie in de wereld als normaal geaccepteerd dat elk land een leger heeft om de grenzen te verdedigen. Grensoorlogen zijn echter zeldzaam. In Aghanistan wordt oorlog gevoerd om Osama bin Laden te vinden; dat is de officiële reden. In Mexico woedt een oorlog om de aanvoer naar de Amerikaanse cocaïnemarkt. Vaak wordt een leger ingezet om burgers aan te vallen. Wanneer er in een land demonstraties zijn tegen de regering dan wordt niet zelden het leger ingeschakeld om mensen te dwingen zich koest te houden. Dat ondermijnt de democratie, de vrijheid van meningsuiting en de rechten van de mens.

Legers voor bedrijven

Legers worden ingeschakeld om bedrijven te beschermen. Vooral in de derde wereld vinden deze praktijken plaats. Vanuit Brazilië is bekend dat de bedrijven die het regenwoud kappen gewapende bescherming hebben. In Indonesië wordt op het eiland Nieuw Guinea de grootste goud- en kopermijn ter wereld met duizenden soldaten beschermd. Beide voorbeelden hebben als overeenkomst dat de natuur en het leefgebied van de oorspronkelijke bewoners onherstelbaar wordt aangetast. Het kapitalistisch marktprincipe gaat hand in hand met het inzetten van gewapende troepen. Ook in Irak zie je daar een voorbeeld van. Nadat de Amerikanen het land hadden binnen gevallen kregen veel bedrijven uit het MIC vette contracten aangeboden.

Iran-contra schandaal

Het Iran-contra schandaal uit midden jaren 80 heeft in Amerika bloot gelegd hoe het MIC werkt. De CIA leverde wapens aan guerillagroepen in Nicaragua en Iran in ruil voor drugs. Zo helpen de CIA en het MIC om een verandering van regime te bewerkstelligen in verschillende landen. De nieuwe regering treedt op in een onrustig land en er is allerlei legitimatie om nieuwe wapenaankopen te doen. Alle drie de partijen hebben voordeel van het geweld. Alleen de burgers zijn slechter af door dodelijke slachtoffers en een verslechtering van de economische situatie. De drie winnende partijen zijn de nieuwe machthebbers, geheime diensten en het MIC.

Bron: Airman Finley Williams, U.S. Navy / Wikimedia CommonsBron: Airman Finley Williams, U.S. Navy / Wikimedia Commons

Burgers zijn slachtoffer

Burgers hebben weinig belang bij het in stand houden van het MIC. Voortdurende oorlogsdreiging brengt angst. Het investeren in nieuw wapenarsenaal slokt een groot deel van de rijksbegroting op. Belastingbetalers werken voor een groot deel opdat overheden oorlog kunnen voeren. Oorlogen leiden tot burgerslachtoffers. Natuurlijk zijn er burgers die een baan hebben bij het MIC. Als een bedrijf failliet gaat komen deze mensen op straat te staan. Dat leed verhoudt zich niet tot de verwoestingen, moordpartijen en martelingen die een oorlog met zich mee brengt. Mensen die voor het MIC werken voeren een beroep uit wat gevaar oplevert voor andere burgers.

Politici

Geweld leidt tot meer geweld. Het kapitalisme versterkt dit principe doordat geweld tot winstbron is gebombardeerd. De bewoners van de aarde zijn op meerdere manieren de dupe. Natuurlijk leven niet alle wereldburgers in een land dat in een oorlogssituatie verkeert. Toch betaalt iedereen mee aan de rijksbegroting van een regering die legermaterieel koopt waardoor het geld niet aan positieve doeleinden kan worden besteed. In de V.S. heeft de regering zoveel aan oorlogen uitgegeven dat het land een enorm hoog overheidstekort heeft. Dat heeft geleid tot een mondiale kredietcrisis. Het omvallen van banken, het vergroten van de werkloosheid, het verloren gaan van spaartegoeden en de honderden euro´s staatssteun die aan banken is gegeven in Europa zijn terug te voeren op het willen voeren van oorlogen. Het wordt tijd dat mensen dit inzien en van de politici eisen dat er een eind komt aan de verreikende klauwen van het MIC. Helaas zijn politici een onderdeel van het MIC, zoals al door Eisenhower is geconstateerd. Dat maakt uitzicht op verbetering vanuit politieke hoek onwaarschijnlijk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Boekrecensie: Oorlog op afstand  Aaldert van SoestBoekrecensie: Oorlog op afstand Aaldert van Soest'Oorlog op afstand' (2007) is een boek (scriptie voor de studie Internationale Betrekkingen) van Aaldert van Soest over…
Bezienswaardigheden op Rügen (Duitsland): KdF-Seebad ProraAan de oostkust van het Duitse eiland Rügen vindt men een gigantisch vakantiecomplex (Seebad) dat vlak voor de Tweede We…
Industrieel Product Ontwerpen  HBO StudieIndustrieel Product Ontwerpen HBO StudieAltijd al willen weten hoe je producten ontwerpt? Of wil jij zelf producten ontwerpen? Je leert het allemaal bij de stud…
De tegenstelling tussen oost en west in 'Iskander'De tegenstelling tussen oost en west in 'Iskander'Een verhandeling over de manifestatie van de bij Couperus terugkerende thematiek van de tegenstelling tussen het oosten…
Bronnen en referenties
  • http://www.ncoic.com/clinton.htm
  • http://www.huffingtonpost.com/social/sposton/paul-krugman-vs-alan-gree_n_616996_50866186.html
  • http://www.militaryindustrialcomplex.com/
  • http://www.suite101.com/content/motives-of-the-war-in-afghanistan-a167495
  • Hoofdoto: http://www.veteranstoday.com/2011/08/20/confronting-the-military-industrial-complex-the-mic-at-50/
  • Afbeelding bron 1: Airman Finley Williams, U.S. Navy / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "Het MIC of Militair-Industrieel Complex"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 12-09-2013
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: Complottheorieën
Schrijf mee!