InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Troonwisselingsvlag voor Beatrix en Willem-Alexander

Troonwisselingsvlag voor Beatrix en Willem-Alexander

Troonwisselingsvlag voor Beatrix en Willem-Alexander Met de troonopvolging door Prins Willem-Alexander, de Prins van Oranje, in het vooruitzicht ontwikkelde de Dockumer Vlaggen Centrale in 2013 een troonwisselingsvlag. Een vlag met als hoofdkleur oranje en verder het rood, wit en blauw van de Nederlandse vlag. In de vlag zijn de silhouetten van Beatrix en Willem-Alexander verwerkt. Het dundoek kreeg de erkenning van officiële kroningsvlag.

Dokkumer Vlaggen Centrale

Koningsvlag met Beatrix en Willem-Alexander

De vlag lag al weken klaar, maar het wachten was op het nieuws over de datum van de troonswisseling. Die datum moest er ook op. Met de aankondiging van de Koningin dat ze op 30 april 2013 afstand doet van de troon en dat haar zoon Willem-Alexander de troon die dag bestijgt, konden de persen gaan draaien. Op 29 januari 2013 rolde de eerste troonswisselingsvlag van de band.

Bron: DVCBron: DVC

Dockumer Vlaggen Centrale in Dokkum

In Dokkum staat een vlaggenfabriek die graag inspeelt op de actualiteit. Of het nu een voetbalkampioenschap is of een ander feestelijke gebeurtenis, de Dockumer Vlaggen Centrale (DVC) ontwikkelt er een eigen vlag voor en weet er steevast successen mee te boeken. De vlag is niet alleen core business van de DVC, ze scoren met hun bijzondere exemplaren ook heel veel media-aandacht.

Exclusieve gedenkvlag

Nu de Koningin de scepter officieel overdraagt is het tijd voor een exclusieve gedenkvlag. De vlag is uniek en is voorbestemd een collectorsitem te worden.

Waardig op het dundruk

Hare Majesteit de Koningin en Zijne Koninklijke Hoogheid de Prins van Oranje staan er samen op een waardige manier op afgebeeld. De dundruk wordt vervaardigd volgens het procedé van de zeefdruk. De vlag is een eenmalige uitgave, een specialty.

Zeefdruk

Zeefdruk is een uitgelezen techniek voor het bedrukken van doek. Die techniek garandeert een hoge kleurweergave met scherpe details. De vlaggen zetten historische momenten kracht bij. De ontwikkelingen op dit gebied verschuiven richting digitale print. Digitaal printen kan razendsnel.

Vlag en traditie

Al eerder werden er vlaggen uitgegeven met speciale Koninklijke kleuren en motieven ter gelegenheid van Koninklijke feestelijkheden. Die traditie gaat terug tot 1936.
  • 1936 verlovingsvlag voor Prinses Juliana en Prins Bernhard;
  • 1936 rood-wit-blauwe zwaaivlaggetjes;
  • 1965 verlovingsvlag voor Koningin Beatrix en Prins Claus;
  • 2001 verlovingsvlag voor Prins Willem-Alexander en Máxima;
  • 2003 geboortevlag voor Prinses Catharina-Amalia;
  • 2013 troonswisselingsvlag voor Koningin Beatrix en Koning Willem-Alexander.

DVC en de verlovingsvlag

De verlovingsvlag voor Juliana en Bernhard werd gedrukt in het oprichtingsjaar van de Dockumer Vlaggen Centrale.
  • Opgericht in 1936;
  • 110 medewerkers in 2013/ 80 in 2017;
  • gemiddelde jaaromzet bedraagt 14,2 miljoen euro;
  • in 2004 was DVC gekozen tot Friese onderneming van het jaar;
  • In 2008 ontvingen DVC een onderscheiding van Deloitte als één van de vijftig bedrijven met het beste management.

Oranje Strik

Op vrijdag 12 april 2013 ontvangt de Dokkumer Vlaggen Centrale de Oranje Strik uit handen van de Commissaris van de Koningin van Friesland, John Jorritsma. Het is de officiële erkenning namens het Nationaal Comité Inhuldiging, speciaal voor de ontwikkeling van de populaire Kroningsvlaggen.

Gegevens DVC

Dokkumer Vlaggen Centrale

  • Holwerderweg 25
  • 9101PA Dokkum
  • emailadres: vbn@dvc.nl
  • www.vlaggenwinkel.nl.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aftreden Koningin Beatrix na 33 jaar op de troonAftreden Koningin Beatrix na 33 jaar op de troonOp maandag 28 januari 2013 liet Koningin Beatrix weten dat zij op dinsdag 30 april 2013 afstand zou nemen van de troon.…
Troonswisseling: Aftreden van koningin Beatrix in 2013Troonswisseling: Aftreden van koningin Beatrix in 2013In een toespraak op 28 januari 2013 deed koningin Beatrix de aankondiging dat zij op 30 april zou aftreden. Daarmee wiss…
Beatrix en Willem-Alexander samen op muntBeatrix en Willem-Alexander samen op muntKoningin Beatrix staat samen met kroonprins Willem-Alexander op een munt. Op de kopzijde staan beide profielen: zowel di…
Oranje Boven(op) je nagelsOranje Boven(op) je nagelsOranje boven! Het belooft een heel speciale Koninginnedag te worden op 30 april 2013 in verband met de troonswisseling.…
Koninklijke vernoemingen in NederlandKoninklijke vernoemingen in NederlandHet is gebruikelijk dat in Nederland de namen van de leden van het koninklijk huis gebruikt worden voor de naamgeving va…
Bronnen en referenties
  • Dvc.nl
  • Persbureau Amelsand
  • Afbeelding bron 1: DVC

Reageer op het artikel "Troonwisselingsvlag voor Beatrix en Willem-Alexander"

Reactie

W. J. J. Tangeman, 05-02-2013 11:18 #1
Ik wil gaarne van U weten wat de vlag van de troonwisseling kost. Ik heb er een nodig van 150 lang en 90 breed. Ik hoop dat U het mij wil laten weten, en of U ook aan particulieren levert.
M.V.G.WIM TANGEMAN Reactie infoteur, 05-02-2013
Dag W. Tangeman, Ik meen 15 euro. Ga even naar de website van de Dockumer Vlaggencentrale.
Succes.
Sjaan fan Ameland

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 30-03-2017
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: Koning en koningin
Reacties: 1
Schrijf mee!