InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Wat wil een investeerder weten?

Wat wil een investeerder weten?

Wat wil een investeerder weten? Investeerders zijn van groot belang voor ondernemers die kapitaal nodig hebben. De onderhandelingen tussen ondernemer en investeerder zijn natuurlijk een spannend proces. Want een investeerder: waar let deze op? Wie een investeerder zoekt kan maar beter goed beslagen ten ijs komen.

Is de ondernemer transparant?

Voor een investeerder is het belangrijk dat de ondernemer een open en transparante indruk maakt. Er moet wederzijds vertrouwen zijn en het moet klikken. Net als uitgeverijen dagelijks veel manuscripten binnenkrijgen, krijgen investeerders veel aanvragen. Een investeerder investeert omdat hij dat wil. De investeerder wil zien dat de ondernemer volkomen achter zijn eigen plan staat.

Past de onderneming van de ondernemer bij de ondernemingen van de investeerder?

De investeerder moet een klik hebben met de onderneming van de onderneming. Een investeerder heeft doorgaans een duidelijk beeld van de type ondernemingen waarin hij wil investeren. Van de ondernemer is het heel slordig om hieraan voorbij te gaan.

In hoeverrre investeert de ondernemer zelf?

Investeerders kijken naar de toewijding van de ondernemer aan zijn eigen onderneming. In hoeverre investeert de ondernemer zelf in zijn bedrijf: hieruit blijkt hoe het met het vertrouwen en de inzet van de ondernemer gesteld is met betrekking tot zijn eigen onderneming, wat opgemaakt kan worden uit de mate waarin de ondernemer zelf financiëel risico neemt. De investeerder wil weten in hoeverre de ondernemer in zijn eigen plan gelooft. Een investeerder wil tevens dat het kapitaal voor groei gebruikt wordt. Ook speelt de passie die de ondernemer toont ten opzichte van zijn onderneming, een niet onbelangrijke rol.

Hoe realistisch is het plan van de ondernemer?

Rekent de ondernemer zichzelf rijk, geeft het plan een reëel beeld? Maar het al dan niet aanwezig zijn van groeimogelijkheden in het plan is een doorslaggevende factor. Investeerders willen de waarde van een onderneming graag met 20% tot 30% jaarlijks zien toenemen.

Wat zijn de motieven van de ondernemer?

Investeerders worden erg veel benaderd door ondernemers die het volkomen zien zitten om miljonair te worden. Wie ziet dat niet zitten, maar als dat het motief van de ondernemer is dan is het een verkeerd motief. Investeerders zitten niet op zulke ondernemers te wachten. Groei is een must, maar het gaat ook om de passie en gedrevenheid van de ondernemer.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat wil een investeerder weten?"

Infoteur: Ssandra3108
Gepubliceerd: 24-10-2008
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!