InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Wat is een elevator pitch en wanneer gebruik je deze?

Wat is een elevator pitch en wanneer gebruik je deze?

Wat is een elevator pitch en wanneer gebruik je deze? Een elevator pitch is een korte introductie van jezelf of van een product wat je wil promoten. Een goede elevator pitch maakt het netwerken gemakkelijker. Je zorgt dat een ander snel een beeld krijgt van jouw kunnen en werkervaring of van hetgeen je wilt aanprijzen. Iemand die een goede elevatorpitch heeft, wordt makkelijker onthouden en vergroot hierdoor zijn netwerk.
De naam elevator pitch is ontleend aan de tijd waarin een lift van de begane grond naar de bovenste etage van een flatgebouw gaat. Dit is afhankelijk van de hoogte van de flat dertig seconden tot twee minuten. De bedoeling van een elevator pitch is dan ook om in een heel kort tijdsbestek (de tijd dat je in die lift staat) jezelf of je product aan te prijzen. De aanbevolen tijd voor een elevator pitch is één minuut.

Welke spreektaal gebruik je in een elevator pitch?

  • Een elevator pitch is ongeveer honderd woorden lang en je vertelt je verhaal altijd in de tegenwoordige tijd.
  • Je gebruikt korte en duidelijke zinnen in een actieve vorm. Geen zinnen zoals “Ik zou eventueel willen werken...”, maar “Ik wil werken...”
  • Overdrijf niet en benoem alleen de feiten. Wanneer je de indruk wekt te overdrijven, wordt al snel je betrouwbaarheid betwijfeld en dat is precies het tegenovergestelde van wat je wil bereiken met je verhaal.
  • Zorg dat je verhaal ambitie en passie uitstraalt. Je wil wat bereiken en je gaat ervoor. Enthousiasme zorgt ervoor dat je boodschap overkomt.

Wanneer gebruik je een elevator pitch?

Een elevator pitch gebruik je in een sollicitatiegesprek als antwoord op de vraag: “Vertel eens iets over uzelf”. Je gebruikt het om jezelf voor te stellen op bedrijfsfeestjes en recepties, maar ook in de privésfeer gebeurt het geregeld dat mensen je vragen wat je werk inhoudt. Zo heb je altijd een professioneel klinkend antwoord klaar. Een elevatorpitch is dus niet meer dan een doelbewuste introductie als inleiding van een gesprek. Je past een elevator pitch dan ook altijd aan aan de toehoorder en de situatie. Met een ideale elevator pitch maak je je toehoorder nieuwsgierig en lok je vragen uit, maar dat is niet zo eenvoudig. Het grote voordeel van een elevator pitch is de snelle introductie, waardoor je (zeker als je hem al een paar keer hebt gebruikt) zelfverzekerd overkomt.

Hoe maak je een elevator pitch?

Houd het kort en bedenk welke boodschap je over wil brengen. Wat moet de toehoorder zich van jou herinneren? Denk hierbij als een ondernemer en probeer jezelf te verkopen. Beschrijf jezelf aan de hand van bepaalde sleutelwoorden en geef daarbij antwoord op de volgende vragen. Wie help je met je werkzaamheden? Hoe help je ze? Eindig indien mogelijk met een vraag.

Voorbeeld
Ik ben … van schildersbedrijf.... Met onze kleurstellingen zorgen we voor een schoon en aangenaam ogende werkomgeving bij de bedrijven in Amsterdam en omgeving. Doordat wij verf gebruiken waar vuil slecht aan hecht zal de werkomgeving er lang aangenaam uitzien. Hierdoor zullen uw werknemers zich prettig voelen, makkelijk klanten kunnen ontvangen en productiever zijn. We hebben alleen schilders in dienst die netjes werken en de ruimten netjes achterlaten. Service vinden we erg belangrijk. Wilt u misschien mijn kaartje?

Wat is een elevator yell?

Een elevator yell is een verkorte elevator pitch waarin je jezelf beschrijft in enkele zinnen.

Voorbeeld
Mijn naam is … Ik maak websites voor ondernemers zodat ze makkelijker online te vinden zijn. Hiervoor maak ik gebruik van goede sleutelwoorden. Ik ben altijd bereid om websites die niet goed gevonden worden even na te lopen en waar nodig te verbeteren. Hebt u een website die goed gevonden wordt?

Voorbeeld
Mijn naam is... Ik ben een bloemist, gespecialiseerd in epifyten en vooral de tropische varianten hebben mijn belangstelling.
Klinkt een stuk interessanter dan: “Ik heb een bloemenwinkel die hoofdzakelijk orchideeën verkoopt.” Al zeg je natuurlijk in beide gevallen hetzelfde.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De toegevoegde waarde van een elevator pitchDe toegevoegde waarde van een elevator pitchSolliciteren is een kwestie van uzelf verkopen. In een elevator pitch moet u in een paar minuten iets over uzelf zeggen,…
Wat is een elevator pitch?Wat is een elevator pitch?Een elevator pitch is een korte presentatie over jezelf of jouw bedrijf. Hierin vat je samen wie jij bent en wat jouw kw…
Sollicitatievraag – Vertel eens iets over jezelf?Sollicitatievraag – Vertel eens iets over jezelf?Een sollicitatiegesprek kun je voor een deel voorbereiden. Een aantal vragen kun je zeker van zijn dat ze gesteld worden…
Sollicitatiegesprek: Vertel eens iets over jezelfSollicitatiegesprek: Vertel eens iets over jezelfIn de meeste sollicitatiegesprekken zit de vraag: “Vertel eens iets over jezelf”. Dit lijkt een onbenullige vraag om het…
Hoe haal je als ondernemer meer omzet?De economie kent haar hoogtepunten en dieptepunten. Een ondernemer probeert natuurlijk zich in te dekken voor de dieptep…
Bronnen en referenties
  • www. Lancelots.nl
  • www.alumni.hbs.edu/careers/pitch/

Reageer op het artikel "Wat is een elevator pitch en wanneer gebruik je deze?"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 03-01-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: Werk en solliciteren
Schrijf mee!