Reclamestrategieën & doelstellingen

Er zijn verschillende soorten reclame, deze hebben hun eigen kenmerken. Daarnaast zijn er ook verschillende soorten reclamestrategieën bij internationale merken, deze hebben ook zo hun eigen kenmerken. Vervolgens worden ook de volgende vragen behandeld: ' Hoe maak je een reclameplan?' en ' Welke soorten reclamedoelstellingen zijn er?' Dit wordt allemaal beschreven in dit artikel over reclame. Er zijn 5 verschillende soorten reclame te onderscheiden. Deze hebben hun eigen functie.

Soorten reclame en functie

  • Consumentenreclame: bekendheid, imago, koopgedrag
  • Retailreclame (onderdeel consumentenreclame): klanten lokken
  • Business-to-business reclame: nadruk techniek en functie
  • Personeelsreclame: werven werknemers
  • Collectieve reclame: op totale productcategorie gericht (brood en melk)

Het ene merk gebruikt in ieder land dezelfde strategie, concept en uitvoering zoals Coca Cola, andere landen pakken dit heel anders aan. Hier zijn vier verschillende reclame strategieën te onderscheiden.

Vormen van reclamestrategieën bij internationale merken

Globale: Ieder land dezelfde strategie, concept en uitvoering-
Bijv. Coca Cola

Adaptie: Ieder land zelfde strategie en concept maar andere uitvoering-
Bijv. in ieder land vertaling of andere presentator zoals Shell

Differentiatie: Ieder land zelfde strategie maar ander concept en uitvoering.
Bijv. Mc Donald en Volvo

Lokale: Elk land andere strategie, concept en uitvoering.
Bijv.vaak bij Japanse merken, levensmiddelen en banken bijv. Nestlé

Waarom merken voor een pebaalde strategie kiezen hangt af van vijf factoren:
  • Doelgroep
  • Positionering
  • Aard van het product
  • Omgeving
  • Organisatie

Om de juiste strategie vast te stellen maakt men gebruikt van een reclameplan. Deze bevat de volgende stappen:
  1. Onderzoek
  2. Reclamedoelgroep
  3. Reclamedoelstelling
  4. Voorlopig budget
  5. Reclamestrategie
    • campagneontwikkeling
    • strategiekeuze
  6. Definitief budget
  7. Uitvoering campagne
  8. Reclameonderzoek = accountability

Stap 3 van het reclameplan is het kiezen van de reclamedoelstelling. Reclamedoelstellingen zijn er in verschillende vormen en hebben dan ook een andere opbouw als communicatiedoelstellingen.

Welke soorten reclamedoelstellingen zijn er?

  • Mediumdoelstellingen: bereik en contactfrequentie
  • Reclameprocesdoelstellingen: directe reacties consument
    • aandacht trekken
    • acceptatie & appreciatie creëren = likeability
    • informatieverwerking
  • Reclame – effect doelstellingen
    • categoriebehoefte
    • merkbekendheid
    • merkenkennis
    • merkattitude
    • gedragsintentie
    • gedragsfacilitaire
    • gedrag
    • tevredenheid
© 2010 - 2024 Noelerd, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Reclame: reclamestrategie & reclameplan makenReclame is een belangrijk marketingcommunicatie-instrument uit de marketingmix. Er wordt onderscheid gemaakt in actierec…
Coördinatiemechanismen van MintzbergCoördinatiemechanismen van MintzbergCoördinatie is de wijze waarop de taakuitvoeringen op elkaar worden afgestemd. Organisatiekundige Mintzberg onderscheidt…
Het begrip 'strategie' in de retailHet begrip 'strategie' nader uitgelicht met betrekking op de retail. Wat betekent dit begrip en wat voor functie heeft h…

Seth Godin: Rationeel of irrationeel reageren?Als je beslissingen neemt dan kun je dat doen op twee manieren: rationeel of irrationeel. Stel je je die vraag of heb je…
Hoe schrijf je een goed persbericht?Grotere bedrijven hebben vaak communicatieadviseurs in dienst die er voor zorgen dat een bedrijf de nodige aandacht in k…
Bronnen en referenties
  • Boek: Marketingcommunicatiestrategie van Floor en van Raaij
Noelerd (5 artikelen)
Gepubliceerd: 31-03-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.