Grotere omzet en winst dankzij de steun van je leveranciers

Grotere omzet en winst dankzij de steun van je leveranciers Als de omzet van je onderneming soms tegenvalt dien je uiteraard maatregelen te nemen die het tij weer ten goede doen keren. Als ondernemer of zzp'er zul je er alles aan moeten doen om uit zo'n dal te klimmen en de orderstroom weer op gang te brengen. De bestellingen aanzwengelen hoeven we niet altijd volledig op eigen kracht te doen. De leverancier wil ons daarbij vaak een handje helpen, want die heeft er immers ook alle belang bij, dat er voldoende omzet met zijn diensten en producten wordt gemaakt.

Tegenvallende bedrijfsomzet

Als de klandizie en de omzet achter blijven bij de prognose, zullen we als bedrijfsleiding stimuleringsmaatregelen moeten nemen, want anders halen we onze doelstellingen niet, hetgeen vervelende consequenties kan hebben voor winst en continuïteit van onze onderneming.

Oorzaak

Eerst zullen we de oorzaak van de verminderde sales in kaart moeten brengen. Wat is precies de reden dat we in omzet achter blijven, al dan niet ten opzichte van vorig jaar of ten opzichte van onze prognose. Daalt ons marktaandeel, dan doen we iets niet goed ten opzichte van onze concurrent en moeten we de oorzaak geheel bij ons zelf zoeken. Is het daarentegen zo dat we vermoedelijk wel ons marktaandeel behouden, dan zijn het dus externe marktomstandigheden die ons tegenwerken. Een algehele economische malaise of alleen een teruggang in onze specifieke branche.

Als de markt tegenzit

Welke acties kunnen we nemen indien het voornamelijk externe factoren zijn die ons bedrijf niet gunstig zijn gezind. Alleen maar harder werken als leiding helpt meestal niet want dat deden we immers al. Waar het om gaat is dat we alle ons ten dienste staande middelen gaan inzetten en voor de volle 100% gaan benutten:

Leveranciers

Vraag je leverancier welke maatregelen ze nemen om hun omzet (bij jou) te herstellen. Vraag tijdelijk extra korting. Spreek eventueel een andere betalingsregeling af. Vaak wil een leverancier bepaalde producten extra gepromoot zien, maar "voor wat hoort wat" natuurlijk. Als het goed is, begrijpt de leverancier dat jouw belang ook zijn belang is. Zeg dat je verkoopacties in gedachten hebt, maar dat hij ook water in de wijn moet doen wat betreft de prijs. Maak hem duidelijk dat je door zijn concurrent ook steeds benaderd wordt met gunstige voorstellen, maar dat je natuurlijk het liefst bij hem blijft inkopen. Maar dan moet hij ook vierkant achter jou staan, nu je het tijdelijk even moeilijk hebt. Mocht hij geen extra korting kunnen willen verlenen dan kan hij wellicht gratis bij-artikelen verstrekken. Bij elke winterjas een paar handschoenen cadeau, om maar een voorbeeld te geven.

Concurrenten/Collega’s

Samenwerken in tijden van verhevigde concurrentie lijkt niet logisch, maar met een collega uit een geheel ander gebied lukt het misschien wel. Wellicht kun je gezamenlijk gaan inkopen of actie voeren om de kosten te drukken. Elkaars personeel of materieel tijdelijk uitwisselen is misschien ook een optie.

Personeel

Vertel je personeel hoe de vlag er voor staat en dat je uitsluitend met hun volledige inzet en met z’n allen weer uit het dal kunt klimmen. Vraag of ze ideeën hebben om de verkoop te stimuleren. Vraag hun steun. Doe desnoods een beroep op ze om, tijdelijk zonder financiële vergoeding, een tandje bij te zetten. Toen het goed ging vergat je ze immers ook niet, en als het straks weer beter gaat zullen ze uiteraard weer meeprofiteren.

Klanten

Je grootste bezit. Besteed extra aandacht aan ze door middel van verkoopacties liefst met ondersteuning van de leverancier. Maak duidelijk dat ze nog steeds het beste en het voordeligst af zijn indien ze jouw bedrijf kiezen. Mail ze af en toe of bezoek ze extra. Wellicht hebben zij het ook lastig en kun je ze op bepaalde manier ondersteunen. Zie dat als een investering. Vertel nooit dat het slecht gaat bij je, maar ze mogen wel weten dat het, conform de marktontwikkeling, ook met jouw onderneming tijdelijk ietsje minder gaat. Maar dat je straks sterker dan ooit weer uit de recessie zal komen met gestegen marktaandeel. Wees soepel als ze je een gunst vragen, maar leg er uiteraard geen geld op toe.

Kamer van Koophandel e.d.

Hebben die, of een brancheorganisatie, wellicht nuttige informatie of zinnige suggesties?

Golfbeweging

De economie bestaat al eeuwen uit golfbewegingen. Elke ondernemer realiseert zich dat ter dege en zal zich ten tijde van economische voorspoed (financieel) voorbereiden op mindere perioden. Als je pas gestart bent en tijdelijk het tij mee hebt, kun je beter je winst investeren in je toekomst, dan het over de balk gooien aan bijvoorbeeld een duur prestigieus bedrijfspand. Blijf voorlopig maar gewoon zitten in dat oude goedkope pand.
© 2010 - 2024 Robbie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Het begrip 'omzet' in de commerciële retailAls je praat over het begrip ‘omzet’, zullen er weinig mensen zijn die niet weten wat hier mee bedoeld wordt. Toch blijk…
Omzet, afzet & winst berekenenOmzet, afzet & winst berekenenDit artikel geeft de formules weer voor het berekenen van omzet, afzet en winst. De omzet wordt berekend door de prijs (…
Omzet verhogen van uw bedrijfOmzet verhogen van uw bedrijfEen bedrijf leeft van zijn omzet, zonder omzet zijn er geen inkomsten en zonder inkomsten valt het bedrijf uiteen. Een s…
Strategie: de klantenpiramide van CurryStrategie: de klantenpiramide van CurryEen goede klantstrategie is van groot belang voor een bedrijf. Door in beeld te brengen wie de klanten zijn en wat hun b…

Blijf als zzp'er alert en de concurrent steeds een stap voorBlijf als zzp'er alert en de concurrent steeds een stap voorAls de marktsituatie, conjunctuur, en de klantenvraag voor je bedrijf gunstig zijn moet je er vaak snel van profiteren,…
MLM marketing, start een eigen zaak zonder risicoMLM marketing, start een eigen zaak zonder risicoMLM marketing, multi level marketing, netwerk marketing en relatiemarketing. Bijna iedereen heeft er wel van gehoord maa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mhouge, Pixabay
Robbie (588 artikelen)
Laatste update: 03-10-2020
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.