Marketingstrategie

Marketingstrategie De kern van de marketingstrategie wordt gevormd door de doelgroepkeuze en merkpositionering. Doelgroepen kunnen na segmentatieonderzoek worden gekozen. De eerste stap is marktsegmentatie, waarbij een aantal segmentatiecriteria wordt gehanteerd. Er wordt onderscheid gemaakt tussen de consumentenmarkt en de "business to business" markt. Daarna volgt segmentatie: voorwaartse of achterwaartse segmentatie. De marktsegmenten worden bewerkt door marketing.

Marketingstrategie

Bij het bepalen van de juiste marketingstrategie staat de volgende vraag centraal: Hoe behalen we een bepaald marktaandeel?
  • Segmenteren en doelgroep bepalen. Segmenteren is het onderverdelen van de markt in groepen: marktsegmenten. De groep waar de onderneming zich op richt, is de doelgroep.
  • Concurrentievoordeel: waar is de onderneming goed in ten opzichte van de concurrent?
  • Positionering: hierbij gaat het om de perceptie van het merk in de ogen van de consument

Positioneren

Bepalen van de positie van een product/merk in de perceptie van consumenten ten opzichte van concurrerende producten/merken.

Marktsegmentatie (targetmarketing)

Marktsegmentatie is het opdelen van een heterogene markt in groepen potentiële kopers (doelgroepen = segmenten)met een veronderstelde homogene reactie op een bepaalde samenstelling van de marketingmix (=aanbod)

Segmentatiecriteria

Segmentatiecriteria zijn variabelen waarmee de markt in kleinere doelgroepen kan worden verdeeld. We onderscheiden de consumentenmarkt en de "business to business markt", die elk andere segmentatiecriteria kennen.

Consumentenmarkt:

  • Geografische: het land of de woonplaats
  • Demografische: vergrijzing en andere variabelen die van invloed zijn
  • Sociaal-economische: opledingsniveau, inkomensklasse
  • Psychografische
  • Productgebonden gedragskenmerken

Business to business markt

  • Demografisch
  • Gebruiksvariabele
  • Inkoopbenadering
  • Situatiegebonden factoren
  • Persoonlijke karakteristieken

Segmentatie

Nu de segmenten zijn verdeeld op basis van segmentatiecriteria, is de volgende stap de segmentatie, oftewel het indelen van de verschillende segmenten.
  • Voorwaartse segmentatie: Afnemers worden ingedeeld op basis van algemene kenmerken (zoals sociaal-economische en geografische factoren)
  • Achterwaartse segmentatie: Gedragsanalyse van afnemers. Men gaat uit van verschillen in het belang dat afnemers hechten aan bepaalde productattributen (benefits) Daarom wordt deze strategie een "benefitstrategie" genoemd.

Marktbewerking

Bij marktbewerking gaat het om het selecteren van de marksegmenten. Daar zijn verschillende mogelijkheden voor.
  • Massamarketing: iedereen wordt op dezelfde wijze benaderd
  • Gedifferentieerde marketing: selectie van alle/enkele segmenten en verschillende benadering
  • Geconcentreerde marketing (focusstrategie) één segment op de markt kiezen
  • Volledige segmentatie: iedereen maatwerk, one-to-one-marketing

Selectie van een concurrentievoordeel

Een concurrentievoordeel is een sterk punt, iets waarmee de organisatie zich kan onderscheiden van zijn concurrenten, zoals service, een lage prijs of hoge kwaliteit. Een verdedigbaar concurrentievoordeel voldoet aan de volgende voorwaarden:
  • Sterk punt, iets waar de organisatie goed in is
  • Verdedigbaar
  • Belangrijk voor afnemers/klantwaarde
© 2011 - 2024 Rebeccahoogers, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Marketingplan: Implementatie van doelstellingenMarketingplan: Implementatie van doelstellingenAls er een strategische optie is gekozen, worden alle veranderingen die bij de nieuwe marketingstrategie horen uitgewerk…
Marketingplan: De interne analyse van een organisatieMarketingplan: De interne analyse van een organisatieDe interne analyse is een analyse waarin de huidige, interne situatie van een bedrijf wordt beschreven. Met deze analyse…
Marketingplanning en strategieontwikkelingMarketingplanning en strategieontwikkelingPlanning en strategieontwikkeling vinden plaats op verschillende niveaus. We onderscheiden de concernstrategie, de onder…
Hoe maak je een marketingstrategieHoe maak je een marketingstrategieVoor een onderneming draait alles om het verkopen van goederen en/of diensten. Voor de meeste kans op succes moet er rek…

Reclame: reclamestrategie & reclameplan makenReclame is een belangrijk marketingcommunicatie-instrument uit de marketingmix. Er wordt onderscheid gemaakt in actierec…
Marktplaats verkooptipMarktplaats verkooptipMarktplaats is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een van de grootste online marktplaatsen van Nederland. Dagelijks zijn…
Bronnen en referenties
  • Brugboek Marketing
Rebeccahoogers (449 artikelen)
Gepubliceerd: 18-10-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.