InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Zwitserse geneesmiddelenfabrikant Novartis

Zwitserse geneesmiddelenfabrikant Novartis

Zwitserse geneesmiddelenfabrikant Novartis Zwitserse geneesmidddelenfabrikant Novartis ontstond in 1996 door een fusie tussen farmaceutische bedrijven Ciba-Geigy AG en Sandoz. Anno 2017 produceert en verkoopt Novartis medicijnen in meer dan 180 landen onder leiding van CEO Joseph Jimenez. Het hoofdkantoor bevindt zich in Basel en er zijn ruim 130.000 mensen werkzaam bij de geneesmiddelenfabrikant. Tot de medicijnen die Novartis verkoopt, behoren onder andere Clozapine (Clozaril), diclofenac (Voltaren), carbamazepine (Tegretol), valsartan (Diovan) en methylfenidaat (Ritalin). Novartis focust zich naast de productie en verkoop van medicijnen ook op het ontwikkelen van producten tegen oogziekten en generieke geneesmiddelen waarvan het patent is verlopen. Novartis is lid van de European Federation of Pharmaceutical Industries and Associations (EFPIA), de International Federation of Pharmaceutical Manufacturers and Associations (IFPMA) en de Pharmaceutical Research and Manufacturers of America (PhRMA).

Geschiedenis

Medicijnenfabrikant Novartis ontstond in 1996, als gevolg van een fusie tussen de farmaceutische en agrochemische afdelingen van Ciba-Geigy AG en Sandoz. Ook Ciba-Geigy ontstond uit een fusie, in 1970 fuseerden R. Geigy Ltd (gespecialiseerd in chemische industrie, verf en medicijnen) en CIBA, die respectievelijk sinds 1758 en 1859 actief waren. Al met al heeft Novartis een lange historie.

Novartis heeft in 2009 als eerste bedrijf ter wereld een vaccin ontwikkeld tegen Mexicaanse griep. De ontwikkeling vond plaats in Duitsland, maar al snel kreeg het bedrijf aanmeldingen voor de vaccin vanuit meer dan 30 landen en werd met het ontwikkelen van dit vaccin de op één na belangrijkste speler ter wereld.

In april 2014 kocht Novartis voor 16 miljard dollar de oncologie afdeling van het Brise GlaxoSmithKline (GSK). Novartis verkoopt daarnaast de vaccinactiviteiten, met uitzondering van de griepmiddelen, weer aan GSK voor 7,1 miljard dollar. De bedrijven besluiten tot samenwerking op het gebied van gezondheidszorg voor consumenten. Novartis heeft een belang van 36,5% in GSK, met een jaarlijkse waarde van 8 miljard dollar.

In januari 2015 verkocht Novartis de divisie diergezondheid aan het Amerikaanse Eli Lilly voor 5,4 miljard dollar.

Producten

Jaarlijks besteedt Novartis ruim 10 miljard dollar aan onderzoek en ontwikkeling op het gebied van medicatie. Novartis produceert medicijnen met vele toepassingen, waarvan de bekendste:
  • Zelmac (prikkelbaar darm syndroom)
  • Glivec (leukemie)
  • Diovan en Co-Diovan (hoge bloeddruk)
  • Xolair (astma)
  • Femara (borstkanker)
  • Elidel (eczeem)
  • Zometa (kanker)
  • Lamisil (kalknagel)
  • Voltaren (pijnstiller)
  • Ritalin (ADHD)
  • Rasilez (hoge bloeddruk)
  • Sintrom (bloedstollingsremmer bij hartkwalen)
  • Galvus (diabetes)
  • Onbrez (COPD)
  • Citalopram (depressiviteit en angststoornissen)

Financiële resultaten

Novartis behaalt (anno 2016) in Europa ruim één derde van de totale omzet, in de Verenigde Staten volgt met iets minder dan één derde van de omzet. In 2016 behaalt Novartis een omzet van $48.518 miljoen en netto winst van $6.698 miljoen. De operationele inkomstenmarge bedroeg 17,0% van de netto verkoop. In het jaarverslag noemt Novartis financiële prestaties van 2016 solide ten opzichte van de voorgaande jaren. Ze geven aan dat het verlies aan inkomsten (ruim $2.4 biljoen) vanwege het verlopen van het patent op het geneesmiddel Gleevec is gecompenseerd door het succes van de producten Cosentyx en Gilenya. Het resulteerde in een omzet van $48.518 miljoen in 2016, wat in lijn ligt met de $49.414 miljoen van het voorgaande jaar. Een andere factor die de financiële resultaten van Novartis tegenwerkte in 2016 was de koers van de Amerikaanse dollar, die in de loop van 2016 sterker werd ten opzichte van de Britse pond. Ook de opkomst van grote markt valuta's speelden een rol, onder andere onder invloed van de waardestijging van de Japanse Yen.

Novartis op de beurs

Het aandeel Novartis staat genoteerd aan de Swiss Exchange in Zürich, de Bombay Stock Exchange en wordt daarnaast verhandeld op de New York Stock Exchange door middel van American Depositary Receipts (ADR's), die genomineerd zijn en dividend uitkeren in Amerikaanse dollars en verhandeld worden als gewone aandelen. Het is dus mogelijk om te beleggen in aandelen Novartis op de aandelenmarkt.
© 2017 Belegger, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Voltaren helpt om ontstekingen af te remmenVoltaren helpt om ontstekingen af te remmenVoltaren is een middel dat ontstekingen kan afremmen. We zullen het geneesmiddel dan ook in menig huisapotheek aantreffe…
Wat zit er in het Mexicaanse griepvaccin?Wat zit er in het Mexicaanse griepvaccin?Nederland heeft 34 miljoen vaccins tegen de Mexicaanse griep ingekocht bij de bedrijven GSK en Novartis. Zestien miljoen…
Modifast om bewust en snel af te vallenModifast om bewust en snel af te vallenNa de jaarwisseling of vóór de vakantieperiode zullen er nogal wat mensen zijn die vaststellen dat ze wat extra kilo's e…
Geschiedenis niertransplantatieEen korte maar informatieve uiteenzetting over het ontstaan en verdere verloop van niertransplantaties. Alle doorbraken…
ADHD verzonnen?ADHD verzonnen?Gedragssymptomen die verband lijken te hebben met ADHD worden al sinds 1902 beschreven. Toch is het pas in 1990 met behu…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jarmoluk / Pixabay
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Novartis#Ciba-Geigy
  • http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/22535306/__Novartis_sluit_miljardendeals__.html
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Novartis
  • https://www.novartis.com/sites/www.novartis.com/files/novartis-annual-report-2016-en-low-res.pdf
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/37898-vaccin-mexicaanse-griep-ontwikkeld-door-zwitserse-novartis.html

Reageer op het artikel "Zwitserse geneesmiddelenfabrikant Novartis"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 29-05-2017
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!