Marketing van een evenement

Marketing van een evenement Een evenement organiseren vergt veel tijd en organisatietalent. Na zoveel moeite wil je ook dat je evenement een succe wordt en er veel mensen komen. Hiervoor is goede marketing nodig

De basis

Alle keuzes die je maakt ten aanzien van het programma, de inhoud van het evenement, is volledig afhankelijk van de doelstelling:
  • Wat wil je met het evenement bereiken?
  • Welk gevoel of beleving wil je overbrengen naar je bezoekers?
  • Welke informative of kennis wil je overbrengen?

Formuleer dus eerst goed wat je doelstelling is van het evenement. Daarnaast moet je ook bepalen wie je doelgroep is. Nadat beide bekend zijn kun je je evenement daarnaar aanpassen.

Inhoud van het evenement

  1. De juiste inhoud van het evenement
  2. De inzet van de juiste mix van communicatiemiddelen

Vanuit de boodschap (al dan niet subtiel) moet blijken voor wie het evenement bedoeld is. Onafhankelijk van het communicatiemiddel dat je gebruikt, moeten de juiste mensen zich aangesproken voelen en overtuigd worden van de “noodzaak” de betreffende bijeenkomst bij te wonen. Om de juiste mensen te overtuigen maak je gebruik van:

Rationele argumenten:

  • Wat ga ik er leren
  • Wel inhoudelijk nut heeft dit voor mij
  • Welke waarde heeft dit voor mijn werk

Emotionele argumenten:

  • Hoe leuk ga ik het programma vinden
  • Hoe ga ik het evenement beleven
  • Wat gebeurt er / wie komt er

Zorg dus voor een goed en gevarieerd programma aangepast aan je doelgroep en doelstelling en nodig eventueel een BN’er of andere artiest uit om het een en ander op te leuken.

Communicatiemiddelen

Nu is het tijd om de juiste media aan je event te koppelen. Gebruik hiervoor de juiste combinatie van marketing- en communicatie uitingen waarbij media wordt ingezet die aansluit op beide de doelgroep en ook op de boodschap die je op de toekomstige bezoekers wilt overbrengen. Voor het samenstellen van een goede combinatie kun je denken aan de volgende communicatiemiddelen:

Social media

Je kunt Social Media gebruiken om bijvoorbeeld naamsbekendheid van je event te creeren. Denk bij Social Media aan middelen zoals LinkedIn, Twitter en Facebook.

Een speciale eventwebsite

Een goed communicatiemiddel is om een speciale website op te zetten voor het event. Dit geeft het evenement een duidelijk gezicht en een plaats waar alle informatie gevonden kan worden, zoals bijvoorbeeld:
  • Programma
  • route informatie
  • contact informatie
  • registratieformulier
  • achtergrond van eventuele sprekers

Een registratie formulier is heel handig omdat je hierdoor een idee krijgt hoeveel mensen je kunt verwachten. Vergeet ook niet om , al dan niet automatisch, een bevestiging van registratie te sturen. Dit geeft het gevoel dat er aandacht aan de registrant wordt besteedt en dat deze nodig is. Eventueel kun je een lokkertje gebruiken om mensen zich te laten registreren, bijvoorbeeld dat ze met hun registratiecode tijdens het event iets kunnen winnen.

Een vooraankondiging en uitnodiging

Je kunt bij dit communicatiemiddel kiezen voor een digitale uitnodiging/aankondiging of een uitnodiging per reguliere post. Voor dit communicatiemiddel is het wel nodig dat je een database met adressen hebt voor de doelgroep die je wilt aanschrijven. In het geval van een digitale mailing kun je een paar weken voor het event ook nog een reminder sturen.

Schakel de pers in

Mocht je een open doelgroep willen aanspreken voor het event kun je ook de pers hiervoor inzetten om aandacht te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan een advertentie of kort artikel in een krant.

Evaluatie

Mocht je vaker evenementen interesseren is het handig om al dan op papier of digitaal je doelgroep tijdens of na het evenement een evaluatieformulier te laten invullen en te vragen of het evenement aan hun wensen voldeed of wat er verbeterd zou kunnen doen. Maak het formulier kort om niet teveel tijd te vragen van je publiek. Je kunt ook denken aan het geven van een klein presentje als dank voor het invullen van het formulier. Mensen zijn dan eerder geneigd een formulier in te vullen.
© 2011 - 2024 Esthercita79, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Waarom en hoe social media te gebruiken door bedrijven?Waarom en hoe social media te gebruiken door bedrijven?Social media biedt organisaties de mogelijkheid om op een ideale manier (goedkoop, snel, gebruiksvriendelijk, groot bere…
Redenen om sociale media in te zetten binnen organisatiesRedenen om sociale media in te zetten binnen organisatiesIn het algemeen is sociale media een online middel om mensen met elkaar te verbinden. Voor bedrijven kan het erg interes…
Wat is Public Relations (PR)?Wat is Public Relations (PR)?PR: een bekend woord. Veel mensen denken bij PR aan het voorlichten van de media. Maar PR is meer dan alleen publiciteit…
Direct marketingDirect marketingDirect marketing is populair, want via direct marketing is het makkelijker om klanten met een toegesneden aanbod te bena…

Trucs om de beslissende persoon te spreken te krijgenTrucs om de beslissende persoon te spreken te krijgenSteeds vaker krijg je eerst een voicemail of antwoordapparaat om in te spreken. Maar een boodschap inspreken of een What…
Hoe stel je een goede advertentie op?Hoe stel je een goede advertentie op?Een goede advertentie opzetten is nog niet zo gemakkelijk, wat moet er allemaal instaan? Hoe spreek ik eventuele kopers…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • www.managementsupport.nl
Esthercita79 (271 artikelen)
Laatste update: 30-10-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Bronnen en referenties: 2
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.