Externe analyse maken

De externe analyse (omgevingsanalyse) is een onderdeel van de SWOT-analyse. Je analyseert de kansen en bedreigingen voor het bedrijf of de instelling. De externe analyse bestaat uit een concurrentieanalyse en doelgroepanalyse. Soms wordt er onderscheid gemaakt in macrofactoren en mesofactoren. Een hulpmiddel bij de externe analyse van macrofactoren is de DESTEP-analyse.

SWOT-analyse

Een SWOT-analyse kent een interne en een externe component. De interne analyse leidt tot inzicht in de sterktes en zwaktes van een onderneming. De externe analyse, ook wel "omgevingsanalyse" genoemd, brengt de concurrentie en doelgroep in kaart en wordt vertaald naar kansen en bedreigingen. Er wordt onderscheid gemaakt tussen macrofactoren en mesofactoren.

Macrofactoren

Macrofactoren zijn ontwikkelingen waarop een bedrijf geen of nauwelijks invloed kan uitoefenen. Ontwikkelingen in pensioenen, AOW en de gezinssituatie zijn voorbeelden van macrofactoren. Deze veranderingen zijn niet het gevolg van het gedrag van de onderneming of haar concurrenten.

DESTEP-analyse maken

Door middel van de DESTEP-analyse kun je macrofactoren in kaart brengen.
  • Demografie: hoe is de bevolkingsopbouw?
  • Economie: economische omgevingsfactoren, zoals inflatie, koopkracht
  • Sociaal-cultureel: normen en waarden, trends die invloed hebben op de verkoop van je product
  • Ecologie: aandacht voor het milieu en grondstoffen
  • Politiek: de rol van de overheid: belastingen, subsidies et cetera

Mesofactoren

Mesofactoren zijn ontwikkelingen waar men wel invloed op kan uitoefenen. De afnemers en de concurrenten zijn de belangrijkste factoren in de meso-omgeving van een bedrijf.

Doelgroepanalyse of afnemersanalyse

In de afnemersanalyse of doelgroepanalyse, bekijk je het koopgedrag van de doelgroep. Wat is het nut van het product voor de doelgroep? Op welke momenten koopt hij het product? Zijn het impulsaankopen of is er over nagedacht? Waar bevinden de potentiële klanten zich?

Segmentatie

De volgende stap is segmentatie: het onderverdelen van de doelgroep in subcategorieën. Dat kan op drie manieren: lage kosten, een hoge prijs of een combinatie.

Concurrentieanalyse

Concurrenten zijn aanbieders van een vergelijkbaar product, aanbieders in dezelfde productcategorie, aanbieders van generieke producten en aanbieders van producten die een vergelijkbare gebruikstevredenheid als resultaat hebben. Je onderzoekt de volgende informatie:
  • Innovatieve kracht van de concurrenten
  • De organisatie van de productie
  • De financiering
  • Inrichting van het management
  • Productkwaliteit, marktkennis, marktaandeel, merkbekendheid, klantwaarde et cetera
© 2011 - 2024 Rebeccahoogers, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Marketingplan makenMarketingplan makenEen marketingplan is een afgeleide van het organisatieplan of de organisatiestrategie. Het marketingplan bestaat uit een…
De interne en externe kant van de SWOT-analyseDe interne en externe kant van de SWOT-analyseHet uitvoeren van een SWOT-analyse is tegenwoordig een veelgebruikt middel voor bedrijven om de eigen capaciteiten en de…
Interne analyse makenInterne analyse makenDe interne analyse maakt onderdeel uit van de SWOT-analyse. Door het maken van een interne analyse kan men de sterke en…
SWOT-analyse en ConfrontatiematrixSWOT-analyse en ConfrontatiematrixDe SWOT-analyse is een van de meest bekende, en meest gebruikte marketinginstrumenten. Het is dan ook een zeer nuttig in…

Brochure schrijvenEen brochure is een medium dat geschikt is voor bijna elk doel en elke doelgroep. Een brochure bestaat uit een vast aant…
Copywriter; salaris & opleidingEen copywriter schrijft zakelijke en commerciële teksten. Hij werkt als freelancer of is in dienst van een reclamebureau…
Bronnen en referenties
  • Zo maak je een marketingplan - F. de Groot
  • Grondslagen van de marketing - Verhage
Rebeccahoogers (449 artikelen)
Gepubliceerd: 26-11-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Bronnen en referenties: 2
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.