InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > SWOT-analyse en confrontatiematrix

SWOT-analyse en confrontatiematrix

De SWOT-analyse is onderdeel van het marketingplan en de strategieontwikkeling. Deze analyse kan voor elk bedrijf gemaakt worden. De SWOT-analyse (ook wel situatieanalyse) bestaat uit strengths (sterktes), weaknesses (zwaktes), opportunities (kansen) en threats (bedreigingen). Door de uitkomsten van deze SWOT-analyse, kan systematisch na worden gegaan in welke richting de strategie moet worden gezocht.

SWOT-analyse

Een bedrijf dat wil groeien, ontwikkelt doelstellingen en een marketing en strategie-plan om deze doelstellingen te behalen. De SWOT-analyse is onderdeel van het marketingplan en de strategieontwikkeling. Deze analyse kan voor elk bedrijf gemaakt worden. De SWOT-analyse (ook wel situatieanalyse) bestaat uit strengths (sterktes), weaknesses (zwaktes), opportunities (kansen) en threats (bedreigingen). Door de uitkomsten van deze SWOT-analyse, kan systematisch na worden gegaan in welke richting de strategie moet worden gezocht.

De SWOT-analyse wordt in twee delen uitgevoerd. Allereerst begin je met het interne deel van de situatieanalyse, dit deel bevat de strengths en de weaknesses. Deze sterktes en zwaktes gaan over het bedrijf zelf, intern dus. Dit gaat over zaken en factoren die het bedrijf kan beïnvloeden. Het is belangrijk dat er objectief gekeken wordt naar deze punten. Het bestuur of de directie van het bedrijf zal eerlijk en realistisch moeten kijken naar de zwakke punten van het bedrijf. Vervolgens ga je door met het externe deel van de situatieanalyse, de opportunities en threats. Deze kansen en bedreigingen gaan over de markt waar het bedrijf zich op bevindt, extern dus.

Een voorbeeld van een sterkte-zwakteanalyse:

Sterktes

  • Groot marktaandeel
  • Grote naamsbekendheid
  • Goed opgeleide werknemers
  • Effectieve communicatie

Zwaktes

  • Weinig direct contact met de klant
  • Geen rechtlijnige strategie
  • Weinig gebruik van social media

Voor de externe analyse is het belangrijk dat de omgevingsfactoren in kaart gebracht worden. De omgevingsfactoren zijn factoren die het bedrijf niet kan beïnvloeden. Een kans is een trend of gebeurtenis die kan leiden tot een stijging van de omzet of winst, een bedreiging is een trend of gebeurtenis die juist minder omzet of winst tot gevolg heeft. Bij zowel kansen als bedreigingen is het belangrijk dat het bedrijf er zo goed mogelijk op inspeelt. Deze analyse moet doelgericht worden uitgevoerd, zodat er geen tijd wordt verspild aan irrelevant materiaal. Als de kansen en bedreigingen duidelijk zijn, zal het voor het bedrijf makkelijker zijn om voor een bepaalde marketingstrategie te kiezen. In de externe omgeving gaat het bedrijf vooral op zoek naar vrijstaande kansen, kansen waar nog (bijna) niemand op in heeft gespeeld. Bedreigingen zijn belangrijk, omdat ze kansen bieden voor de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten. De bedrijfsvoering wordt beïnvloed door vier categorieën externe factoren, trends op de markt, strategieën van concurrenten, ontwikkelingen in de bedrijfstak en trends in de distributiekanalen.

Een voorbeeld van een kans-bedreiginganalyse:

Kansen

  • Betreden van een nieuwe markt
  • Technologische ontwikkelingen
  • Toename gebruik social media
  • Snelle groei van de markt

Bedreigingen

  • Toenemende concurrentie
  • Economische crisis
  • Toename aanbod van substituten

Hierna verwerk je deze punten in een zogenaamde confrontatiematrix. Deze matrix combineert de (interne) sterktes en zwaktes en de (externe) kansen en bedreigingen zoals volgt:
  • sterke punten + kansen = uitbuiten en groeien
  • sterke punten + bedreigingen = verdedigen en concurreren met sterktes
  • zwakke punten + kansen = verbeteren en ombuigen tot sterke punten
  • zwakke punten + bedreigingen = vermijden/terugtrekken en samenwerking zoeken

Naar aanleiding van deze SWOT-analyse en confrontatiematrix, kan het bedrijf de marketingdoelstellingen formuleren.
© 2011 - 2017 Mcsteamy, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Boek: Grondslagen van de marketing, Verhage, ISBN 978 90 207 3298 6

Reageer op het artikel "SWOT-analyse en confrontatiematrix"

Infoteur: Mcsteamy
Gepubliceerd: 03-06-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!