Een bedrijfsnaam moet vooral duidelijk zijn voor de klant

Een bedrijfsnaam moet vooral duidelijk zijn voor de klant Zodra u een eigen bedrijf begint, zult u daar ook een goede naam voor moeten vinden. Die moet vooral duidelijk zijn over de diensten die u gaat aanbieden. Alleen uw eigen naam is daarvoor niet genoeg, want die zegt de meeste mensen niets. De naam van uw bedrijf mag best uw eigen naam dragen, maar moet tevens uitdrukken wat uw bedrijf levert. Uw klanten tikken immers in de zoekmachines ook de naam in van de dienst of van het product dat zij zoeken. Op die manier komen de klanten dan ook het snelste bij uw bedrijf terecht. Een mooie, melodieuze naam of een afkorting via een paar hoofdletters wil dus niet altijd zeggen dat ze uw bedrijf zo goed mogelijk naar buiten dragen. Er hoort dan ook een goede soortnaam bij. Een naam in de richting van datgene, dat uw bedrijf doet.

Een gecombineerde bedrijfsnaam moet vooral pakkend zijn

Bedenk een gecombineerde bedrijfsnaam. Wilt u een BV starten, bedenk dan een pakkende naam, waaruit klanten meteen kunnen opmaken, wat uw bedrijf te bieden heeft. Gaat u bijvoorbeeld een installatiebedrijf oprichten, noem het dan bijvoorbeeld: “Installatietechniek B.V.” zodat klanten al aan de naam kunnen zien dat ze voor alle nieuwe installaties en met alle installatieproblemen bij u terecht kunnen.

Naamsbekendheid

Begint u als ZZP’er voor uzelf, combineer dan de dienst met uw eigen naam en noem uw bedrijf bijvoorbeeld “Installatietechniek, Robert Braam”. Op die manier leren uw klanten ook uw naam kennen in verband met de goede diensten, de kwaliteit en de service die u biedt. Uw eigen naam geeft niet alleen een bepaalde herkenning van uw eigen bedrijf binnen de installatietechniek, maar staat vooral ook voor de kennis, de vakkundigheid en de klantgerichtheid die u aan uw eigen naam verbindt.

De service aan de klant is heel belangrijk

Uw service naar de klant toe is een van de belangrijkste aspecten van uw bedrijf. Vooral als u nog maar net voor uzelf begonnen bent. Klanten beoordelen u niet alleen op uw vakkennis, maar ook op de manier, waarop u aan hun wensen tegemoet komt. Of u ook goed naar hen luistert en de opdrachten naar hun wensen invult. Daarmee houdt u uw naam en uw bedrijf immers op een bepaalde standaard. Dat spreekt mensen aan en zij zullen u dan ook vaak aanbevelen aan vrienden en kennissen.

Gebruik vooral niet alleen uw eigen naam

Uw eigen naam heeft vooral in het begin nog helemaal geen bekendheid en zal deze ook moeilijk krijgen, als u daar niet uw diensten aan vastbindt. Een naam zegt immers niets over de dienst die u biedt en al helemaal niet voor welke kwaliteit en service deze staat. Wilt u voor uw nieuwe bedrijf reclame maken, dan moet u dat immers doen met de dienst die u gaat aanbieden. Die dienst en uw naam zullen na verloop van tijd een begrip worden voor uw klanten.

Klanten zoeken om te beginnen naar iemand die hun wensen kan invullen

Uw klanten zoeken immers naar uw dienst en niet in de eerste plaats naar u als persoon. Pas als u na verloop van tijd bewezen hebt een goede en betrouwbare zakenman of –vrouw te zijn, zullen de klanten uw naam aan elkaar doorgeven en staat deze voor kwaliteit en betrouwbaarheid.

Kies voor een zakelijke bedrijfsnaam

Kies vooral een zakelijke bedrijfsnaam die goed in de markt ligt, prettig in de mond ligt en precies uitdrukt wat u levert en niet al te kinderlijk overkomt. Zo klinkt bijvoorbeeld “Liesjes dropjes” veel oubolliger dan “De Dropwinkel”. Het eerste kan dan wel gezellig klinken, maar komt niet echt zakelijk over.

Voorbeeld van een zakelijke bedrijfsnaam

Om nog eens bij het voorbeeld van de installatietechniek te blijven: “Roberts Installaties” klinkt eveneens minder zakelijk dan het hierboven staande “Installatietechniek, Robert Braam”. Het eerste klinkt te vertrouwelijk om echt serieus genomen te worden. De tweede vorm geeft ook meer de inhoud van het werk weer en is ook vanwege dat al beter om klanten aan te trekken.

De stijl van uw bedrijf

Bedenk dat uw bedrijfsnaam gebruikt wordt voor de marketing van uw bedrijf en straks eventueel ook op uw visitekaartjes, uw logo, uw bedrijfswagens, uw facturen, offertes en eventuele andere producten zal staan. De bekendheid zal steeds groter worden en is dan ook later moeilijk in een andere bedrijfsnaam om te vormen. Ten eerste kost dat geld en bovendien moet die nieuwe naam weer opnieuw bekend worden bij het grote publiek. Het is dus heel belangrijk om al in het begin zorgvuldig een bedrijfsnaam te zoeken die goed klinkt, snel bekend kan worden en die u op al uw bedrijfseigen onderdelen zet.

Kies vooral een “hapklare brok” als bedrijfsnaam

Soms zijn heel korte bedrijfsnamen ook effectief. Zo kunt u bijvoorbeeld de naam "Installatietechniek, Robert Braam” ook afkorten tot de snelle, gecombineerde naam “Itech”, waaronder u dan de complete naam zet als toevoeging en uitleg. Het voordeel daarvan is dat een dergelijke gecombineerde naam minder snel als domeinnaam geregistreerd staat, zodat u daar gemakkelijker een registratie voor kunt krijgen. Uw website kan dan “Itech.nl” genoemd worden, wat snel in de hoofden van mensen blijft hangen, zeker als u zorgt voor een goede kwaliteit en service.

De ZZP'er

In dat geval gebruikt u echter niet uw eigen naam. Bent u ZZP'er dan is die naam minder goed voor u dan voor een groot bedrijf. De toevoeging van de eigen naam is beter voor iemand die voor zichzelf werkt. Men kent u dan als persoon en weet ook welke kwaliteit u levert.

Uw bedrijfsnaam gaat meestal mee zolang uw bedrijf bestaat

Bedenk altijd dat de in het begin gekozen bedrijfsnaam heel belangrijk is. Naderhand is deze nog maar moeilijk aan te passen. De bedrijfsnaam staat dan niet alleen op uw briefpapier, reclamemateriaal, eventuele bedrijfsbus en op uw website, maar ook uw klanten zijn aan die naam gewend en zullen een nieuwe naam met argwaan bekijken.

Klantenverlies

Een nieuwe bedrijfsnaam voor een al langer bestaand bedrijf gaat meestal gepaard met klantenverlies. Klanten vragen zich immers af of er binnen het bedrijf iets veranderd is. Of de zaak bijvoorbeeld in andere handen is overgegaan, of dat er een wisseling van leverancier heeft plaatsgehad en u voor een goedkopere versie van het oude product gaat. Het is dan ook verstandig om al in de opstartperiode van uw bedrijf de tijd te nemen voor het kiezen van een goede bedrijfsnaam en daar dan ook bij te blijven.

De naam van de website

Als de naam van uw bedrijf op bovenstaande manier goed gekozen is, zal die naam ook kunnen dienen als domeinnaam voor uw website. Klanten zoeken op internet immers naar een dienst, een product en niet naar een naam. Uw eigen naam mag er best bijstaan, maar uw product moet vooraan staan, zodat klanten deze na het intikken van het zoekwoord ook meteen vinden.

Maak gebruik van de sociale media

Gebruik de sociale media om uw website en uw naam te promoten. Zet daar regelmatig een nieuwe foto van uw bedrijf of van uw werkzaamheden op. Geef er ook regelmatig een link naar een van de pagina's daarop en geef af en toe korte, maar goede informatie over bijvoorbeeld moeilijke onderwerpen van uw vak. Op die manier blijft u in de belangstelling staan.

Draag de naam van uw bedrijf duidelijk uit

Wilt u een korte, pakkende naam, zorg dan dat de complete naam met de beschrijving van de dienst in elk geval in de eerste regel van de tekst op uw website te vinden is. Dat alles geldt echter niet voor bedrijven die met hun eigen naam klanten zoeken, zoals schrijvers en kunstenaars zoals beeldhouwers en schilders, die het juist van hun naam moeten hebben en op deze manier bekend willen worden.
© 2012 - 2024 Cornelissens, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Bedrijfsresultaat verbeteren: klanten bindenBedrijfsresultaat verbeteren: klanten bindenTevreden, trouwe en vaste klanten kunnen de bedrijfsresultaten positief verbeteren. Een klant is het belangrijkste onder…
Kies de perfecte bedrijfsnaamWanneer je een bedrijf wilt starten kom je al snel uit bij de kamer van koophandel. Hier schrijf je je bedrijf in en je…
Het bedenken van een bedrijfsnaamEen pakkende bedrijfsnaam zet een bedrijf meteen op de kaart. Een sterke merknaam zorgt ervoor dat klanten de naam gemak…
Voor- en nadelen van een zakelijke rekeningVoor- en nadelen van een zakelijke rekeningVeel ondernemers hebben een zakelijke rekening. Er zitten verschillende voordelen aan het hebben van een zakelijke reken…

Zakelijke samenwerking vereist een goed netwerkZakelijke samenwerking vereist een goed netwerkVeel ondernemers willen hun onderneming niet al te groot laten worden. Ze hebben geen zin om werknemers in dienst te nem…
Wanneer schakelt u voor een factuur de deurwaarder in?Wanneer schakelt u voor een factuur de deurwaarder in?De deurwaarder inschakelen doet geen enkele zakenman graag, maar het is soms nodig. Vooral wanneer de economie stokt, ma…
Cornelissens (323 artikelen)
Laatste update: 01-07-2020
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.