ZZP en social media

ZZP en social media Als ZZP’er wil je natuurlijk wel dat potentiële klanten je weten te vinden. Tegenwoordig is vooral social media een goede manier om meer bekendheid te krijgen voor je onderneming. Hoe kun je social media gebruiken om je bedrijf te promoten? Waar moet je als ZZP'er rekening mee houden wanneer je je bedrijf promoot via social media?

Veel ZZP’ers

Er zijn steeds meer mensen die voor zichzelf beginnen. Het aantal ZZP’ers groeit ontzettend. Als jij ZZP’er bent, dan wil je natuurlijk wel opvallen. Je moet dus je bedrijf promoten, want anders weten je potentiële klanten niet eens dat je bestaat. Eén van de beste manieren om dit te voorkomen is door gebruik te maken van social media.

Voordelen social media

Als ZZP’er kun je veel voordeel halen uit het promoten van je bedrijf via social media. Als mensen je volgen of je pagina leuk vinden, zullen ze regelmatig nieuwe updates van je zien en je naam onthouden. Dit maakt het makkelijker om daadwerkelijk zaken te doen en nieuwe opdrachten te krijgen. Ook kun je via social media gemakkelijk contact houden met je klanten en bied je een handig platform waar ze terecht kunnen met vragen.

Spam niet

Belangrijk om te onthouden is dat je niet moet spammen tijdens het promoten van je onderneming. Maak mensen niet gek met constante updates en volg niet mensen puur alleen om je bedrijf te promoten. Dit wordt doorgaans vooral gezien als spam en irritant en hiermee is de kans dus groot dat je klanten verliest in plaats van krijgt. Veel mensen vinden het prettig om het idee te krijgen dat er daadwerkelijk een mens aan de andere kant zit. Post dus niet alleen over jezelf en je bedrijf, maar reageer ook op andere mensen en bedrijven. Voor sommige ZZP’ers kan het zelfs van toegevoegde waarde zijn als ze af en toe iets over zichzelf schrijven.

Reageer op actualiteiten

Een nieuwsbericht of een hype kan een goede aanleiding zijn voor jou om aandacht te krijgen bij nieuwe potentiële klanten. Probeer zo te reageren dat het past bij het actuele bericht én bij jouw bedrijf. Wellicht kun je er een blog over schrijven en deze delen op social media. Omdat een bepaald onderwerp hot is, is de kans groot dat er op je link wordt geklikt.

Wees up-to-date

Een Facebookpagina of Twitteraccount dat tijden niet wordt gebruikt, is geen goede reclame. Let er daarom altijd op dat je social media accounts up to date zijn. Post de laatste belangrijke informatie over je bedrijf en wees duidelijk in wat je aan te bieden hebt. Regelmatig updaten betekent dat je naam regelmatig wordt gezien. Zeker wanneer mensen het ook nog eens delen of liken.

Hoe doen andere ZZP’ers het?

Het is natuurlijk niet de bedoeling andere ZZP’ers precies te kopiëren, maar je kunt je wél laten inspireren. Kijk eens goed hoe andere ZZP’ers gebruik maken van hun social media. Vind je een bepaalde aanpak goed, of juist niet? En waarom wel of niet? Leer van andermans fouten en laat je juist inspireren door goede ideeën. Op die manier kun jij je eigen onderneming ook goed promoten! Let er wel op dat je anderen niet gaat kopiëren, want dit wordt niet gewaardeerd. Vind je eigen weg in de promotie, dat werkt veel beter!

Lees verder

© 2014 - 2024 Writingsuus, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Waarom en hoe social media te gebruiken door bedrijven?Waarom en hoe social media te gebruiken door bedrijven?Social media biedt organisaties de mogelijkheid om op een ideale manier (goedkoop, snel, gebruiksvriendelijk, groot bere…
Sociale Media, overheid en de gevarenSociale Media, overheid en de gevarenOnder social media of wel sociale media wordt een online platform verstaan, waarop je met elkaar kunt communiceren. Het…
Flirten via Facebook: vind je de liefde via social media?Flirten via Facebook: vind je de liefde via social media?Sociale media. Een onmisbaar hulpmiddel voor je sociale contacten, en inmiddels ook volkomen ingeburgerd bij het leggen…
Probleempje: de kracht van Marktplaats of Social MediaProbleempje: de kracht van Marktplaats of Social MediaSocial Media als Twitter of Facebook worden vooral gebruikt om iemand iets te laten weten. Op Marktplaats worden vooral…

Waarde van de voorraad bepalenWaarde van de voorraad bepalenHet is voor ondernemers belangrijk om nauwkeurig de waarde van hun voorraad te kunnen vaststellen. Het kan immers een be…
Technische aspecten bij het starten van een eigen bedrijfBij het starten van een bedrijf komt veel kijken. Maar voordat je kunt beginnen met dingen regelen, is het eerst van bel…
Writingsuus (705 artikelen)
Laatste update: 09-06-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.