InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > FOETSJE strategie marketingplan

FOETSJE strategie marketingplan

Bij het schrijven van een marketingplan komt u vaak op veel ideën en strategieën. Veel van deze ideën worden al eerder in het marketingplan weg gelaten. Toch blijven er altijd meerdere strategieën over. Uiteindelijk wilt u de beste strategieën voor uw plan uiteindelijk overdragen of gaan toepassen. Hiervoor is de FOETSJE strategie. De FOETSJE strategie haalt de beste strategie voor uw marketingplan naar voren.

De afkorting FOETSJE

Het woord FOETSJE is een afkorting. De letters betekenen het volgende:
  • Financieel haalbaar
  • Organisatorisch uitvoerbaar
  • Economisch verantwoord
  • Technisch te verwezelijken
  • Sociaal aanvaardbaar
  • Juridisch zeker
  • Ecologisch aantrekkelijk

Zoals u kunt zien zijn de afkortingen doelstellingen. Een strategie moet deze doelstellingen kunnen verwezelijken. Hoe beter de doelstellingen te verwezelijken zijn, hoe hoger de strategie in het FOETSJE model scoort.

Het toepassen van uw strategieën in het FOETSJE model

Nu u weet waar de letters FOETSJE voor staan kunt u verder naar het toepassen van het FOETSJE model. Nummer de strategieën die u heeft. Het kan afwisselend zijn, het ene marketingplan heeft maar 3 strategieën voor het FOETSJE model, het andere plan heeft er misschien 7 of 8.

Elke strategie gaat u per doelstelling (de woorden waar FOETSJE voor staan) testen door middel van cijfers die u de strategie op de bepaalde doelstelling geeft. Gemakkelijke cijfers om mee te werken zijn bijvoorbeeld de cijfers van 1 tot en met 5. Hierbij staat 1 voor erg slecht uitvoerbaar en 5 voor erg goed uitvoerbaar.

Vervolgens maakt u een tabel:
FOETSJE
strategie 1
strategie 2
strategie 3

In het vakje van de F van Financieel haalbaar zet u een cijfer tussen de 1 en de 5 hoe goed u denkt dat deze strategie financieel haalbaar is. Denkt u dat dit slecht haalbaar is ga dan voor een laag cijfer, denkt u dat deze strategie financieel goed haalbaar is kies dan voor een hoger cijfer zoals 4 of 5.

Zo werkt u elke foetsje doelstelling bij elke strategie af zodat alle hokjes van de tabel met een cijfer zijn ingevuld.

Conclusie van het FOETSJE model

Nu u alle doelstellingen hebt voorzien van een cijfer per strategie moet u hier een conclusie uit gaan halen. Dit is eigenlijk erg simpel. Tel per strategie de cijfers die u voor F voor O, E, T, S, J en E op. Dit totaalcijfer schrijft u even op per strategie.

Stel strategie 1 heeft een totaal van 18 punten, strategie 2 een totaal van 14 punten en strategie 3 een totaal van 20 punten, dan heeft strategie 3 de meeste kans aangezien deze strategie per doelstelling het hoogst heeft gescoord.

Zo heeft u dus uw strategieën getest aan het FOETSJE model. Soms kunt u ook voor meer dan 1 strategie gaan, bijvoorbeeld een strategie op de korte en een strategie op de lange termijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "FOETSJE strategie marketingplan"

Infoteur: Dobel
Laatste update: 18-07-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Special: Marketing
Schrijf mee!