InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Webwarenhuis Bol.com wordt steeds Boller

Webwarenhuis Bol.com wordt steeds Boller

Webwarenhuis Bol.com wordt steeds Boller Internetwinkelen heeft een grote vlucht genomen en een van de grootste webwinkels is bol.com. De internetwinkel profiteert van de ontwikkeling dat steeds meer mensen vanachter hun computer spullen aanschaffen. Bol.com speelt er handig op in door steeds meer rubrieken en steeds meer verschillende producten verkopen. Bol.com is niet te stuiten en wordt steeds boller. De omzet schiet in het jaar 2016 voor het eerst door de één miljard euro en de lat ligt voor Bol.com nog hoger.

Het begon met boeken

Het begon met boeken, bij Bol.com, maar intussen is de internetwinkel ook dag en nacht open voor kattengrit, flossdraad, luiers, home-cinemaset, tuingereedschap, een puzzel, vibrator en muurverf. Modern winkelen is tien minuten klikken op de website van bijvoorbeeld Bol.com. Het is niet goed voor de winkels in de winkelstraat: de ene na de andere fysieke winkel sluit om definitief met de nering te stoppen of om over te stappen op een online winkel. De crisis en de opmars van webwinkels is daar debet aan. Bol.com heeft zich binnen 15 jaar opgewerkt tot een online winkel waar van alles te koop is.

Bron: Bol.comBron: Bol.com

Utrecht

De internetwinkel uit Utrecht begin in 1999 in Duitsland aan zijn succesvolle opmars. De Duitser Bertelsmann startte als internetverkoper met Bertelsmann On Line. Het was in die tijd nog een internet boekwinkel, maar dat zou gauw veranderen. In Nederland maakte het bedrijf naam met simpelweg BOL. Een gouden greep was het bolle blauwe mannetje dat grappig is, de naam Billie draagt en lekker vol van maat is. Dat volle verbeeldt het volle van de internetwinkel. Met tijdelijke acties van Bol.com wil Billie nog wel eens veranderen in een stoere bink met opgepompte spieren om de actie kracht bij te zetten.

Erotiek en meer

Wat begon met 14.000 boektitels groeide uit tot een Nederlandse variant van Amazon, de internationale webwinkel waar je van alles kunt kopen. Inmiddels staan er zes miljoen producten in de schappen van de digitale winkel. Bol.com breidde het assortiment uit met erotische producten zoals condooms, glijmiddel, vibrators en dildo’s. Vanuit je eigen huiskamer kun je de meest intieme producten door de pakketservice laten thuisbezorgen.

Alles voor je paard

Een nieuwe loot aan de Bol-tak is ook een dierenafdeling en bouwmarkt. Je koopt er net nog geen paard, maar wel Alles voor je Paard.

Miljoenen klanten en miljard omzet

Het webwarenhuis is zo populair dat in zes miljoen Nederlanders en Belgen er inkopen doen, die goed zijn voor aankoop van miljoenen producten. De omzet is honderden miljoenen euro's. Een gewone winkel kan vier- tot zevenduizend producten etaleren. Het voordeel van de webwinkel is meteen duidelijk. In 2016 schiet de omzet van het webwarenhuis door de één miljard.

Bol.com Plaza

De organisatie van bol.com is uitgekiend. Bij het enorme bedrijf werken iets meer dan 1000 mensen, maar enorme pakhuizen zijn er niet. Het Centraal Boekhuis levert bijvoorbeeld de boeken die via Bol.com worden besteld rechtstreeks aan de klanten. Ook laat Bol.com andere ondernemers onder de Bol-vlag leveren, zoals het erotiekconcerm Beate Uhse.

Winkeliers kunnen hun producten aan een groot publiek aanbieden via de website van Bol.com en dat is een gouden greep gebleken. Winkeliers vergroten hun bereik en omzet en klanten kunnen via bol.com kiezen uit een groter assortiment.

Nog meer artikelen

Al ruim 17.000 zakelijke verkopers hebben zich aangemeld bij bol.com en dat betekent een uitbreiding van het aantal artikelen met meer dan 2,5 miljoen.

Albert Heijn

Een grote slag slaat Bol.com door de samenwerking met Albert Heijn. De AH-winkels worden afleverpunten van de Bol.com bestellingen. Ahold-Delhaize is sinds 2012 het moederbedrijf van Bol.com.

Winkelen op de bank

Winkel in en winkel uit kan een geweldig gezellig en inspirerend uitje zijn. Sjouwen met tassen en tussen door een kopje koffie in het café op de hoek. Webwinkelen ontbeert die gezelligheid. Het grote voordeel zit hem in de massa van artikelen, het gemak waarmee je iets kunt vinden en de snelle levering van de spullen aan huis.

Bestelgemak

De webwinkel is niet alleen meer voor afgelegen gebieden een uitkomst: het is een nieuwe vorm van winkelen geworden en met bestelgemak vanuit de huiskamer.

Beste webwinkel

In 2013 vinden consumenten voor het tweede jaar op rij Bol.com de beste webwinkel om aankopen te doen. De webwinkel staat op nummer 1 in de top 100 van onderzoeksbureau Wua! In 2015 is Bol.com verkozen tot ‘Beste Online Warenhuis van Nederland’ en in hetzelfde jaar werd bol.com in België onderscheiden met de titel ‘Beste Webshop van België 2015-2016’.

Thuiswinkel Award

In 2016 won het webwarenhuis de Thuiswinkel Award.

Sieraden in het webwarenhuis

Het assortiment blijft uitbreiden. Bol.com is in 2014 ondermeer ringen, armbanden, horloges en zonnebrillen gaan verkopen. Het wordt beschouwd als een aanval op de juweliers-branche, maar is tevens een kans voor diezelfde branche. Bol.com weet via zoekopdrachten, die klanten intikken op de website, dat er vraag is naar sieraden en horloges. De webgigant heeft 25.000 sieraden op voorraad liggen, in alle stijlen en prijscategorieën. Bol.com ziet het niet als een bedreiging voor de branche, omdat de webwinkel openstaat voor andere winkeliers. Zij kunnen bijvoorbeeld via bol.com hun assortiment aan de man brengen. Op die manier is bol.com een kans voor juweliers, die in hun eigen winkel steeds kostbaarder moeten beveiligen tegen overvallers. De samenwerking zou een uitkomst kunnen zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Datum uitbetaling Albert Heijn - Uitbetaaldata 2012Datum uitbetaling Albert Heijn - Uitbetaaldata 2012Albert Heijn betaalt al haar medewerkers tegelijkertijd uit. Heb je een (bij)baan bij Albert Heijn? Lees hieronder wanne…
Webwinkel is big businessWebwinkel is big businessHet internet wordt steeds belangrijker in onze samenleving. Jaarlijks stijgen de gerealiseerde omzetten via het web. Ste…
Albert Heijn, de grootste supermarkt van NederlandAlbert Heijn, de grootste supermarkt van NederlandDe Albert Heijn is al enige tijd ronduit de grootste supermarktketen van Nederland. Sterker nog, één op de 3 supermarkte…
Albert: Al jouw boodschappen van Albert Heijn thuisbezorgdWanneer je lui bent, ziek of slecht ter been vormt de bezorgservice van Albert, Albert.nl, een oplossing. Je bestelt je…
Shelf Ready PackagingToen Albert Heijn in oktober 2012 aankondigde Shelf Ready Packaging te gaan gebruiken in de winkels was het eerste wat e…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • www.bol.com
  • Persbureau Ameland
  • http://pers.bol.com/over-bolco/ geraadpleegd op 7 januari 2016
  • https://www.emerce.nl/nieuws/dick-boer-bol-com-een-miljard-omzet-in-2016 geraadpleegd op 14 april 2017
  • Leeuwarder Courant - Bol.com verandert in marktplaats - 12 april 2017
  • Afbeelding bron 1: Bol.com

Reageer op het artikel "Webwarenhuis Bol.com wordt steeds Boller"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 14-04-2017
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: Webwinkelen
Schrijf mee!