Instrumenten voor de belevenissen regisseur - Animatie

Doel van belevingsconcepten is bezielen, opmonteren, in de stemming brengen, activeren, inspireren, initiëren, boeien en fascineren. Een instrument dat hierbij kan helpen is animatie. Aangezien gedenkwaardige belevenissen vaak samengaan met andere mensen leren kennen en andere (nieuwe) dingen willen doen, is animatie de uitgelezen aanpak bij het vormgeven van belevingswerelden (van merken). Onder animatie in dit geval, verstaan we de methode om te stimuleren dat in de vrije tijd het plezier, het sociale contact, de vrijblijvende en vriendelijke sfeer en ambiance gerealiseerd worden. Animatie is mensen uit de anonimiteit halen, hen moed geven communicatiebarrières en contactdrempels te overwinnen en hen het gevoel van emotionele geborgenheid en sociale zekerheid te geven. De macrobenadering (animatie met een maatschappelijk doel) tracht mensen te laten loskomen van vervreemding zodat deelname aan het sociale leven bevorderd wordt. De microbenadering (de individuele invalshoek) heeft tot doel de bevordering van de eigen identiteit, communicatie en zelfvertrouwen.

Er zijn vier vormen van animatie, te weten:

Personele animatie

Hierbij wordt een animator ingezet om mensen te helpen communicatiedrempels te overwinnen. In principe valt hier alle personeel onder die aan het belevingsconcept meewerken, ze hebben allemaal hun eigen rol binnen het concept.

Materiële animatie

Als er op het strand een volleybalnet opgesteld staat en er ligt een bal in de buurt, dan zullen vele mensen de bal spontaan opnemen. Dit is een voorbeeld van materiële animatie. Het doelgericht inzetten van dit middel kan de consument zeer doeltreffend tot gewenst gedrag aanzetten.

Sociaalecologische animatie

Hiermee worden omgevingsfactoren bedoeld die aanzetten tot actie. De inrichting of lay-out van een winkel, “feel” van de omgeving en zaken als bewegwijzering beïnvloeden het consumentengedrag in hoge mate. Denk aan het verschil in klantengedrag in een café waar wel of niet barkrukken aan de bar zijn opgesteld; de eerste situatie nodigt uit tot aanschuiven, de tweede om elders in de zaak te gaan staan.

Mediale animatie

Niet altijd bestaat de mogelijkheid, zoals bij sociaalecologische animatie, zichzelf een direct beeld te vormen van de werkelijkheid waarin men geïnteresseerd is. Inzet van media biedt dan vaak uitkomst. Van tevoren via media een situatie te creëren waardoor het doel van het evenement behaald wordt. Bijvoorbeeld door in de uitnodiging voor een evenement om vrijwilligers te bedanken voor hun inzet, de interesses te zetten van de vrijwilligers, zodat de gasten konden kiezen waar ze wilden zitten en bij wie.
© 2012 - 2024 Houbaer, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Het Pine & Gilmore belevingsmodelHet Pine & Gilmore is een model waarbij de beleving centraal staat. In deze tijd is beleving een steeds belangrijker ite…
De regisseur in beeldIn iedere beroepsgroep heb je mensen die de taak van regisseur op zich nemen. Een regisseur communiceert veel met andere…
Balinese gamelan: het grootste instrument ter wereld?Balinese gamelan: het grootste instrument ter wereld?Veel mensen zijn op Bali geweest en hebben daar de gamelanmuziek gehoord. Maar het eiland kent diverse typen gamelan, me…
Gif-animatie: bewegende plaatjes makenGif-animatie: bewegende plaatjes makenBewegende afbeeldingen in een webpagina zijn erg leuk. Ook in een mailtje met een verjaardagsgroet of kerstwens heeft ee…

Corporate image: hoe wordt gedacht over jouw organisatie?Corporate image: hoe wordt gedacht over jouw organisatie?Voor organisaties is het handig goed te communiceren met hun publieksgroepen. Dit gaat het beste wanneer de organisatie…
Marketingplan: De marketingmix of de 4 P’sMarketingplan: De marketingmix of de 4 P’sDe marketingmix is een onderdeel van het marketingplan. Het is een essentieel onderdeel aangezien in dit onderdeel de st…
Houbaer (13 artikelen)
Gepubliceerd: 02-04-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.