Strategie en organisatie

Strategie en organisatie zijn te meten middels diverse modellen. In dit artikel worden de modellen van Ansoff, Porter, Hamel & Prahalad, Treacy & Wiersema en de Balanced scorecard behandeld. Met behulp van deze modellen kan ieder bedrijf een strategie bepalen waarmee zij vervolgens een unieke concurrentie positie kunnen behalen.

Groeistrategie van Ansoff

Vergelijking van diensten en markten:
  • Oude markt – oud product: Penetratie
  • Oude markt – nieuw product: Productvernieuwing
  • Nieuwe markt – oud product: Marktvernieuwing
  • Nieuwe markt – nieuw product: Diversificatie

Concurrentiestrategie van Porter

Vijf krachten waaruit Porter drie generieke concurrentiestrategieën genereert.
  1. Toetreed- en uittreedbarrières
  2. De macht van de afnemers
  3. Substituten
  4. De macht van de leveranciers
  5. De rivaliteit op de markt

De drie concurrentiestrategieën zijn:
  1. kostenleiderschap (laagste kosten behalen)
  2. differentiatie (unieke positie verkrijgen door verschillende diensten aan diverse groepen)
  3. focus (strategie aanpassen op een specifiek segment, kleinere rijkwijdte)

Kernvaardigheden van Hamel & Prahalad

Vier kernvaardigheden:
  1. Resources: De strijd om de diverse vaardigheden en technologieën te ontwikkelen en verwerven.
  2. Capabilities: De strijd om kernvaardigheden samen te stellen.
  3. Competitive advantage: De strijd om een zo groot mogelijk marktaandeel van kernproducten
  4. Strategie: De strijd om een zo groot mogelijk marktaandeel van eindproducten

Waardeposities van Treacy & Wiersema

  • Kostenleiderschap – lage kosten/prijzen en groot gemak voor de klant
  • Productleiderschap – grenzen diensten en dienstverlening verleggen (streven naar verbazing)
  • Klantenpartnerschap – customer intimacy, nauwe band opbouwen met de klant
  • Radicale innovatie van Kim & Mauborgne, Four Actions Framework

  1. Welke factoren, die de markt op voorhand bidet maar die weinig toegevoegde waarde (meer) hebben, kunnen worden geëlimineerd. (ELIMINEREN)
  2. Welke factoren kunnen gemakkelijk, zonder negatieve bijwerking, onder standaard marktniveau worden aangeboden? (ONDER MARKTNIVEAU)
  3. Welke factoren gaan wij juist ver boven het standaard marktniveau aanbieden? (BOVEN MARKTNIVEAU)
  4. Welke factoren die nog nooit door markt zijn aangeboden, gaan wij nieuw creëren? (NIEUW CREEREN)

Balanced scorecard

Richting geven, om strategie te vertalen naar en te meten bij de verschillende afdelingen van de organisatie.
  • financieel perspectief
  • afnemersperspectief
  • interneprocessenperspectief
  • leer- en groeiperspectief
© 2010 - 2024 Kim89, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Soorten marketing, strategie, kwaliteit en de 4P'sMarketing is opkomende rond 1950, vanaf daar heeft marketing grote sprongen gemaakt. Het wordt in iedere organisatie gea…
Marketingstrategie: De waardeposities van Treacy en WiersemaMarketingstrategie: De waardeposities van Treacy en WiersemaHet waardepositie model van Treacy en Wiersema is een bekende methode om een strategie te kiezen voor een organisatie. H…
Keuze van een aangepaste strategie voor uw ondernemingKeuze van een aangepaste strategie voor uw ondernemingEr zijn diverse modellen te gebruiken voor het bepalen van de juiste strategie voor uw bedrijf. Er worden een aantal bel…
Marketingstrategie: Kernvaardigheden van Hamel en PrahaladDe kernvaardigheden van Hamel en Prahalad vinden dat het kiezen van een strategie vooral gebaseerd moet zijn op wat het…

Verhuur van bedrijfsruimte heeft voordelen maar ook risico'sVerhuur van bedrijfsruimte heeft voordelen maar ook risico'sBeschik je als onderneming of non-profitorganisatie, (noodgedwongen) over te veel bedrijfsruimte, dan kan het een optie…
Netwerkmarketing en de inkomstenbelastingIedereen die in Nederland een bedrijf begint, krijgt vroeg of laat te maken met die overbekende en tevens gevreesde blau…
Kim89 (8 artikelen)
Gepubliceerd: 30-11-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.