Marketing: DESTEP analyse

Marketing: DESTEP analyse Bij een marketingplan is de externe omgeving erg belangrijk. Om de externe omgeving te analyseren kunnen een aantal variabelen worden bestudeerd. In dit artikel wordt uitgelegd hoe er aan de hand van het DESTEP model een analyse kan worden gemaakt. De factoren van het DESTEP model dienen goed begrepen te worden om tot een juiste analyse te komen en zo tot een correct marketing beleid te komen.

Wat is DESTEP?

de DESTEP factoren moeten de variabelen in de macro-omgeving van een bedrijf in kaart brengen. De DESTEP analyse bevat de volgende onderzoeksvariabelen:
  • Demografische factoren
  • Economische factoren
  • Sociaal-culturele factoren
  • Technologische factoren
  • Ecologische factoren
  • Politiek-juridische factoren

Demografische factoren

Demografie heeft betrekking op de bevolking, op zowel sociaal als politiek gebied. Bij demografische factoren kan worden gekeken naar de grootte van de bevolking in een land, de mobiliteit van een bevolking, de leeftijdsopbouw van de bevolking, maar ook de omvang en samenstelling van bijvoorbeeld de beroepsbevolking. Door dit toe te passen in de markt die in je onderzoek centraal staat, kun je veel te weten komen over potentiële afnemersgroepen.

Economische factoren

De economische factoren zijn veruit het meest omvangrijk in deze analyse. Bij de economische factoren kan worden gedacht aan de werkgelegenheid, de hoogte van het besteedbare inkomen, consumentenvertrouwen of werkgelegenheid. In een crisis waar een hoog inflatiepeil heerst, is het besteedbare inkomen minder dat bij een situatie met een lager inflatiepercentage. In dit voorbeeld zijn de economische factoren dus niet gunstig voor een bedrijf omdat de consument logischerwijs ook minder zal uitgeven. Daarnaast zal in tijden van crisis ook de werkgelegenheid minder zijn, waardoor consumenten minder vertrouwen hebben en hierdoor ook minder zullen uitgeven. Dit zijn enkele voorbeelden omtrent de economische factoren.

Sociaal-culturele factoren

In een samenleving heersen bepaalde sociale en bepaalde culturele opvattingen. Zo kunnen normen en waarden in een cultuur bepalend zijn voor het succes van bepaalde producten. In een sub-cultuur waarbij mensen milieuvervuiling actief te lijf gaan, zal een SUV auto bijvoorbeeld weinig verkooppotentie hebben. Sociale factoren kunnen betrekking hebben op onderlinge relaties tussen mensen. Verschillende relaties kunnen verschillende effecten hebben op de verkooppotentie van een product.

Technologische factoren

Technologie kan belangrijk zijn bij sommige producten. Innovatieve producten worden vaak gemaakt met behulp van een innovatieve technologie. Technologische factoren hoeven overigens niet altijd betrekking te hebben op het product zelf. Het productieproces zelf kan ook een technologische factor zijn. Ook kan worden gedacht aan innovatieve verpakkingen of vernieuwende IT systemen die worden gebruikt bij de verkoop of productie van het product.

Ecologische factoren

Bij ecologische factoren kan worden gedacht aan de fysieke (productie)locatie en het gebruik van grondstoffen. De fysieke productielocatie is van grote invloed op het ecologische systeem. Ga bij de analyse dus goed na of bij het te onderzoeken product veel afvalstoffen worden gecreëerd die invloed kunnen hebben op het ecologische systeem.

Politiek-juridische factoren

De politiek kan ook invloed hebben op een bepaald product. Belastingvoordelen of heffingen kunnen respectievelijk voordelen of nadelen voor een product zijn. Als voorbeeld kun je denken aan het afschaffen van de wegenbelasting voor zeer milieuvriendelijke auto's. Juridisch gezien kunnen bepaalde producten ook in het voordeel of in het nadeel zijn, doordat er bijvoorbeeld bepaalde wetgevingen voor de verkoop van producten zijn.

Kansen en bedreigingen

De DESTEP analyse is vaak een onderdeel van de SWOT analyse. Uit deze analyse komen de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van een bepaald product voort. Daarom is het handig om in je marketingplan onder de DESTEP factoren de kansen en/of bedreigingen te beschrijven die er voor het product bestaan. Bij de politiek-juridische factoren kunnen belastingnadelen bijvoorbeeld een bedreiging zijn voor een niet-zuinige auto. Dit zorgt er voor dat je later bij de SWOT analyse meteen al conclusies hebt getrokken uit de DESTEP analyse die je zo kunt overnemen.
© 2010 - 2024 Kunskap, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Wat zijn een FOETSJE een DESTEP en een SWOTFoetsje, Destep en Swot zijn alle drie analyses. Door deze analyses goed uit te voeren is een zeer goed beeld te verkrij…
Marketingplan makenMarketingplan makenEen marketingplan is een afgeleide van het organisatieplan of de organisatiestrategie. Het marketingplan bestaat uit een…
Hoe maak ik een externe analyse?Wie een marketingplan wil schrijven ontkomt niet aan een externe analyse. De externe analyse is de basis van je marketin…
Het maken van een duidelijke SWOT-analyseHet maken van een duidelijke SWOT-analyseTegenwoordig wordt er veel gewerkt met de SWOT-analyse. Dit model geeft duidelijke sterktes, zwaktes, kansen en bedreigi…

Inkoopmodel KraljicVoor een inkoper of een professional die met inkoop belast is, kan het inkoop model van Kraljic een hulpmiddel zijn om e…
Marketing Boedapest richt zich op doelgroepenMarketing Boedapest richt zich op doelgroepenVliegtuigmaatschappij Malèv en het Budapest Tourist-Office hebben de handen ineengeslagen. Onder de noemer ‘winterinvita…
Kunskap (5 artikelen)
Gepubliceerd: 20-12-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.