Interne analyse

Een interne analyse is een analyse waarbij je het bedrijf of product zelf analyseert, zoals het woord intern al aangeeft. Een interne analyse is een belangrijk deel van je marketingplan. In dit artikel staat beschreven hoe je een interne analyse van je bedrijf of product kunt opzetten.

Wat is een interne analyse?

Een interne analyse is, zoals het woord al aangeeft, een analyse die je intern houdt, dus bijvoorbeeld van je eigen bedrijf of product. Je beschrijft aan de hand van een paar onderwerpen hoe je bedrijf er op het moment voorstaat. Dit kan helpen om bijvoorbeeld problemen die er aan de hand zijn in je bedrijf te vinden, of om je bedrijf in de toekomst te optimaliseren. Je analyseert dus je bedrijf op zoveel mogelijk punten om te kunnen kijken waar goede punten zitten, en waar het beter kan in het vervolg. Hier ga je vervolgens een oplossing voor zoeken.

Kan ik een interne analyse zelf uitvoeren, of moet een ander dit doen?

Je kunt een interne analyse over je bedrijf zelf uitvoeren, echter kijk je zelf al met een bepaalde blik naar je eigen bedrijf toe. Het is dus verstandig dat ook een ander onafhankelijk persoon met kennis van marketing naar je bedrijf kijkt. Zo kan er een onbeïnvloed oordeel worden gevormd over het bedrijf.

Wat is het doel van een interne analyse?

Het doel van een interne analyse is om te kijken hoe het bedrijf of product er op het moment voorstaat. Je wilt bijvoorbeeld meer aan milieuvriendelijkheid gaan doen, daarvoor wil je eerst analyseren wat je op dit moment met je bedrijf aan milieuvriendelijkheid doet. Zo kun je kijken waar dit punt nog verbeterd kan worden en waar dit punt er goed voor staat. Met een interne analyse analyseer je dus je bedrijf of product op zwakke plekken of juist goede punten om dit te gaan verbeteren, of hier in ieder geval een oplossing voor te gaan zoeken.

Een interne analyse is een deel van een marketingplan dat altijd aanwezig is en gelezen wordt. Een marketingplan zonder interne analyse bestaat niet. De interne en externe analyses zijn de basis van je marketingplan en daarom erg belangrijk, hier zal namelijk verdere informatie uit voortkomen.

Hoe maak ik een interne analyse?

Hoe je een interne analyse indeelt maakt niet veel uit, dit moet je helemaal zelf bepalen. Wel is het verstandig eerst duidelijk te vermelden over wat voor bedrijf of product het gaat. Wat biedt je aan en op welke manier? Vervolgen kun je het gaan hebben over de organisatie van bijvoorbeeld je bedrijf, ben je een eenmanszaak of een BV en welke regels zijn hieraan verbonden? Hoeveel mensen zijn er in dienst enzovoort. Vervolgens kun je wat uitzoeken over de financiële situatie van het bedrijf en de marktvorm. Per product of bedrijf is een interne analyse verschillend. Als je bijvoorbeeld wat meer aan milieubewust bezig zijn wil gaan doen, zal er een kopje zijn met milieubewust, hier zal beschreven worden wat het bedrijf tot nu toe aan het milieu doet.

Indeling van de interne analyse in het marketingplan

U kunt er voor kiezen om te beginnen met de interne analyse, je verteld eerst wat over je bedrijf om vervolgens verder te gaan kijken naar externe factoren. Ook worden de interne en externe analyse vaak verwisseld. Het is altijd wel handig om te beginnen met de interne of externe analyse voordat je verder gaat met het maken van je marketingplan.
© 2011 - 2024 Dobel, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Marketingplan: Interne analyseMarketingplan: Interne analyseDe interne analyse is de eerste stap die u zet als u een marketingplan gaat schrijven. In dit artikel staat uitgelegd wa…
Interne analyse makenInterne analyse makenDe interne analyse maakt onderdeel uit van de SWOT-analyse. Door het maken van een interne analyse kan men de sterke en…
Marketingplan makenMarketingplan makenEen marketingplan is een afgeleide van het organisatieplan of de organisatiestrategie. Het marketingplan bestaat uit een…
De interne en externe kant van de SWOT-analyseDe interne en externe kant van de SWOT-analyseHet uitvoeren van een SWOT-analyse is tegenwoordig een veelgebruikt middel voor bedrijven om de eigen capaciteiten en de…

Marketing: de 4 p's - productbeleidProductbeleid is het marketinginstrument uit de marketingmix dat betrekking heeft op het product, het tastbare goed. De…
Hoe maak ik een externe analyse?Wie een marketingplan wil schrijven ontkomt niet aan een externe analyse. De externe analyse is de basis van je marketin…
Bronnen en referenties
  • Over marketing, A Broekhoff, 2004 ISBN:9789006870008
Dobel (155 artikelen)
Gepubliceerd: 04-10-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.