Hoe maak ik een externe analyse?

Wie een marketingplan wil schrijven ontkomt niet aan een externe analyse. De externe analyse is de basis van je marketingplan, hier verzamel je alle informatie over het projectgebied. In dit artikel staat beschreven hoe je een externe analyse kunt maken, er zijn echter altijd meerdere mogelijkheden.

Wat is een externe analyse?

De externe analyse is eigenlijk een analyse van de omgeving van het bedrijf of het product dat je gaat onderzoeken. Dit onderzoek kan in twee delen worden opgedeeld, zo heb je namelijk een meso en een macro niveau. Het meso niveau ligt in dezelfde branche of bedrijfstak, je gaat dus kijken welke bedrijven in de omgeving dezelfde producten of diensten aanbieden als jou bedrijf. Het macro niveau is groter dan het meso niveau en richt zich niet alleen op de bedrijfstak maar op de gehele omgeving, dus wat is er behalve wat jij aanbied nog meer te beleven in het gebied. Je beschrijft dus eigenlijk in de externe analyse wat er voor activiteiten worden waargenomen in de omgeving die invloed kunnen hebben op jou product of dienst.

Hoe deel ik een externe analyse in?

Je kunt er voor kiezen eerst een marktonderzoek te houden, door bijvoorbeeld te interviewen of enquêtes uit te delen. Met de resultaten uit deze onderzoeken kun je dan zien waar de wensen en behoeftes van mensen liggen. Over het algemeen wordt er eerst wat verteld over de omgeving of over de producten die je gaat aanbieden. Zo komt iemand die jou analyse leest eerst even in het product of in de omgeving, en wordt niet meteen in het diepe gegooid. Vervolgens kun je bijvoorbeeld een DESTEP model toevoegen aan je externe analyse.

DESTEP model

Een DESTEP model beschrijft per puntje de trends. DESTEP staat voor demografisch (de ligging van je gebied), economisch, sociaal-cultureel, technologisch, ecologisch en politiek juridisch. Per onderwerp vertel je hoe het bedrijf of de omgeving ervoor staat. Zo heb je een goed inzicht van waar de kansen, bedreigingen, sterktes en zwaktes liggen.

Porter

Naast het DESTEP model zijn er nog vele modellen om een externe analyse uit te voeren. Het DESTEP model gaat in op macroniveau. Een model dat ingaat op het meso niveau is het model ‘De 5 krachten van Porter’. Dit is een model waarbij de concurrentie wordt bepaald, het is namelijk belangrijk te weten waar je concurrenten zitten zodat je hierop kunt inspelen door bijvoorbeeld samenwerking of een ander product of dienst aan te bieden.

Kortom, je vertelt dus in de externe analyse in welke markt je met je product of dienst zit, wat er in de omgeving gebeurd en waar de eventuele concurrenten in de buurt zitten. Een externe analyse van een bedrijf gericht op toeristen zal zich bijvoorbeeld op trends richten in de toeristische sector, op de bereikbaarheid van het gebied waar het bedrijf is gevestigd, wat voor andere bedrijven er in de omgeving zitten en wat voor bevolking de omgeving aantrekt. Aan de hand hiervan heb je een goed beeld waar je, je op kunt richten met je product of dienst.
© 2011 - 2024 Dobel, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Marketingplan makenMarketingplan makenEen marketingplan is een afgeleide van het organisatieplan of de organisatiestrategie. Het marketingplan bestaat uit een…
Interne analyseEen interne analyse is een analyse waarbij je het bedrijf of product zelf analyseert, zoals het woord intern al aangeeft…
De opbouw van een marketingplanOp zijn tijd een marketingplan maken is erg nuttig. Je komt er op deze manier achter waar de zwakke punten van je produc…
Het maken van een DESTEP-analyseEen DESTEP-analyse is een vorm van een externe analyse die zich richt op ontwikkelingen, trends. In dit artikel staat ui…

Marketing: de 4 p's - productbeleidProductbeleid is het marketinginstrument uit de marketingmix dat betrekking heeft op het product, het tastbare goed. De…
MarktberekeningenMarktberekeningenBij marketing komt er een aantal begrippen en berekeningen aan bod, welke in dit artikel aan de orde komen. De definitie…
Bronnen en referenties
  • Over marketing,Mirjam A Broekhoff, 2004 ISBN 9789006870008
Dobel (155 artikelen)
Gepubliceerd: 04-10-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.