Het maken van een DESTEP-analyse

Een DESTEP-analyse is een vorm van een externe analyse die zich richt op ontwikkelingen, trends. In dit artikel staat uitgelegd hoe een DESTEP-analyse kan worden uitgevoerd. Aan de hand van deze analyse kan een marketingplan worden uitgewerkt.

Wat is een DESTEP-analyse

Een DESTEP analyse is een vorm van een externe analyse waarbij je de ontwikkelingen op bepaalde gebieden analyseert. Je volgt dus trends, lange termijn ontwikkelingen. Aan de hand van deze analyse weet je waar je op kunt inspelen met je onderneming om succesvol te worden.

Waar staan de letters DESTEP voor?

DESTEP staat voor:
  • Demografische ontwikkelingen
  • Economische ontwikkelingen
  • Sociaal-culturele ontwikkelingen
  • Technologische ontwikkelingen
  • Ecologische ontwikkelingen
  • Politiek-juridische ontwikkelingen

Vroeger werd de DESTEP ook wel de DSTEPJ genoemd. Politiek-juridisch werd dus als PJ gezien en de E van ecologische ontwikkeling werd weggelaten. Ecologische ontwikkelingen is iets van de laatste tijd, men is nog niet heel lang bezig met het werken op een milieuvriendelijke en groene manier. Vandaar dat deze letter pas later bij de DESTEP is ingevoegd.

Wat beschrijf je bij welke ontwikkeling?

Hieronder staat een overzicht van punten die je kunt behandelen bij elke ontwikkeling.

Demografische ontwikkelingen

Bij demografische ontwikkelingen kun je denken aan de grootte van een bevolking, de leeftijdsopbouw van een bevolking, de groei van een bevolking, het aantal huishoudens in een gemeente of woonplaats, de grootte van de huishoudens, verstedelijking, de grootte en samenstelling van beroepsbevolking en de mobiliteit. Veel van deze gegevens zijn te vinden op de website van de gemeente of op CBS in uw buurt.

Economische ontwikkelingen

Bij de economische ontwikkelingen kun je iets schrijven over het gemiddelde inkomen in Nederland, welke bedragen er worden uitgegeven aan de sector waar jou bedrijf zich in bevindt en wat de stand van de economie is. Hierbij kan gedacht worden aan de koers van de euro en de werkloosheid op het moment. Ook zijn veel van deze cijfers weer op het CBS te vinden.

Technologische ontwikkelingen

Bij technologische ontwikkelingen moet vooral gedacht worden aan de innovaties op technologisch gebied in de sector. Als je bijvoorbeeld met bloemen werkt, kan dit bijvoorbeeld een lopende band waar bloemen op gelegd worden zijn, of een inbindmachine.

Ecologische ontwikkelingen

Ecologische ontwikkelingen is een vrij nieuw begrip. Hierbij kan gedacht worden aan hoe milieubewust er in de gemeente wordt gewerkt en hoe ‘groen’ het gebied of de gemeente is waar het bedrijf is gevestigd.

Politiek-juridische ontwikkelingen

Bij politiek-juridische ontwikkelingen wordt vooral gekeken naar wetten, vergunningen en bestemmingsplannen in bijvoorbeeld de gemeente waar het bedrijf is gevestigd. Ook de publieke opinie is erg belangrijk.
© 2011 - 2024 Dobel, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Hoe maak ik een externe analyse?Wie een marketingplan wil schrijven ontkomt niet aan een externe analyse. De externe analyse is de basis van je marketin…
Marketing: DESTEP analyseMarketing: DESTEP analyseBij een marketingplan is de externe omgeving erg belangrijk. Om de externe omgeving te analyseren kunnen een aantal vari…
Wat zijn een FOETSJE een DESTEP en een SWOTFoetsje, Destep en Swot zijn alle drie analyses. Door deze analyses goed uit te voeren is een zeer goed beeld te verkrij…
Voorbeeld destep analyse, detailhandelVoorbeeld destep analyse, detailhandelDestep analyse van de detailhandel. Destep staat voor demografische, economische, sociale, technologische, ecologische e…

Trendwatchen - wat is het en wat houdt het in?Trendwatchen - wat is het en wat houdt het in?Een trendwatcher verzamelt informatie en kan daarmee nieuwe trends voorspellen. Al die informatie wordt gebruikt voor he…
De opbouw van een marketingplanOp zijn tijd een marketingplan maken is erg nuttig. Je komt er op deze manier achter waar de zwakke punten van je produc…
Bronnen en referenties
  • Boek: Over Marketing, auteur o.a. ir. M.A. Broekhoff, 2004
Dobel (155 artikelen)
Gepubliceerd: 11-10-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.