Soorten marketing, strategie, kwaliteit en de 4P's

Marketing is opkomende rond 1950, vanaf daar heeft marketing grote sprongen gemaakt. Het wordt in iedere organisatie geadopteerd. Er komen meer en meer subonderdelen van marketing en het begrip wordt bekender en breder met de jaren. Er ontstaan modellen en hulpmiddelen om bedrijven te helpen goed aan marketing te doen. Bekende modellen zijn van Porter, Ansoff, Gronroos, Parasuraman, Zeithaml en Berry. Dit zijn nog maar een paar bekende auteurs van modellen voor marketing.

Marketing

Marketing is een zeer breed vakgebied, geen bedrijf kan zonder marketing. Alles wat een bedrijf doet met in gedachte houdende de concurrenten of klanten is een onderdeel van marketing. Er zijn vele soorten marketing.

Soorten marketing

  • Diensten marketing
  • Internationale marketing
  • Retail marketing
  • Non-profit marketing
  • Industriële marketing

Definitie van marketing

Marketing is de denkwijze waarin marktgerichtheid centraal staat, marktgerichtheid is de mate waarin de organisatie in haar totale denken en handelen rekening houdt met de consument en de concurrent. En hieruit voordeel haalt door het genereren van de juiste interne en externe activiteiten.

Belang van strategie binnen marketing

Strategie is een belangrijk onderdeel van marketing. Er zijn veel hulpmiddelen gemaakt door de jaren heen die bedrijven goed op weg kunnen helpen met het maken van een strategie. De strategie van een bedrijf is de rode draad die het bedrijf wil volgen. Of dit lukt ligt meestal aan de activiteiten die rondom de strategie worden gedaan.

Een aantal hulpmiddelen voor het maken van een strategie:
  • Groeistrategie van Ansoff
  • Concurrentiestrategie van Porter
  • Kernvaardigheid van Hamel en Prahalad
  • Waardeposities van Treacy en Wiersema
  • Radicale innovatie van Kim en Mauborgne

Kwaliteit

De kwaliteit van een product of dienst is ook een belangrijk onderdeel van marketing. De kwaliteit die klanten waarnemen is zeer belangrijk. De kwaliteit kan volgens het bedrijf goed zijn maar als de klant deze kwaliteit niet waarneemt heeft het bedrijf een probleem. Dan is er nog de verwachte kwaliteit van een klant. Dit is de kwaliteit die de klant verwacht te krijgen. De waargenomen kwaliteit is de uiteindelijke kwaliteit die een klant ervaart. Wanneer deze niet overeenkomen ontstaat er disconfirmatie. Dit kan positief zijn, wanneer de ervaring beter is dan het verwachte. Dit kan goed zijn, wanneer de ervaring gelijk is aan de verwachting. Dit kan negatief zijn, wanneer de ervaring slechter is dan de verwachting.

Om de kwaliteit te meten en te beoordelen zijn een aantal modellen gemaakt van verschillende auteurs:
  • 5 invalshoeken van kwaliteit van Garvin
  • Kwaliteitsperceptie van Grönroos
  • Servqual model van Parasuraman, Zeithaml en Berry

4P’s

De 4 P’s zijn de bouwstenen van je strategie, hiermee probeer je de strategie zo goed mogelijk mee te benaderen. De 4 P’s staan voor prijs, product, promotie en plaats. Wanneer deze goed worden ingevuld met als leidraad de strategie moeten de doelen die met de strategie zijn gesteld te behalen zijn. Voor het invullen van de P's kunnen weer modellen gebruikt worden om hier een goede invulling aan te geven.

Marketing is heel groot in het bedrijfsleven, waarneer je alles van marketing wilt beschrijven heb je een boeken reeks zo groot als een uitgebreide encyclopedie. Daarom heb ik hier een aantal basis modellen en onderdelen weergegeven, maar dit is nog maar een zeer klein onderdeel van marketing.
© 2011 - 2024 Aron, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Strategie en organisatieStrategie en organisatie zijn te meten middels diverse modellen. In dit artikel worden de modellen van Ansoff, Porter, H…
Keuze van een aangepaste strategie voor uw ondernemingKeuze van een aangepaste strategie voor uw ondernemingEr zijn diverse modellen te gebruiken voor het bepalen van de juiste strategie voor uw bedrijf. Er worden een aantal bel…
Marketingstrategie: Radicale innovatie van Kim en MauborgneMarketingstrategie: Radicale innovatie van Kim en MauborgneHet model van Kim en Mauborgne is gemaakt om als organisatie te onderscheiden van de rest. Het gaat er vanuit dat er nie…
Marketingstrategie: Concurrentiestrategieën van PorterMichael Porter is heel erg gericht op het concurrentie denken. Hierbij is het van groot belang wat de concurrentie doet…

Psychologische effecten van schaarsheidAls iets schaars wordt, dan wordt het meer waard. Dat is een economische wetmatigheid die altijd op gaat. Mislukt een oo…
Inkoopmodel KraljicVoor een inkoper of een professional die met inkoop belast is, kan het inkoop model van Kraljic een hulpmiddel zijn om e…
Aron (60 artikelen)
Laatste update: 02-07-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.