InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Pionieren met zeewier op een boerderij op de Noordzee

Pionieren met zeewier op een boerderij op de Noordzee

Pionieren met zeewier op een boerderij op de Noordzee Zeewier zit boordevol eiwitten, vitaminen en mineralen. Het wordt daarom al het nieuwe goud genoemd. Zo langzamerhand zijn we allemaal wel overtuigd dat we zaken als het wereldvoedselprobleem en het opraken van fossiele brandstoffen aan moeten pakken. Een goed alternatief voor al deze zaken kan zeewier zijn. Nederland ziet kansen en daarom is er een stichting opgericht met als doel duurzame zeewierteelt op de Noordzee te realiseren. Daarom worden er anno 2017 boerderijen op zee ontwikkeld. Op deze boerderijen wordt zeewier geteeld in combinatie met schelpdierenkweek.

Wat is een Noordzeeboerderij?

Eigenlijk een drijvend platform op zee waar onderzoekers en ondernemers testen kunnen uitvoeren om processen te ontwikkelen en eigenschappen van verschillende soorten zeewier onder verschillende omstandigheden uit te proberen. Het doel is een bedrijfsmodel te ontwikkelen waarmee ondernemers aan de slag kunnen met duurzame zeewierteelt op de Noordzee. Er zijn anno 2017 twee proefboerderijen op de Noordzee. Eén tien kilometer uit de kust van Texel en eentje voor de kust van Scheveningen.

Het Zeewierplatform: pionieren op de Noordzee en op land

Natuurlijk kan een ondernemer in een nieuwe tak van sport niet zonder kennis. Behalve pioniers op zee zijn er op het land ook mensen nodig die kennis over teelt en verwerking ontwikkelen. Maar ook afzetmarkten onderzoeken en het product zeewier bekend maken onder het grote publiek hoort tot de taken. Daarom is er in 2014 een zogenaamd ‘Zeewierplatform’ opgericht, dat deze taken voor z’n rekening neemt. Er worden projecten ontwikkeld en onderzoeksprogramma's opgezet. Onderzoekers werken op het platform en op de Noordzee samen met kennisinstellingen en overheden.

Is zeewier kweken op open zee mogelijk?

Om antwoord te krijgen op deze vraag is er een pilot-traject gestart. Inhoudelijk komt dit neer op de volgende stappen.
  • Stap 1: proef met een aantal kilo's.. Eerst wordt er een proef gedaan om een aantal kilo’s zeewier te telen op de Noordzee. Dit om te bepalen of het kweken van zeewier hier sowieso wel kan. De omstandigheden op de Noordzee kunnen immers erg ruig zijn. En dan wordt er ook gelijk gekeken of het mogelijk is om dit te doen met soorten zeewier die van oudsher al in de Noordzee voorkomen. Deze test is gedaan op de testlocatie Texel in 2015. De conclusie is dat het kan.
  • Stap 2: testruimte. Daarna is er door de stichting testruimte beschikbaar gesteld aan ondernemers en onderzoekers om samen een concept te ontwikkelen voor een 'Noordzeeboerderij'.
  • Stap 3: een Noordzeeboerderij. Het is de bedoeling op deze boerderij behalve zeewier ook schelpdieren als oesters en mosselen te kweken. Ook wordt bekeken waar er kansrijke locaties voor duurzame zeewierteelt op de Noordzee zijn.

Bron: Nicholebohner / PixabayBron: Nicholebohner / Pixabay

Onderzoek met wier op de Noordzee

Suikerwier is een wiersoort die groeit in de wintermaanden en geschikt is voor de teelt op het Nederlandse deel van de Noordzee. Behalve als voedsel kan het zeewier ook gebruikt worden voor diervoeder of grondstof in de chemische sector.

Zeewieratlas: zijn er locaties aan de kust met kansen voor de zeewierteelt?

Dat er kansen zijn om zeewier te kweken op de Noordzee is voor alle betrokkenen duidelijk. Dat er nog veel kennis ontbreekt en veel uitdagingen zijn, is ook een feit. Een van de stappen is om een zeewieratlas te maken. Op deze manier kan men in kaart brengen welke locaties geschikt zouden kunnen zijn om zeewier te telen in de Noordzee. Het uiteindelijke doel van de atlas is het stimuleren van de zeewierteelt op zee en aantrekken van geïnteresseerde ondernemers.

Welke factoren beïnvloeden zeewierteelt op de Noordzee?

Bij zeewierteelt op open zee komen er andere zaken om de hoek kijken dan als dit gebeurt op een beschutte plaats. Er zijn natuurlijke factoren als temperatuur en voedingsstoffen die voor beide situaties gelden, maar op zee spelen er ook andere zaken.

Temperatuur

Dit is een hele belangrijke factor met betrekking tot de groei van zeewier. De optimale omgevingstemperatuur van suikerwier ligt tussen 5 en 15 °C. Komt de temperatuur onder de 5 °C of boven de 15 °C, dan zal de groei snel afnemen. Sterker nog, als de temperatuur langere tijd meer dan 20 °C is, zal suikerwier dit niet overleven. Omdat het water wat verder op de Noordzee kouder is dan aan de kust, zou dit een goede locatie zijn om zeewier te telen.

Voedingsstoffen

Zeewier heeft net als iedere plant voedingsstoffen nodig om te groeien. De belangrijkste voedingsstoffen zijn stikstof en fosfaat. Wanneer deze niet of nauwelijks voorkomen, zal het wier langzamer gaan groeien. Belangrijk is dus een teeltlocatie te situeren in een gebied waar stikstof en fosfaat veel voorkomen of aangevoerd worden. Zo'n gebied is het zuidwestelijk deltagebied. Hier worden de nodige voedingsstoffen aangevoerd vanuit de zeearmen naar de Noordzee. Als men verder de zee opgaat zal de hoeveelheid voedingsstoffen afnemen.

Stroomsnelheid

Stroomsnelheid speelt een hoofdrol bij de aanvoer van voedingsstoffen. De stroming is daarmee van grote invloed op de groei van het zeewier. Bij een sterkere stroming zal er meer uitwisseling van nitraat en fosfaat plaatsvinden. Hierdoor zal het zeewier beter groeien dan op plaatsen met een veel minder sterke stroming.

De diepte van de zee

Zeewier wordt geteeld net onder het wateroppervlak. De eerste meters onder het zeeoppervlak kan het zonlicht nog goed doordringen in het water. Dit bevordert de groei van het zeewier. Dieper dan ongeveer 4 meter kan het licht niet verder meer doordringen en stagneert de groei. Ook moet men rekening houden met het feit dat de installatie verankerd moet worden. In hoge golven moet het platform kunnen werken. Een diepte van minimaal 10 meter is een vereiste.

Ruimte

Niet overal kan men natuurlijk installaties neerleggen om zeewier te telen. De Noordzee is een van de drukst bevaren zeeën ter wereld. Diepwatervaarroutes voor mammoettankers en containerschepen met veel diepgang, visserij, olieboorplatforms en windmolenparken zorgen ervoor dat over de bezetting van de ruimte goed moet worden nagedacht. Nieuwe wet- en regelgeving maakt het vanaf 2018 mogelijk dat zeewier geteeld kan worden tussen windmolens.

Logistiek

Een ander punt om rekening mee te houden is het feit dat wier dat voor consumptie of verdere verwerking geschikt is, vanaf een Noordzeeboerderij naar het land zal moeten worden gebracht. De afstanden mogen dus niet te groot zijn. Hoe dichter de teeltlocaties bij de kust liggen, hoe minder kosten.

Golven

Golven zijn van grote invloed op de installatie van een zeewierboerderij. Bij te hoge golven kan een installatie beschadigd raken en kan het wier losraken van de touwen. Op de Noordzee kunnen tijdens zware noordwesterstormen golven ontstaan van zeker 10 meter hoog. Er kan dan flinke schade ontstaan aan de testlocaties en aan de touwen met het zeewier.
© 2017 Explorer, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gezond voedsel: ZeewierGezond voedsel: ZeewierIn Aziatische landen is zeewier een bekend product, maar in Europa is het gebruik van zeewier minder bekend en wordt het…
De toegevoegde waarde van zeewierDe toegevoegde waarde van zeewierVeel mensen vinden zeewier maar viezig. Je kunt er enig moment tussen zwemmen en dat voelt vaak niet lekker aan, maar da…
Zeewier als voedsel en andere toepassingen van zeewierZeewier lijkt op een soort gras dat in de zee groeit. Zeewier bevat veel stoffen die voor diverse doeleinden kunnen word…
Boeren met zeewier: zeewierproducten uit de zeewierbrancheBoeren met zeewier: zeewierproducten uit de zeewierbrancheIn Nederland kennen we van oudsher akkerbouw en veeteelt. Nu is daar een derde vorm bijgekomen: boeren op zee. Zeewier g…
De Noordzee en het continentale platNederland ligt aan de Noordzee, een bijzonder stuk water. Een zee die ook wel de randzee van de Atlantische oceaan wordt…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Pionieren met zeewier op een boerderij op de Noordzee"

Infoteur: Explorer
Laatste update: 08-07-2017
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!