InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Winkelcommunicatie: Interne winkelpresentatie

Winkelcommunicatie: Interne winkelpresentatie

Het interieur van de winkel verraadt veel over de zaak. Het is dan ook van groot belang veel aandacht te besteden aan de interne winkelpresentatie.

Verkoopsysteem

Er zijn drie winkeltypes te onderscheiden: bediening, zelfkeuze, zelfbediening. De interne winkelpresentatie moet je afstemmen op het gekozen verkoopsysteem. Elk systeem heeft zijn voor- en nadelen en wordt voor een groot deel ook bepaald door je goederenaanbod.

Bediening

Basis is het persoonlijk contact tussen de verkoper en de klant. In de winkelpresentatie krijgt dit vorm door de toonbank. Gezien het één van de meest opvallende elementen van het interieur is, kan je best de huisstijl in de toonbank integreren. Nadeel is wel dat de klant geen zicht heeft op het volledige assortiment, de verkoopsresultaten zijn hier dan ook sterk afhankelijk van de commerciële capaciteiten van het bedienend personeel. De klant ervaart bedieningsverkoop als een tijdrovende manier van winkelen; het is dan ook belangrijk om voor genoeg bedienend personeel te zorgen zonder dat de kosten te hoog oplopen.

Zelfkeuze

De klant loopt vrij rond en heeft enkel contact met een verkoper als hij een vraag heeft en/of een voorlopige keuze heeft gemaakt. In dit verkoopsysteem fungeert de toonbank uitsluitend als afrekenpunt. De klant zal meer impulsaankopen doen, het is dan ook nodig dat er veel aandacht wordt besteed aan de winkelpresentatie: de goederen moeten zichzelf verkopen.

Zelfbediening

In dit verkoopsysteem selecteert de klant zelf zijn aankopen en rekent deze af aan de kassa; dit systeem is dan ook veeleisend voor de winkelpresentatie. De bewegwijzering is hierbij een zeer belangrijk aspect.
Dit winkeltype is vooral geschikt voor winkels met een breed en relatief advies-ongevoelig assortiment.

Winkelindeling of lay-out

Het is de doelstelling van elke detaillist om zijn verkoopoppervlakte zoveel mogelijk te optimaliseren. De winkelindeling is een plattegrond waarop men aangeeft hoe de winkeloppervlakte wordt verdeeld, daarbij moet rekening worden gehouden met de volgende ruimtecomponenten:

  • Verkoopoppervlakte: De winkelruimte die beschikbaar is voor de presentatie van de goederen; die ruimte moet je bepalen in functie van het gekozen verkoopsysteem.
  • Operationele oppervlakte: De ruimte die nodig is voor een goede werking van de winkel, ze omvat de werkruimten en sociale ruimten van het personeel.
  • Kassa-oppervlakte: Vooral bij het zelfbedieningssysteem is de kassa-ruimte zeer belangrijk als laatste communicatieplaats met de klant.

Family-grouping

Family-grouping betekent letterlijk het bij elkaar plaatsen van verwante artikelgroepen. Vaak gebeurt de groepering branchegericht terwijl ze beter klantgericht kan gebeuren, gezien dit meer logische en herkenbare plaatsingsverbanden met zich meebrengt. In één winkel komen vaak meerdere verwantschappen voor.
De mogelijke verwantschappen zijn:

  • Consumptieverwantschap: Gelijksoortige producten.
  • Subsitutieproducten: Producten die elkaar kunnen vervangen.
  • Complementaire goederen: Producten die bij elkaar horen.
  • Koopverwantschap: Producten die op elkaar lijken.
  • Doelgroepverwantschap: Producten die bestemd zijn voor dezelfde doelgroep.
  • Merkenverwantschap: Producten van hetzelfde merk.

Je kan de goederen op verschillende manieren bij elkaar plaatsen:

  • Rug-aan-rug plaatsing: Aan weerszijden van een bepaalde stelling.
  • Contraplaatsing: Tegenover elkaar, aan weerszijden van een gangpad.
  • Nabuurplaatsing: Naast elkaar op het schap.
  • Gescheiden plaatsing: Verwante producten op verschillende plaatsen in de winkel plaatsen.

Routing

Routing is de looproute die ontstaat door de winkelindeling en family grouping, je moet er voor zorgen dat deze zo goed mogelijk is afgestemd op de klant.

Enkele richtlijnen:

  • De rechterzijde van de looprichting krijgt de meeste aandacht.
  • De meeste klanten werken eerst het buitenste pad af. Het gedeelte in het midden van de winkel is dus een relatief dood gedeelte.
  • Klanten nemen liever een breed gangpad dan een smal en proberen hoeken te vermijden.
  • Een aanbiedingsdisplay aan het eind van een lang gangpad zorgt voor een extra stimulans om het gangpad te betreden.
  • Klanten volgen een bepaald inkoopritme: snel bij de entree, daarna langzamer door de winkel, sneller aan het eind en gehaast bij het afrekenen.
  • Wachttijden en opstoppingen bij kassa's of bedieningsafdelingen veroorzaken ergernis bij de klant.

Een winkel kent verkoopsterke en verkoopzwakke zones; door een goede plaatsing van de productgroepen kan je als detaillist de klantenloop beïnvloeden:

  • Moetgroepen, zoals wasmiddelen en toiletpapier, kan je best in het verkoopzwakke midden plaatsen.
  • Magneetgroepen, zoals vlees, groenten en brood, kunnen dode hoeken levend maken.
  • Impulsgroepen, zoals snoep en koekjes, plaats je best op plaatsen waar de klant langer vertoeft, bv. aan de kassa.

Ook door middel van een bijzondere artikelpresentatie of een speciale aanbieding kan je verkoopzwakke zones versterken.

Artikelpresentatie

Artikelpresentatie is de wijze waarop het assortiment op de verkoopplaats wordt getoond. Belangrijkste voorwaarden hier zijn dat de presentaties overzichtelijk zijn en dat de artikelen voor de consument logisch gegroepeerd zijn.
De presentatie in de winkel bestaat uit twee onderdelen: de vaste artikelpresentatie in de rekken en de tijdelijke artikelpresentatie op displays.

Vaste artikelpresentatie

Bij schapposities worden hoogte en breedte onderscheiden. De breedte bestaat uit het aantal horizontale facings, of productplaatsen aan de voorzijde van een schap. De hoogte heeft betrekking op het aantal verticale facings op één schap.
Bij het indelen van het schap houd je best rekening met de volgende twee factoren:

  • Omzet en winst: Zowel voldoende schapruimte als een goede plaats in het schap zijn belangrijke omzetbeïnvloedende factoren voor een fabrikant. De artikelen op ooghoogte (tussen 120 en 160 cm) krijgen de meeste aandacht; hier worden vaak winkelmerken geplaatst, gezien deze voor de detaillist de hoogste winstmarge heeft. Vooral impulsartikelen hebben baat bij een grote hoeveelheid schapruimte, bij uitbreiding van de schapruimte voor deze artikelen, stijgt de omzet meestal fors.
  • Kosten van schapruimte, voorraden en bijvulwerkzaamheden: De hoeveelheid producten die in het schap staan, beïnvloeden deze kosten fors. Tegenwoordig bestaan er handige space managementprogramma's waarmee je schappenschetsen kan ontwerpen en zo kan kijken welke schapindeling het voordeligst is.

Tijdelijke artikelpresentatie

Opvallen tussen gelijksoortige producten op het schap is niet gemakkelijk. Daarom wordt er geregeld extra aandacht getrokken door middel van displays of speciale goederenuitstallingen, aangevuld met ander point-of-sales-materiaal en soms ook productdemonstraties.
Displays bestaan in verschillende varianten:

  • Eilanddisplay: Staat volledig vrij in het midden van het gangpad.
  • Kopdisplay: Staat aan het begin of eind van een stelling.
  • Schapdisplay: Trekt de aandacht naar een artikel in het schap.
  • Kassadisplay: Dichtbij de check-out, vooral gebruikt voor impulsproducten.

Displays geven het artikel extra aandacht en zorgen op korte termijn voor extra omzet. Daarnaast hebben ze ook een lange-termijneffect: een display kan een boodschap overbrengen of het imago van het product versterken.
Natuurlijk geven niet alle displays hetzelfde resultaat, het uiteindelijke verkoopsucces is afhankelijk van verschillende factoren:

  • De aard van het product.
  • De mate van afprijzing.
  • De aard van de display.
  • De plaats in de winkel.
  • De mate van communicatieondersteuning.
  • De marktomstandigheden.

Verpakking

Door de verpakking kan je je product onderscheiden van de concurrentie. Ook voor de winkelcommunicatie is het een belangrijk medium.

Verpakkingen hebben verschillende functies:

  • Imogafunctie: Zowel de vorm als de kleur en andere grafische elementen onderscheiden jouw product van dat van de concurrent. Als de klant de verpakking gemakkelijk herkent van andere reclame-uitingen, zoals reclame, sponsoring en promoties, kan dit het koopproces aanzienlijk versnellen. Ook moet de verpakking bijdragen aan de gewenste positionering van het merk.
  • Gebruiksfunctie: Het gebruiksgemak van de klant dient voorop te staan.
  • Distributiefunctie: Ook voor de detaillist moet de verpakking gemakkelijk te hanteren zijn. Bij voorkeur past de inhoud van de omverpakking op één schap.
  • Beschermingsfunctie: Het is belangrijk dat de verpakking voor kwaliteitsbehoud en verlenging van de levensduur zorgt.
  • Communicatiefunctie: De verpakking moet de prijs en kwaliteit communiceren en eveneens promoties aankondigen. Daarnaast heeft de verpakking ook een voorlichtende taak: de samenstelling en het gebruik van het product, evenals de streepjescode, moeten op de verpakking vermeld zijn.
  • Milieufunctie: Gezien verpakkingen het milieu vervuilen, kan je best gebruik maken van afbreekbare materialen en verpakkingen die opnieuw gebruikt kunnen worden.
© 2007 - 2017 Lilkim, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Winkelcommunicatie: DefinitieWinkelcommunicatie vormt voor de producent en de detaillist een belangrijk onderdeel van de marketing-communicatiemix. O…
Winkelcommunicatie: BedrijfsconceptEen consument vormt zich, door het aanbod aan artikelen en diensten, een beeld van een winkel, waardoor hij besluit om d…
Winkelcommunicatie: Externe winkelpresentatieHet winkelexterieur geeft klanten die eerste indruk die beslissend kan zijn om binnen te gaan of door te lopen. Daarom m…
Boodschappen doen zonder teveel uit te gevenHet word je lang niet altijd even makkelijk gemaakt als het gaat om boodschappen doen. Winkels houden rekening met de zw…
Verpakking: verschillende invalshoekenVerpakkingen, klassiek omschreven als het beschermingsmiddel voor producten en wat achteraf kan weggegooid worden, is ee…

Reageer op het artikel "Winkelcommunicatie: Interne winkelpresentatie"

Infoteur: Lilkim
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!