InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > KFC, dé fastfoodketen op het gebied van kipproducten

KFC, dé fastfoodketen op het gebied van kipproducten

KFC, dé fastfoodketen op het gebied van kipproducten Kentucky Fried Chicken is een Amerikaanse fastfoodketen, bekend om haar kipproducten. De onderneming is in 100 landen actief en groeit nog altijd in een rap tempo. Het bedrijf is één van de bekendere fastfoodketens ter wereld.

Kentucky Fried Chicken

KFC Corporation, ook wel bekend als Kentucky Fried Chicken, is een Amerikaanse fastfoodketen. Het bedrijf staat bekend om het productassortiment van kip. Het bedrijf werkt volgens een franchise model. Het hoofdkantoor is gevestigd in Louisvulle te Kentucky, gelegen in de Verenigde Staten. Net zoals grote fastfoodketens als Mc Donald’s en Burger King, heeft KFC een assortiment dat per land kan verschillen. Zodoende houdt het bedrijf ook rekening met verschillen in de cultuur en eetgewoonten in landen. Kenmerkend voor het bedrijf zijn de doekjes waarmee consumenten hun handen kunnen reinigen. De keten is in 1952 opgericht door Harland Sanders. In tegenstelling tot vele andere fastfoodketens, heeft KFC haar naam altijd hetzelfde gehouden. Harland Sanders overleed in 1980 maar zijn beeld leeft voort in de logo’s en campagnes van het bedrijf. KFC maakt onderdeel uit van Yum! Brands, het grootste fastfoodbedrijf ter wereld. Andere bedrijven die onder Yum! vallen zijn Pizza Hut en Taco Bell. KFC is één van de grootste spelers in de fastfood branche.

Geschiedenis

De geschiedenis van het bedrijf begint bij een tankstation in North Corbin te Kentucky. Dit is de plek waar in 1930 de eerste kipgerechten door Sanders geserveerd werden. Toentertijd was het restaurant actief onder de naam Sanders Court & Café. Door zijn betrokkenheid, bijdrage en het culinaire beeld dat Sanders creëerde, kreeg hij de eretitel Colonel Kentucky. In de loop der jaren vond er expansie plaats en werd het aantal zitplaatsen in het restaurant verhoogd naar 142. Als investering kocht hij een aan de overkant gelegen motel. Sanders werkte hard aan verbeteringen op het gebied van recepten en de bereidingstijd. In 1940 ontstond zijn ‘original recipe’ waarmee hij restauranteigenaars in het gehele land wilde overtuigen. De eerste kandidaat die geïnteresseerd bleek te zijn was Peter Harman. Hij woonde in South Salt Lake te Utah en gezamenlijk werd in 1952 de eerste KFC geopend. Expansie volgde en rond het begin van de zestiger jaren waren er 600 vestigingen in de Verenigde Staten.

Wereldwijde expansie

Na de Verenigde Staten heeft het bedrijf wereldwijd filialen geopend waardoor het nu in 100 landen actief is. Over deze landen zijn ongeveer 16.000 vestigingen verspreid. Momenteel (2014) zijn er 41 vestigingen in Nederland geopend. De toekomstplannen voor KFC in Nederland bestaat uit het openen van meer filialen. KFC stelt verschillende eisen aan het openen van nieuwe vestigingen. In Nederland zijn dit de volgende criteria:
  • Aan tweezijdige afrit van een snelweg of aan een zeer drukke provinciale of gemeentelijke weg met minimaal 30.000 verkeersbewegingen per dag.
  • Goed zichtbaar vanaf deze weg.
  • Goed en logisch ontsloten vanaf deze weg.
  • Het perceel heeft een minimale oppervlakte van minimaal 2.500 m2
  • Een horecabestemming of de medewerking van de gemeente aan deze bestemming.
  • In of langs dichtbevolkte gebieden.

Eigendom

Sanders besloot in 1964 om zijn aandelen te verkopen. Hiermee was een bedrag gemoeid van $2 miljoen. Sinds de verkoop is de keten driemaal doorverkocht. De betreffende bedrijven waren: Heublein (1971), R.J. Reynolds (1982) en PepsiCo (1986). Het laatste bedrijf is tegenwoordig nog steeds eigenaar en actief onder de naam van Yum! Brands.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://kfc.nl
  • http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_KFC

Reageer op het artikel "KFC, dé fastfoodketen op het gebied van kipproducten"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 24-09-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: Amerikaanse fastfoodketens
Schrijf mee!