InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Bol.com wordt steeds Boller

Bol.com wordt steeds Boller

Bol.com wordt steeds Boller Internetwinkelen heeft een grote vlucht genomen en een van de grootste webwinkels is bol.com. De internetwinkel profiteert van de ontwikkeling dat steeds meer mensen vanachter hun computer spullen aanschaffen. Bol.com speelt er handig op in door steeds meer rubrieken en steeds meer verschillende producten verkopen. Bol.com is niet te stuiten en wordt steeds boller.

Boeken

Het begon met boeken, bij bol.com, maar intussen is de internetwinkel ook dag en nacht open voor kattengrit, flossdraad, luiers, home-cinemaset, tuingereedschap, een puzzel, vibrator en muurverf. Modern winkelen is tien minuten klikken op de website van bijvoorbeeld Bol.com. Het is niet goed voor de winkels in de winkelstraat: de ene na de andere fysieke winkel sluit om definitief met de nering te stoppen of om over te stappen op een online winkel. De crisis en de opmars van webwinkels is daar debet aan. Bol.com heeft zich binnen 15 jaar opgewerkt tot een online winkel waar van alles te koop is.

Bron: Bol.comBron: Bol.com

Utrecht

De internetwinkel uit Utrecht begin in 1999 in Duitsland aan zijn succesvolle opmars. De Duitser Bertelsmann startte als internetverkoper met Bertelsmann On Line. Het was in die tijd nog een internet boekwinkel, maar dat zou gauw veranderen. In Nederland maakte het bedrijf naam met simpelweg BOL. Een gouden greep was het bolle blauwe mannetje dat grappig is, de naam Billie draagt en lekker vol van maat is. Dat volle verbeeldt het volle van de internetwinkel. Met tijdelijke acties van Bol.com wil Billie nog wel eens veranderen in een stoere bink met opgepompte spieren om de actie kracht bij te zetten.

Erotiek

Wat begon met 14.000 boektitels groeide uit tot een Nederlandse variant van Amazon, de internationale webwinkel waar je van alles kunt kopen. Inmiddels staan er zes miljoen producten in de schappen van de digitale winkel. Bol.com breidde het assortiment uit met erotische producten zoals condooms, glijmiddel, vibrators en dildo’s. Vanuit je eigen huiskamer kun je de meest intieme producten door de pakketservice laten thuisbezorgen. Een nieuwe loot aan de Bol-tak is ook een dierenafdeling en bouwmarkt. Je koopt er net nog geen paard, maar wel Alles voor je Paard.

Miljoen

Het webwarenhuis is zo populair dat in zes miljoen Nederlanders en Belgen er inkopen doen, die goed zijn voor aankoop van miljoenen producten. De omzet is honderden miljoenen euro's. Een gewone winkel kan vier- tot zevenduizend producten etaleren. Het voordeel van de webwinkel is meteen duidelijk.

Bol.com Plaza

De organisatie van bol.com is uitgekiend. Bij het enorme bedrijf werken iets meer dan 1000 mensen, maar enorme pakhuizen zijn er niet. Het Centraal Boekhuis levert bijvoorbeeld de boeken die via Bol.com worden besteld rechtstreeks aan de klanten. Ook laat Bol.com andere ondernemers onder de Bol-vlag leveren, zoals het erotiekconcerm Beate Uhse.
Winkeliers kunnen hun producten aan een groot publiek aanbieden via de website van Bol.com en dat is een gouden greep gebleken. Winkeliers vergroten hun bereik en omzet en klanten kunnen via bol.com kiezen uit een groter assortiment. Al ruim 17.000 zakelijke verkopers hebben zich aangemeld bij bol.com en dat betekent een uitbreiding van het aantal artikelen met meer dan 2,5 miljoen.

Albert Heijn

Een grote slag slaat Bol.com door de samenwerking met Albert Heijn. De AH-winkels worden afleverpunten van de Bol.com bestellingen.

Winkelen

Winkel in en winkel uit kan een geweldig gezellig en inspirerend uitje zijn. Sjouwen met tassen en tussen door een kopje koffie in het café op de hoek. Webwinkelen ontbeert die gezelligheid. Het grote voordeel zit hem in de massa van artikelen, het gemak waarmee je iets kunt vinden en de snelle levering van de spullen aan huis. De webwinkel is niet alleen meer voor afgelegen gebieden een uitkomst: het is een nieuwe vorm van winkelen geworden en met bestelgemak vanuit de huiskamer.

Beste winkel

In 2013 vinden consumenten voor het tweede jaar op rij Bol.com de beste webwinkel om aankopen te doen. De webwinkel staat op nummer 1 in de top 100 van onderzoeksbureau Wua! In 2015 is Bol.com verkozen tot ‘Beste Online Warenhuis van Nederland’ en in hetzelfde jaar werd bol.com in België onderscheiden met de titel ‘Beste Webshop van België 2015-2016’.

Sieraden

Het assortiment blijft uitbreiden. Bol.com is in 2014 ondermeer ringen, armbanden, horloges en zonnebrillen gaan verkopen. Het wordt beschouwd als een aanval op de juweliers-branche, maar is tevens een kans voor diezelfde branche. Bol.com weet via zoekopdrachten, die klanten intikken op de website, dat er vraag is naar sieraden en horloges. De webgigant heeft 25.000 sieraden op voorraad liggen, in alle stijlen en prijscategorieën. Bol.com ziet het niet als een bedreiging voor de branche, omdat de webwinkel openstaat voor andere winkeliers. Zij kunnen bijvoorbeeld via bol.com hun assortiment aan de man brengen. Op die manier is bol.com een kans voor juweliers, die in hun eigen winkel steeds kostbaarder moeten beveiligen tegen overvallers. De samenwerking zou een uitkomst kunnen zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Condooms - een veilige vorm van geboortecontroleCondooms - een veilige vorm van geboortecontroleWaarom zou ik een condoom gebruiken? Condooms zijn de enige vorm van bescherming, welke zowel de overdracht van seksueel…
Datum uitbetaling Albert Heijn - Uitbetaaldata 2012Datum uitbetaling Albert Heijn - Uitbetaaldata 2012Albert Heijn betaalt al haar medewerkers tegelijkertijd uit. Heb je een (bij)baan bij Albert Heijn? Lees hieronder wanne…
Albert Heijn, de grootste supermarkt van NederlandAlbert Heijn, de grootste supermarkt van NederlandDe Albert Heijn is al enige tijd ronduit de grootste supermarktketen van Nederland. Sterker nog, één op de 3 supermarkte…
Albert: Al jouw boodschappen van Albert Heijn thuisbezorgdWanneer je lui bent, ziek of slecht ter been vormt de bezorgservice van Albert, Albert.nl, een oplossing. Je bestelt je…
De geschiedenis van de Albert HeijnDe geschiedenis van de Albert HeijnWat begon als een klein winkeltje is uitgegroeid tot één van de grootste supermarkten van ons land. Alles kun je er vind…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • www.bol.com
  • Persbureau Ameland
  • http://pers.bol.com/over-bolco/ geraadpleegd op 7 januari 2016
  • Afbeelding bron 1: Bol.com

Reageer op het artikel "Bol.com wordt steeds Boller"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 08-01-2016
Gepubliceerd: 22-05-2013
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: Webwinkelen
Schrijf mee!